HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud utan bild är allt bra trökigt i jämförelse..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2012/05/09 :  08:58:15  Show Profile Send sopwith a Private Message
igår hade jag Nightwish på besök hemma, dom spelade så att det skakade i huset, soffan rörde sig, det ekade långt ut i samhället, baskaggarna hamrade tungt och precis allt fladdrade och i slutet av konserten så var publiken alldeles varm med hög puls, så suveränt gött tryck.
Det var så fjärran från hifikorrekt plinke-plonk i en tweakad miljö man kan tänka sig och det är den vägen jag har valt idag, musik köps bara på DVD med bild, det finns inget som slår känslan av att se musikerna på scen.
Nu behövs det kraftigare sub och biffigare stärkare, för det går ett rykte om att AC/DC kommer på besök imorgon kväll....

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/05/09 :  11:22:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Konsert med AC/DC säger du Finns det några plåtar kavar till gigget

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2012/05/09 :  16:43:36  Show Profile Send lennartj a Private Message
Så olika vi kan vara, jag är glad att slippa se t.ex. Glenn Gould spela J.S. Bachs Goldbergvariationer.
De ljusa vårkvällarna konkurrerar tyvärr ut rörglöden från slutstegen bredvid högtalarna som bidrar till mysfaktorn under långa mörka vinterkvälllar.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/05/09 :  17:01:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ljud utan bild är allt bra trökigt i jämförelse..

Det är därför man ska ha bra ljudbild!

Ledsen, men det var lite öppet mål...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:35:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det är lugnt, det MTV-generationens medfödda defekt. Helst ska det vara snabba klipp under en sekund så att ADHD-beroendet får sitt också...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/05/09 :  20:57:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Det ena tar inte ut det andra. Är lyckligt lottad med två system, att uppleva en Cohen konsert på blueray är lika trevligt som att uppleva den med glödande lampor.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/09 :  21:15:17  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Hmmm, jag känner inte igen mig alls i påståendet att ljud utan bild skulle vara tråkigt.

Visst kan det vara trevligt med en musik-DVD, men hittills har jag inte sett någon som slagit en bra ljudskiva på fingrarna när det gäller att förmedla känsla i musiken.
Många musik-DVDer är halvdana, dåligt ljud, osynkat ljud, för snabba klipp osv.
Och vissa artister är helt enkelt tråkiga att se live även om de är bra på skiva, ja inte live på riktigt för då är det mesta bra.
Musikdokumentärer gillar jag däremot.

Jag ska strax titta på min nyligen inköpta DIO - Live at Tokyo Super Rock Festival 1985, får se om det är nått att ha

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/05/10 :  11:41:54  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Jag ska strax titta på min nyligen inköpta DIO - Live at Tokyo Super Rock Festival 1985, får se om det är nått att ha

Bortsätt från att Ronnie var en sångare utöver det vanliga och att samtliga låtar är megaklassiker så var den lite "B", VHS-kvalité på bilden, mycket tunt ljud (gitarren hörs knappt alls), en lågmäld japansk publik osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/05/10 :  12:27:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Håller inte med trådskaparen helt och hållet. För det mesta gäller det inte, men ibland går det faktiskt att dra det ännu längre, vissa artister gör sig bättre med bild utan ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2012/05/10 :  19:26:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
quote:
vissa artister gör sig bättre med bild utan ljud

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2012/05/10 :  19:32:43  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Zombie; det där var ju fruktansvärt mossigt skrivet. Nästan så man blir upprörd.. Tur att man är av Mtv-generationen så man slipper investera några känslor i frågan. Har fullt upp med att äta pizza och se på snabba klipp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000