HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla Carlsson? é det lönt....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:14:20  Show Profile Send Melker a Private Message
Hej

Är det lönt att lägga pengar på ett par gamla Carlsson? Jag tror att det är OA-5K eftersom killen jag fick dem av sa att han byggt dem själv och OA-5K fanns väl i byggsats?

efter närmare efterforskningar så kan jag konstetera att det är ett par OA-5 typ II

De verkar fräscha men jag har inte hunnit lyssna på dem ännu så jag får väl se(höra) hur de låter. Men det är klart...Gratis är gott.....


nu har jag hunnit lyssna 10 min ungefär och jag säger som dr Alban "det fonka!!" ska pyssla lite med placeringen så kanske jag kan få lite bättre stöd i basen men annars så låter de ju luftigt och fint :-)

ja house var ju ingen hit i dessa burkar men Eva Cassidy funkade ju skitbra.

Halmstad

Edited by - Melker on 2003/02/03 20:23:16

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:42:28  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
oa-5 näe inget vidare.
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:44:33  Show Profile Send nalle a Private Message
Kolla på http://www.carlssonplanet.com/

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:45:02  Show Profile Send yoko a Private Message
värt pengar?! JAAA! Kolla in:http://www.carlssonplanet.com/
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:47:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Hembyggda Carlsson? Ge inte många slantar för dem. Ett par hundra, högst. Det finns flera varianter av OA5. Mina föräldrar har den bättre varianten, låter inte alls dumt. Själv köpte jag ett par av den sämre sorten för 300:- att ha i köket, låter fördjävligt
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:54:54  Show Profile Send Melker a Private Message
Ja nu har jag uppdaterat mitt första inlägg och jag vill bara poängtera att jag gav 0:- (ja ingenting, nada, zipp, gratis) och dessutom är det OA-5 typ II och jag tycker det låter ganska trevligt jag ska nog spela dem ett tag som det är men efter att ha läst på carlssonplanet blir man ju sugen på att peta i bättre diskanter. Jag har ett par carlsson till på gång min kusin nämnde att han har ett par "sådana där som spelar uppåt" stående i förrådet och jag kunde få dem om jag bara hämtade dem :-)

Ibland är tjocka släkten bra ändå :-)

Halmstad
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:33:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
0:- är garanterat prisvärt.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/03 :  19:46:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Gillar du ljudet ska du nog prova någon av 70-tals modellerna. Jag har renoverat ett par OD11 och blev förälskad i "Carlssonljudet". Men jag kan förstå att det inte är något för alla... men som sagt för mig är det perfekt. Har ett par OA116 på väg nu som ska renoveras :)

/Erik
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/03 :  20:02:53  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag gillar ljudet men inte den obefintliga basen :-( när jag tittar ner i lådorna efter att ha skruvat bort baffeln så ligger det Väldigt mycket glasull och om jag lyssnar under när den spelar så verkar det som om bas reflexporten/portarna är helt igensatta det låter som om basen finns där men är bortdämpad eller strypt på nått sätt. Hur ska ullen ligga? kan man exprimentera med mängd ull och placering eller är det som att svära i kyrkan? De ska ju som jag skrev tidigare vara hembyggda så jag kan ju inte lita på att det är helt korrekt gjort.

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/03 :  21:08:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
För att det ska bli någon bas krävs det att högtalarna står dikt an mot väggen, med baselementet närmast väggen och diskanterna ut mot rummet.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/03 :  22:30:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ja Carlsson måste ju stå så nära bakvägg som möjligt. Annars blir det ingen bas!

/Erik
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/03 :  23:20:58  Show Profile Send Melker a Private Message
OK då får jag problem eftersom min bakvägg är smäckfull av ett hyllsystem. Jag har ju hittills kört med ett Boston Acoustics SubSat Six satellitsystem och det har ju varit hur lungt som helst att ha dem i hyllan och subben under. Sätter jag in Carlsson högtalarna under ett hyllplan så måste ju hela vitsen med konstruktionen gå åt h-e...eller....?

Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/02/03 :  23:31:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ja ungefär så...

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/02/03 23:32:17
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/04 :  15:51:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Sätter jag in Carlsson högtalarna under ett hyllplan så måste ju hela vitsen med konstruktionen gå åt h-e...eller....?"

Ja, någon jättebra idé verkar det ju inte vara. Men, som sagt, det är tyvärr ett krav att ha dem nära vägg om du vill ha någon bas. Det är ju samtidigt en av finesserna med konstruktionen, högtalaren drar nytta av rummets bashöjande effekt.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:40:21  Show Profile Send celef a Private Message
Ere nån som har komponentvärdena på OA52.2 delningsfilter??

sound pollution
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2003/02/04 :  22:37:17  Show Profile Send Melker a Private Message
Jag har grejat mer med dem nu och de är ju inte direkt orginal. Visserligen sitter det samma Philips bas mellanregister men diskanterna är inte Peerless utan SEAS. Jag har ingen aning om vad det är för specar på dem (eftersom jag inte kan hitta något modellnummer) men de ser nästan ut som peerless orginalelement utom det att det sitter en rund plåtburks liknande kammare runt hela baksidan. ja de låter ju bra så de får väl hänga med ett tag till.

Tack för all hjälp
Melker

Halmstad
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/05 :  00:25:41  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jag har ett par MT 25 HFC i toppskick, kan det vara de som användes i OA5 ?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/05 :  01:06:05  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Kolla litet ovanför i tråden tipsen som gör att man hittar till en hemsida för Carlsson högtalare!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000