HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Imponator-effekter, någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/07/28 :  15:15:04  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Att språket i svensk hifi-press sällan når några stilistiska höjder--well, vem bryr sig?

Flera av medarbetarna i HiFi och Musik är ju kunniga och erfarna personer, med stora kunskaper i ämnet.

Av antalet frågor till radio och tidningar rörande språkvårdsfrågor står det ju samtidigt klart, att folk har stort intresse för hur man egentligen BÖR säga saker, som om nu sådana normer en gång för alla blivit skrivna i himmelen.

Gällande ordet "dedikerad" har jag för länge sedan fått ge mig: denna anglicism betyder numera, vare sig man tycker om det eller inte, helt enkelt "därför särskilt utformad eller avsedd".

Vad gäller imponator-effekterna däremot, ger jag mig aldrig! Hör göms en stor oreda i tanken: om ordet alls ÄR Svenska, så torde innebörden vara att något har egenskapen att endast vara för syns skull, alltså bara för att göra intryck på någon. Och det kan ju knappast vara något gott, eller hur?

Ändå skriver killarna på bladet hela tiden, ofta om högtalare, att något har "rena imponator-effekterna" som om nu det vore något eftersträvansvärt. Och det kan det ju knappast vara: hellre högtalare som verkligen ÄR bra, än sådana som endast är ute efter att ge sken av att vara det!

Och, visar det sig (jag skulle gissa att även andra uppmärksamma läsare kan iaktta detsamma) att skribenten just där någonstans, angående imponator-effekterna, inte sällan talar om JUST de subtila egenskaper hos olika högtalare som kan vara avgörande för om man skulle vilja äga ett par eller inte!

I grunden ligger här minst en hund begraven. Och det är ofint att tala om för yrkesfolk att de är klant-arslen, så det kan man ju bara inte.

Zory
Polen

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/28 :  18:41:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du anar hundra i mossan?!
Imponatoreffekt kan betyda att något är så stort och dyrt att det ursäktar att det både låter illa och ser anskrämligt ut ...

Annars tycker jag allt som heter något på -ator, låter som något av de fasteöl som bryggs i Bayern: Imperator, Triumfator osv.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/28 :  19:11:26  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Att uttrycka sig i språk i ren allmänhet tycker åtminstone jag är en ganska svår konst. Vi är så vana vid talspråket, där är det oftast inga problem att få till det man vill ha sagt, med rätt känsla och rätt ack sann. Men hur blir det om man vill säga samma sak i skrivna ord, här är det värre att kunna lägga rätt betoning på känslorelaterade ord. Tyvärr tror jag mycket av förståelsen åtminstånde för känslan hamnar hos mottagaren. Vi har alla en slags psykologiska filter som talar om för oss hur vi ska förhålla oss till det vi blir i tutade eller läser. Jag menar att i stort sätt alla kan åtminstånde känslomässigt uppfatta en text olika, pga dessa psykfilter vi förmodligen alla bär på.

För att inte tala om stavning och ordsamansättning, här har jag stora problem kan jag säga.

Fast det kanske inte var det, det handlade om här.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2012/07/28 :  23:23:06  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jag summerar för mig själv att imponator effekt är ett ganska diffust sätt att uttala sig.
Men jag håller mig lite åt det dära hållet som "ögat lurar hjärnan"

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/07/29 :  01:41:30  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Man gör nog klokast att iaf vara någorlunda påläst om vad allt med återgivning handlar om.
Det är helt klart en hobby där många betalar väldigt mycket för väldigt lite.
Med det menar jag att många är beredda att betala stora summor bara det är subjektivt tilltalande.

Sen kan det låta precis hur som helst.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/29 :  14:53:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag minns mina första möten med imponatorer på 70-talet. Då var det (stora) bashorn som gällde och imponatormusiken var givetvis Also Sparack Sarahs Hustru.
Go to Top of Page

Apexorca
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/07/29 :  19:23:33  Show Profile Send Apexorca a Private Message
Jag uppfattar substantivet imponator som om det kommer från verbet imponera. Imponator-effekt betyder i mitt huvud att det är en pryl som är imponerande. Något har en imponerande prestanda på något sätt, utseende ljudkaraktär eller så. I undertonen ligger kanske också att det kan ha mer med yta att göra och ett slags manipulerande egenskap som döljer den tveksamma verkliga prestandan, men det behöver inte vara så. Wilson MAX 3 orna har imponerande imponator-effekt OCH låter hur bra som helst.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/07/30 :  10:36:53  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Wilson Max 3:orna håller jag med om, spelar mycket bra. Låter sig dessutom drivas av en SET förstärkare på 8 watt! MAO hög verkningsgrad.
Bra konstruktion alltså.

Men vad gäller imponatoreffekt vill jag framhålla de gamla Apogee högtalarna. De SÅG verkligen häftiga ut!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/07/31 :  15:56:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hr är en imponatoruttrycksgenerator:
www.tech-diy.com/audio_bs.htm
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/08/02 :  12:42:25  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Att söka finna stilstiskt välformade artiklar på ett forum av detta slag, vill jag tro inte var tanken från början. Om Du retar dig på språket får Du väl ta och läsa Strindberg. När det gäller mer diffusa formuleringar angående hur något låter... Ja här kan ju bara våra egna öron stå till tjänst. Och i detta fall hör vi alla olika. Svårt det här. Språket som sådant är inte statiskt och eftersom jag är en man som för länge sedan passerat de 60 har jag svårt för vissa modernare uttryck. Detta har med all sannolikhet med åldern att göra. Likväl är jag tvungen acceptera att exempelvis ungdomen inte använder samma språk som vi "gamlingar". Men var mitt inlägg egentligen ett HiFi inlägg?
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:20:57  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Såklart uppfattar alla människor ord på olika sätt i den meningen, att de förknippar orden med olika saker, har olika associationer och känslor knutna till orden.

Jag läser förvisso gärna Strindberg, och håller fullständigt med beträffande öl-sorterna.

Men det var inte närmast detta saken gäller, även om jag till fullo tar till mig de vänliga ansatserna till avledning.

Det problematiska här är, att det står klart att medarbetarna på tidningen uppfattar innebörden av 'imponator' olika, använder ordet således inkonsekvent så att det ibland används för att kritisera något, ibland för att berömma.

Det följer härav att minst några har missuppfattat vad ordet egentligen betyder, om det nu över huvud taget finns! Ja, finns gör det ju, i och med att de (miss-) brukar denna avledning av 'imponerad', 'imponera på', etc

Betänk nu att orden vanligtvis används rörande mera dyrbar utrustning. Spelar det då ingen roll vad de faktiskt menar? Spelar det ingen roll huruvida de själva vet, vad det är de menar?

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2012/08/15 :  22:27:01  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Dessutom vill jag väldigt gärna veta, om nu Apogee alltså VAR något att ha eller inte?

Det framgår faktiskt inte, vad du menar om den saken, Erik! Och är det någon viss persons uppfattning i frågan som har särskilt intresse, så torde det vara bland annat din!


Zory
Polen
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/08/16 :  06:59:59  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag skrev i mitt inlägg att de SÅG häftiga ut. Om de var något att ha är en helt annan sak. Om något har imponatoreffekt behöver inte nödvändigtvis betyda att det är bra!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000