HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förslag på förstärkare till Duevel Planets?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/26 :  20:53:02  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Ny här och försökte söka i forum, men det funkade av någon anledning inte. Så finns redan info om denna fråga så får ni gärna peka mig dit.

Jag har nyligen kastat ut min HK AVR255 för att gå över till 2-kanal. Med en budget på ca 10000 kr för en stärkare med inbyggd DAC eller ej (isf ska även DAC rymmas i budgeten) inbillar jag mig att jag kommer att få rätt mycket bättre ljud om jag satsar på stereo istället för surround?

Mina Duevel Planets har dessa specifikationer för en som inte redan känner till dem:

Specifications

- Omni Directional Loudspeakers
- Vented cabinet
- Phase Linear Crossovers
- Woofer: 150mm (Ferrit Magnet 82mm)
- Horntweeter: 25mm (Ferrit Magnet 70mm)
- Impedance: 4 Ohm
- Sensitivity: 85 dB SPL
- Power handling: 50 W RMS
- Dimensions (mm) (each): 830H x 260W x 156D
- Weight (kg): 10 (each)

Beskrivs som lite varma och att man därmed kan undvika förstärkare med samma karaktär. Förslag som jag hittat (oavsett pris) är:
Naim Nait XS, UnitiQute, 
Hegel H70 el H100
Rotel RA-12
HK 980 el 990
Music Fidelity M3i
Marantz PM6004 el PM-KI Pearl Lite
Peachtree Audio Nova
Atoll IN 100

Rummet de står i är 4 m brett och 5 m djupt och jag lyssnar på det mesta (inte ofta klassiskt dock, men annars allt från instrumentalt ill trance, techno och annat elektroniskt). Källor är ffa spotify, iTunes el dator, samt någon gång CD.

Har ju inte riktigt tid att lyssna igenom alla förslag ovan så jag skulle uppskatta att få råd så att jag kan komma fram till en lite kortare lista. Och om någon har andra förslag så mottages dessa såklart med glädje, inte minst av någon med samma högtalare såklart. Tack på förhand :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2012/08/26 :  21:01:16  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message
Kolla in Rega Brio R.

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2012/08/26 :  22:21:13  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag har drivit mina med Primare A30.1 och Naim 112/150. Primare'n är såld nu eftersom jag föredrog naim'arna. Om jag hade varit dig hade jag försökt hitta Naim 112x/150x eller 122x150x. Fast dom nyare Naim är kanske roligare. Inbyggd dac å så.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/26 :  23:16:55  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Har faktiskt funderat även på den. Får ta upp den på listan igen och lyssna. Lite knepigt bara med att inte så många säljer Duevel, svårt att veta hur det kommer att låta hemma hos mig. Tips på vad man ska lyssna med för "vanliga" högtalare som har liknande karaktär?

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink

Edited by - fredrikg on 2012/08/26 23:19:24
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/26 :  23:23:15  Show Profile Send fredrikg a Private Message
BosseBula-> Så du har ett par alltså? Kul att träffa på en "stallkompis" :) Naim känner jag till sedan tidigare, men har inte lyssnat på. Dock sett rekommendationer tidigare och jag vet att de gör riktigt bra saker så jag får försöka leta upp något ställe som har Naim och Duevel :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/08/27 :  00:52:15  Show Profile Send Hjeltman a Private Message
Ge HK 980 en chans för provlyssning. Lyssnade på den på ett par Tannoyer för ett par veckor sedan och var helt klart imponerad.
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  08:20:09  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Hjeltman-> Ska helt klart göra det. Men då behöver jag väl en DAC också va? Förslag?

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/27 :  09:23:28  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Tror att en Densen B-110 med DAC-instasen är vad du letar efter. Och för några tusingar extra får du B-130 som ska riktigt bra.
Observera att jag inte hört de senaste alstren från Densen pga min "lyssnar-jag-kommer-jag-köpa-metalitet" men de har låtit väldigt bra tidigare.

/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/08/27 :  10:38:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett Furutech ADL GT-40 (DAC/Preamp/RIAA) och ett InterM R-500 plus (slutsteg) kommer du nog långt med.

Fast Furutech'en tar bara USB som digitalsignal, så det är dator och vinyl som gäller där.




Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/08/27 :  11:46:00  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Tror Rotel RA-12 kan vara en hit för dom pengarna.
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:05:23  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message

Vi kommer att demonstrera Duevels "planeTs" på Arken med Trigon vilket är en väldigt trevlig kombination.
Nu är det över din budget ser jag, men det är riktigt bra.
Är det de nya planeTs du har eller de gamla, det har verkligen betydelse.

Men för båda gäller det att du har kraft och upplösning om du ska ha ut det bästa ur högtalaren.

Låter som om du behöver den större Duvelen som heter "Enterprice" med ett sådant stort rum.

Den kommer snart att visas, kanske på en mässa nära dig








Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:13:48  Show Profile Send fredrikg a Private Message
quote:
Tror att en Densen B-110 med DAC-instasen är vad du letar efter. Och för några tusingar extra får du B-130 som ska riktigt bra.
Observera att jag inte hört de senaste alstren från Densen pga min "lyssnar-jag-kommer-jag-köpa-metalitet" men de har låtit väldigt bra tidigare.

/Pontus


Snygg design ivf :) Paus och Audio Concept verkar föra dessa i Stockholm. Ska åka förbi och lyssna :) Tack!

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:16:21  Show Profile Send fredrikg a Private Message
quote:
Ett Furutech ADL GT-40 (DAC/Preamp/RIAA) och ett InterM R-500 plus (slutsteg) kommer du nog långt med.

Fast Furutech'en tar bara USB som digitalsignal, så det är dator och vinyl som gäller där.


