HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bränning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/25 :  14:43:31  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har efter alla konstens regler rippat och bränt ner musik från egna CD. Här till problemet. Trots att vad jag kan förstå ljudet borde bli det samma händer något. Från den skiraste diskant til den basigaste basen låter allt nu mer slätstruket. Borta är den fasta basen, mellanregistret med de härliga rösterna blir mer oprecist, diskanten likaså. Att det skulle ha med skivan jag bränner ner på har jag svårt tro, men måste erkänna jag fattar nada! Upplever också ljudet som hårdare. Någon som har åkat ut för något liknande? Märkligt är det.

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/25 :  14:45:56  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Hej, svårt att svara på rakt av. Du får nog beskriva hela processen lite mer utförligt. Rippat till vad, med vad osv, steg för steg.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/25 :  14:57:09  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Rippar från en ganska enkel HP-dator och bränner sedan ner det på också mycket enkla skivor: Verbatim
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/25 :  15:36:03  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Jo, men vad använder du för program? Vad rippar du till, mp3, flac, wav annat? Om mp3, med vilken bithastighet (bör vara minst 192 kbit/s gärna 320 kbit/s)
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/06/25 :  16:07:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vilken brännhastighet?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/25 :  17:36:42  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Kör alltid över det till Wav och använder vid bränning den lägsta hastighet som finns. Tror det är 12 gånger. Visserligen har jag inte hållit på med detta så mycket tidigare, men det är först nu som jag märker detta underliga fenomen.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/25 :  17:39:54  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Programmet jag använder heter Nero
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2012/06/25 :  17:45:01  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Om du bara ska göra en ren kopia av din skiva så rekommenderar jag gratisprogrammet CdBurnerXP. Bara välj läget "kopiera eller avbilda skiva". Och bränn i lägsta valbara hastighet vilket brukar vara ca 10x beroende på skiva.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/06/25 :  18:23:24  Show Profile Send Joda a Private Message
Rippa en skiva du bränt och jämför CRC mot originalskivan.

Är det samma skulle jag tro att det är felkorrigeringskretsarna i CD spelaren som får jobba övertid då den inte kan läsa skivan ordentligt.
Vilket är ganska troligt då ganska många spelare verkar ha problem med brända skivor och ibland vägrar läsa skivan över huvud taget.
Får en att undra hur mycket dessa kretsar får jobba vid en vanlig skiva och hur det påverkar ljudet.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/06/25 :  18:38:30  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
quote:
Rippa en skiva du bränt och jämför CRC mot originalskivan.

Är det samma skulle jag tro att det är felkorrigeringskretsarna i CD spelaren som får jobba övertid då den inte kan läsa skivan ordentligt.
Vilket är ganska troligt då ganska många spelare verkar ha problem med brända skivor och ibland vägrar läsa skivan över huvud taget.
Får en att undra hur mycket dessa kretsar får jobba vid en vanlig skiva och hur det påverkar ljudet.



Det är därför många föredrar datoravspelning med typ EAC-rippade cd.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/06/25 :  19:07:59  Show Profile Send tomano58 a Private Message
quote:
Om du bara ska göra en ren kopia av din skiva så rekommenderar jag gratisprogrammet CdBurnerXP. Bara välj läget "kopiera eller avbilda skiva". Och bränn i lägsta valbara hastighet vilket brukar vara ca 10x beroende på skiva.

Exakt! Är avsikten att göra en kopia av skivan finns ingen anledning att gå via rippning till wav och bränna med Nero. Gör då som Sten föreslår i stället.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:14:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Just nu så använder jag ett program som heter Toast 8 Titanium. Jag jämfört flera program mot original CD:n och har aldrig lyckats konstatera någon skillnad. Jag kör högst 8X och just nu använder jag CDR från Memorex. Jag har även ett par stationära HHB CD-brännare som är har det visat sig vara lite känsligare för vilket märke på CDR man använder.
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:15:02  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Har gjort en ren kopia av ALR:s gitarrskiva. Där märker jag ingen annan skillnad än att kopian ligger några snäpp högre i inspelning. Detta känns också lite märkligt. Laddar även ner flac-filer, omvandlar dem till Wav och bränner sedan ner dem på CD. Inte heller detta känns riktigt bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:43:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Med några snäpp högre i inspelning, menar du då att nivån är högre. Om det skulle vara så, då borde kopian bli överstyrd eftersom de flesta CD skivorna är 100% utstyrda. Det går inte att få mera än så utan speciella hjälpmedel som ingen konsument vanligtvis har någon tillgång.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/06/25 :  21:49:27  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Vad är det som inte känns bra med att omvandla flac till wav och sen bränna det till skiva?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2012/06/26 :  09:29:49  Show Profile Send Jerry_E a Private Message
Vad jag menar är att ljudet blir hårdare och, ursäkta ordet, mindre musikaliskt. Börjar bli mer och mer fundersam över detta med att ladda ner musikfiler. Trots att det för min del handlar uteslutande om Flac. Att göra en ren kopia fungerar, men det tycks som om det även där händer något.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/06/29 :  09:33:12  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Om du får volymnivå-skillnader är det definitivt ingen 'ren' kopia!
Personligen upplever jag mina egenhändugt brända skivor som mera välljudande än originalet i många fall. Rippar gör jag med Easy CDDA Extractor till AIFF och bränner med samma program till LP-CDR, de svarta CD skivorna. Min brännare är en gammal hederlig Philips, enbart CD/CD-R/CD-RW
Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000