HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är det som låter och varför ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2012/07/04 :  10:07:09  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har haft en del svårigheter med att uppgradera och vänja mig till min "nya" system och kan säga att jag nu mer eller mindre har slutat med fantasierna om nya uppgraderingar, förutom möjligen inköpet av en Sub. Har en Krell KAV 400xi Audio Physic Tempo.
Om allt är bra vad är det som inte är bra då ???
Jo, när systemet är på och jag inte spelar musik, hörs det från högtalarna ett ständigt oavbrutet surr Detta gäller när man höjer volymen (visaren på 40) i stereo läget. När det gäller funktionen theatre throuput är surret ständigt direkt vid tändning.
Är detta normalt ? Förstärkar-deffekt ? Har det med kablarna att göra (PAD Musaeus)? Felkoppling ? Annat ?

Edited by - bibi50 on 2012/07/04 10:08:27

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2012/07/05 :  08:03:37  Show Profile Send StefanL a Private Message
Har du ojordat så kan det vara en orsak. En antennkabel kan också ställa till med bekymmer. Dina kablar tror jag inte är orsaken.

Prova isolera förstärkaren från resten av kedjan, flytta den (om möjligt) till en plats där inget annat stör och kör endast högtalarna och stärkaren inkopplat. Hörs det då? Då är det förmodligen trafon som brummar (HF-delen).

Edit: om du lägger örat till förstärkaren, hörs ett svagt burmmande då?

Edit 2: Såg nu att du skrev surr, inte brum. Då kan du glömma Edit 1. Skyller på att kudden fortfarande är i örat.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2012/07/05 08:08:56
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/07/05 :  08:21:58  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Ojordat?
Är det inte större risk för surr/brum med jordat?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/07/05 :  09:06:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Är det inte allvarligare än att du är tvungen att skruva upp till relativt hög nivå för att det ska höras, trir jag inte heller på jordplansfel, de brukar vara mycket hörbara!
1. Kolla så att signalkablarna inte ligger emot eller längs med strömkablarna med ett så slimmat system som möjligt (Cd-stärk-högtalare)
2. Kolla med faspenna att dessa delar är korrekt fasade mot nätspänning.
3. Låna en skiljatrafo/nätfilter och se om detta hjälper

Om inget av detta hjälpen skulle jag nog gissa att det handlar om en defekt i förstärkaren. (eller By Design som mjukvarujättarna säger om många buggar)

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2012/07/05 :  12:10:56  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack för responsen och era seriösa svar
Nu återstår att kavla upp ärmarna och följa era instruktioner
Tack igen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000