Behöver ha tillgång till andra ingångar också tyvärr, (Blue-Ray Wii bl.a.), så det är nog tyvärr inte den bästa lösningen för mig. Men tack ändå :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:20:55  Show Profile Send fredrikg a Private Message
quote:
Gillar verkligen RA-12'an men måste medge att jag tyckte att Marantz PM-KI Pearl Lite hade mer att ge. Har dock inte kunna göra någon jämförelse mellan dm med mina Planets inkopplade.

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:21:56  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Någon som vet ifall Moon I-1 kan vara något för mig? finns en beg till salu för 6500 kr :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:29:00  Show Profile Send fredrikg a Private Message
quote:
Vi kommer att demonstrera Duevels "planeTs" på Arken med Trigon vilket är en väldigt trevlig kombination.
Nu är det över din budget ser jag, men det är riktigt bra.
Är det de nya planeTs du har eller de gamla, det har verkligen betydelse.

Men för båda gäller det att du har kraft och upplösning om du ska ha ut det bästa ur högtalaren.

Låter som om du behöver den större Duvelen som heter "Enterprice" med ett sådant stort rum.

Den kommer snart att visas, kanske på en mässa nära dig


Tack för tipset angående Trigon. PM'a mig gärna ett offertförslag så får vi se vad jag kan sträcka mig till :) Det är dessa som jag har: http://duevel.com/Produkte/EPlanets.shtml och för närvarande får jag nog nöja mig med dem. Hade tänkt ha dem som frontar i ett 5.1 tillsammans med Boston Acoustics SoundWare XS 5.1 först, men har nog kommit fram till att istället köra med 2-kanals för att få bättre Hifi-ljud för pengarna.

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  13:30:37  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Konstigt att man inte kan "skjuta" in en reply direkt under någon annans post i detta forum

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/08/27 :  15:55:47  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Har inte hört Moon själv men på en mycket underhållande demo i Oslo av Nordost kablar och Raidho högtalare så sa den danske gubben/ägaren som jag alltid glömmer namnet på att om man köper moon/simaudio så är det alltid bra.

Men det var hans åsikt - han verkade förvisso ha koll.

Vänligen
Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  16:27:20  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Tack, tack. Ska iväg och lyssna på den idag eller imorgon :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2012/08/27 :  19:39:12  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Eftersom vi har lång erfarenhet av Duevel Planets, som är - precis som det framkommer här - en utmärkt liten högtalare, passar jag på att förmedla ett riktigt bra, snyggt och rimligt förstärkarval till dem. Det är nya och mycket intressanta DDA-100 från NuForce. (4990.-) Innehåller även en utmärkt DAC. Läs mer på www.nuforce.com




Mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/08/27 :  22:30:32  Show Profile Send fredrikg a Private Message
DDA-100 hamnar helt klart på min shortlist direkt. Kommer in och lyssnar på den inom kort :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/08/28 :  14:40:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
När du säger max 10.000 kr och inbyggd DAC kommer mitt tips här:

http://se.harmankardon.com/harman-kardon-produkter-detail-se/hk-990.html

Kostar 9990 i ett par dagar till, sedan höjs den till 14990... Har allt utom USB-ingång.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Hjeltman
Starting Member

17 Posts

Posted - 2012/09/01 :  16:37:39  Show Profile Send Hjeltman a Private Message
My bad, jag tänkte på 990 som Audiovector rekommenderade.
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/09/05 :  00:18:58  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Har nu lyssnat igenom några av de som hamnade på min shortlist och valet föll på NuForce DDA-100 av flera skäl.

1. Mest "Bang for the buck". I förhållande till pris är ljud och prestanda i DDA-100 klart överlägsen de andra alternativen.
2. Harmoni med högtalare. DDA-100 passar som hand i handske till mina Planets.
3. En istället för fler lådor - Inget behov av extern DAC.
4. Design, storlek, vikt - Gillar verkligen den minimalisktiska och diskreta designen, att den dessutom är lite och lätt är bara grädde på moset.

Behövdes ca 30 min för att koppla ihop rubbet med TV och AppleTV, sedan kunde jag direkt streama låtar från Spotify/ITunes från min iPad/iPhone. Låter grymt bra och tar ingen plats. Liten och behändig fjärr gillas också :)

Kan verkligen rekommenderas. Tack Robert på Audio Concept och Niklas Lennström på Media Markt, ni har gett mig insikter som sparat mig minst 10 000 kr den senaste veckan :)

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink

Edited by - fredrikg on 2012/09/05 00:20:58
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2012/09/05 :  06:30:27  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Härligt!

Kan du beskriva ljudkaraktären lite grann?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

fredrikg
Starting Member

22 Posts

Posted - 2012/09/05 :  21:12:08  Show Profile Send fredrikg a Private Message
Ja nu är jag ju väldigt mycket nybörjare på detta med HiFi men jag tycker att den matchar högtalarna väldigt bra. De är ju lite varma och en förstärkare som har samma karaktär skulle nog inte gjort dem rättvisa. Jag upplever den som rätt neutral och att den kan plocka fram detaljerna i alla register. Jag förstår att alla inte skulle gilla den precis som andra produkter från NuForce, så om man är mer åt rörstegs hållet eller t.ex Marantz fan, så upplevs nog DDA-100 som kall och kanske karaktärslös. Men om man som jag vill ha en neutral förstärkning och redan har ett par högtalare med lite karaktär så tror jag den matchar perfekt. Kot sagt en underbar liten låda som jag rekommenderar alla att lyssna på, om inte annat för att få perspektiv på vad man kan göra för relativt lite pengar och utan att det behöver väga 30 kilo.

Duevel Planets, Chord Carnival Silver Sceen, NuForce DDA-100, AppleTV, WireWorld Nova 6 Toslink
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000