Author |
Topic |
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 20:40:58
|
Efter mycket mätande och simulerande så blev lådan på 111,18 liter (portad), men så slog snilleblixten till (jag), hur ser det ut om jag tar en sluten låda? och vipps så blev det en på 111,81 liter......... Ahhrrrg! Element som kommer att finnas i 2st 15" av Monacor. Sluten Qtc 0,5774/fc 40Hz. Portad(SC4) Ql7/fb 27Hz. Så min fråga är vilken av ovanstående konfigurationer skulle ni ha valt och varför? Kjell |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:38:20
|
Om jag skall vara politiskt korrekt så svarar jag portad låda vid hemkino, sluten fur musik, men, kör med det som du tycker låter bäst! |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:42:49
|
Om lådan nästan blir lika stor i båda fallen så kan du testa båda...
Det är bara att se till att du kan plugga igen porten ordentligt när du testar den slutna konfigurationen...
C: Ja, vart tog din lilla Ferrai vägen? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:48:51
|
Herrarna WebModerats snodde den!! :-( |
sound pollution |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 21:50:52
|
Vad styggt! Min Hoegaarden finns ju kvar... Konstigt. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/02/03 : 22:06:19
|
...får nu se hur länge *min* nya är online!! |
sound pollution |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 17:31:37
|
HiFi forum policy " Här samlas de som har ett brinnande intresse för hifi i alla dess olika former samt musik i största allmänhet. Vem som helst är välkommen och man behöver inte ha speciella anläggningar eller kunna mycket i ämnet för att delta. På forumet finns mycket kompetens samlat som kan hjälpa till i olika frågor. Några har koppling till hifi-branchen vilket redovisas öppet på sidan. Andra är duktiga hemmapulare och kan ge massor av råd om fix och trix. Några är riktiga "tunga gubbar" med lång erfarenhet och innehar de där anläggningarna vi andra bara drömmer om...." Finns det ingen som kan svara på frågan utifrån vad ni själva har upplevt om portad resp. sluten sub? utan att disskutera var ferarrin tog vägen ? Det finns en Ferarri klubb på http://www.ferraristisvezia.com/home/indexmenu.htm Kjell
|
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 18:40:48
|
Nä men hallå där Belle. Nu ska vi inte vara såna. Lite kärleksfull gnabb och lattjo ska kunna liva upp det tunga diy harvandet. Väl?? Har du tittat igenom trådarna? Der råder fred, respekt, hjälpsamhet, kunnande. Du fick ju svar (testa båda). Undrar du något mer eller behöver förtydligande - ställ en fråga! Hälsningar Dimitri |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 18:50:54
|
Ursäkta då ,men jag ville ha era motiv till val av sub! Vilken typ av sub (om du har någon) har du valt och varför? Min ferrari har jag lånat ut........... (börja inte igen) Vad skulle du ha valt om du till 65% använder den till HT och 355 musak Kjell
|
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/04 : 23:43:09
|
För att hålla mig till ämnet den här gången ; Basreflex! |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 01:51:53
|
Med ett Q på 0.57 lär en sluten låta klart snyggare. Dessutom avsevärt mycket enklare att få till. Vinsten i nivå med basreflex kommer att få betalas med betydligt sämre impulsegenskaper och problemet med egenresonansen som sammanfaller med avstämningen. Den lär det bli svårt att få styr på. Själv tycker jag det finns meningsfullare saker att lägga tiden på än att försöka ta död på resonanser man från början valt att bygga in i avstämningen för att få nivå... Fast det är ju en smaksak. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 09:45:19
|
Nu skrev Kjell Qtc och inte Qts... Om Qtc är så lågt med en sådan bas/låda så är Qts mycket lägre.. |
|
|
Blackhawk
Member
112 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 11:14:04
|
Det är sant, en liten bokstavs skillnad kan göra stor skillnad på resultatet. Jag läste fel. Mittåt. Å andra sidan skulle jag nog personligen valt en sluten i alla fall, att döma av Qtc. Integrerar lättare och jämnare i rum och har fortfarande fördelarna jag beskrev ovan. Dessutom ger ett Qtc på 0.57 vansinnigt bra impulssvar. Om x-max tillåter är det dessutom rackarns enkelt att lägga in en liten shelv för att kompensera för fallet nedåt om det känns nödigt. |
The truth is out there. You just have to find it! |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 14:03:17
|
Tack Nagref/Blackhawk! Det blir nog en sluten låda till 98,5%. Lite HT-muller kan man nog skaka fram med hjälp av FBD 1124P och en Yamaha EMP-700. F.ö. så är det två Monacor SPH 380-TC element. Kjell |
|
|
|
tengil
Member
331 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 16:31:20
|
Belle: Trevligt, trevligt! Jag är sugen på modellen större (450TC), så du får allt höra av dig och dra resultaten!! ;)
Sätt dit basreflexrör.. Fila ihop något att täppa till dem med, så får du både och! Hos mig råder det ingen tvekan om saken, om jag får säga som jag vill!!
Lycka till! |
|
|
|
Topic |
|