HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gaincardbygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:42:13  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Halloj!

Nu har jag byggt en sk Gainklon...
Och jag är faktiskt nöjd, den spelar bättre än min Pioneer 5.1 förstärkare. Den kan nog duga som slutsteg till bakhögtalarna i min planerade anläggning...!
MEN, jag har ett par bekymmer...
För det första så är den väldigt känslig för vad man matar den med, eller rättare sagt inte matar den med. Om det inte finns någon signal på ingången så får den fullständigt fnatt och börjar självsvänga ordentligt också ryker det lite om motstånden i RC-länken på utgången...:) Egentligen inget stort problem, man måste bara se till att den alltid är ansluten när den är påslagen...men det vore trevligt att fixa det om det går.
Mitt andra problem är att den påverkas av förändringar på 230v-nätet. Om jag t ex tänder lr släcker en lampa kan jag höra hur det klickar till i högtalarna. Hur kan man bli av med det? När jag stänger av steget så skickar det en ordentlig spänningspuls (kan man kalla det det...?) till högtalarna också när kondingarna har laddat ut.
Några problem med brum eller brus har jag inte, det existerar inte, iaf inte i slutsteget!

Hoppas på lite hjälp med mina små problem...;)

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:50:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är själv på g med att bygga ett par kloner. Jag tänker skippa motståndet på utgången.
Varför den självsvänger vet jag tyvärr inte. Har läst en hel del på

http://pub4.ezboard.com/ffakeidsfrm1

Har aldrig läst nåt om självsvängning där...
Knäppen du hör är inte något skräp på nätet, det är luftburna störningar.
Berätta lite mer hur du byggt den, komponentval etc och en bild!

Edited by - n/a on 2003/02/02 11:50:45
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:24:12  Show Profile Send anelar a Private Message
Har inte byggt några kloner själv, men läst en del på www.diyaudio.com. Om du letar där har jag för mig att det finns en tråd som handlar om just det här. Finns iofs en hel del trådar om just gainklonen så du kanske får leta en del..
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:35:32  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Luftburna störningar...OK...kanske blir bättre när jag jordar chassi då och monterar ihop lådan...den är faktiskt lite känslig för radiovågor också...pratar man mobiltelefon i samma rum som slutsteget så hörs det tydligt i högtalarna...;)
Lite bilder kommer om några minuter...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:50:04  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Så, nu har jag lite bilder, hoppas att det funkar som det ska...
Komponentvärdena är:
R1 har jag skippat, onödigt när man har förförstärkare...
C1=4,7uF
R2=22k
R3=680
R4=22k
R5=10, 2 watt(det är det som ryker om det inte finns signal på ingången...)
C5=0,1uF
Muteswitchen har jag också skippat...
Det är fortfarande lite provisoriskt, jag väntar på högtalaranslutningar innan jag kan montera ihop lådan helt.




/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:15:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Petter: hur varma blir opamparna?
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:40:36  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Har du avkopplat ordentligt?
I databladen för LM3886 har jag för mig att det finns beskrivning på hur man bandbreddsbegränsar förstärkaren. Kunde kanske vara något.

/Marcus
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:50:03  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Ska kolla databladen.
OPamparna blir måttligt varma om man spelar måttligt högt, men tempem stiger ganska hyfsat om man drar på...:)

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:05:34  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Din stegade volymkontroll, låter den ingången "hänga fritt" vid någon position? I så fall kan det vara läge att sätta ett högohmigt motstånd från noden C1/volymkontroll till jord. 1 MOhm tex.

Du kan också sätta in ett lågpassfilter i serie med ingången (efter volymkontrollen), så filtrerar du bort HF om du nu har problem med störningar. Onödigt att förstärka skräpsignaler om man kan låta bli =)

/Marcus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:06:40  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett antal åtgärder man kan göra för utom den redan nämnda bandbreddsbegränsningen.
Själva kretsen.
1. Att C6 och C7 är lödda direkt på kretsens ben känns bra. Att C6 och C7 är // med varsin 100n (keramisk) kan göra stor skillnad.
2. Hur man jordar är viktigt.
3. Korta högtalarkablar med låg kapacitans är viktigt, kan även behövas en avkoppling av lasten vid högre frekvenser.

Annat
R5 bör ha låg induktans (tjockfilm, metoxid eller kolmassa). R4 bör ha låg induktans (tjockfilm, metoxid eller kolmassa) och vara kopplad direkt på kretsbenen.
Ett filter på ingången som tar bort HF, brytpunkt ca 80-100kHz.

Nätdelen
4. Använd shottkydioder istället för likriktar bryggor. Skärma nätdelen, t.ex. sätt en aluplåt mellan nätdel och förstärkare.




Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:23:24  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Nja, schemat är taget...volymkontrollen R1 är som sagt bortreducerad...
Skrutten: Alltså sätta dit extra filterkondensatorer modell mindre om jag fattade rätt...det kan ju vara en tanke också...
Hur kan man tänka sig ett HF-filter på ingången?
Är verkligen shottkydioder så mycket bättre, vad vinner man på att använda dem? De kostar ju typ 10 ggr mer...:)
R5 är ett kiselcementerat trådlindat effekmotstånd...
R4 är ett vanligt metallfilmsmotstånd.

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:24:35  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Bra påpekande om jordningen. Se till att du har stjärnjord för hela förstärkaren.

Högtalarkablarna har förmodligen ingen inverkan alls, men beroende på vad du hänger på för högtalare så kan det kanske vara läge att sätta ett RL-nät i serie med utgången. Se LM3886 datablad för värden. Detta kommer dock inte att lösa problemet eftersom det var bortkoppling av källan som ställde till det.

/Marcus
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/02 :  21:24:06  Show Profile Send Nagref a Private Message
Snygg låda Petter. Liknar den som Morello har till sitt slutsteg...



I tråden:http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=8690

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:04:35  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Jäklar va skumt, det ser ju nästan likadant ut...??......

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:18:34  Show Profile Send Nagref a Private Message
Frågan är om man ska köra borstat, spegelpolerat eller rosenpolerat??? Jag röstar på det sistnämnda!

ps.
dyker nog inte upp förrän på Fredag. Ska gå på Möbelmässa på Onsdag.
ds.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:22:37  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Ta en titt på ingången på den här förstärkaren:
http://sound.westhost.com/project3a.htm
Du borde kunna använda samma koppling och samma värden.

/Marcus
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:37:25  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Petter om du har databladet för LM kretsen kan du läsa dig till hur kretsens matningsspänning skall avkopplas. Se oxå till att jorden grenar ut från en gemensam punkt. Detta innebär att du drar en ledare / komponent som behöver jord och att detta görs från den gemensamma punkten.
Kanske hysteriskt, men jag skulle genast byta bort R5 till en av de typer som jag nämnde ovan.

Shottkydioder gör att nätdelen sänder ut mindre störnigar.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:40:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Originally posted by Petter

Halloj!

MEN, jag har ett par bekymmer...
För det första så är den väldigt känslig för vad man matar den med, eller rättare sagt inte matar den med. Om det inte finns någon signal på ingången så får den fullständigt fnatt och börjar självsvänga ordentligt också ryker det lite om motstånden i RC-länken på utgången...:) Egentligen inget stort problem, man måste bara se till att den alltid är ansluten när den är påslagen...men det vore trevligt att fixa det om det går.
Mitt andra problem är att den påverkas av förändringar på 230v-nätet. Om jag t ex tänder lr släcker en lampa kan jag höra hur det klickar till i högtalarna. Hur kan man bli av med det? När jag stänger av steget så skickar det en ordentlig spänningspuls (kan man kalla det det...?) till högtalarna också när kondingarna har laddat ut.



Du kör alltså icke-inverterande koppling och du har inget motstånd på ingången och du menar att den svänger om du inte har signal men fortfarande är inkopplad. Sätt dit seriemotståndet (testa 1-10 k) som du då inte har och eventuellt testa med att sätta en liten konding mellan - och + ingångarna (100-680 pF typ). Borde hjälpa mot självsvängningarna.

Fnaset när du tänder eller släcker ljuset kan var nätburet också och brukar vara hf/spikar som skapas av den fina studsen i dina strömbrytare. Det går att störa ut det mesta med en fin brytarsmygning. Tyder kanske också på att CMRR inte är riktigt optimalt och jag är inte människa att tala om hur det skall vara tyvärr. Se över din jrodning också. Varenda jordretur separat till stjärnjorden. Minsta gemensamma jordretur med ingångsretur kan agera som signal in.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/02/02 :  22:49:49  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Kondingen över + o - ingångarna är till för att plocka bort bl.a hf spikar, eller hur?

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/02/02 22:52:26
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:46:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
quote:
Originally posted by skrutten

Kondingen över + o - ingångarna är till för att plocka bort bl.a hf spikar, eller hur?



Det och att den reducerar förstärkningen vid högre frekvenser och därmed minskar risken för självsvängningar. Egentligen skall det ju inte behövas men om man inte kommer till rätta med sjävsvängningarna kan det ju vara värt att pröva. Fortfarande dock inte säker på om det är icke-inverterande eller inverterande...
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/03 :  07:57:02  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Icke-inverterande.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/03 :  09:48:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
PL: Jag kan skissa på en eventuell lösning till dig när jag kommer hem.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Petter
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/03 :  18:48:41  Show Profile  Visit Petter's Homepage Send Petter a Private Message
Mycket förslag på förbättringar, det är ju bara att sätta igång och testa...
Jag gjorde just ett mycket ventenskapligt och intressant test... Jag drog helt enkelt ut kontakten till slutsteget och tände och släckte en lampa innan kondingarna hade hunnit ladda ut...och vad hände, jo det klickade! Alltså tar störningen inte den vägen. Den måste alltså vara luftburen eller komma på lågnivåingången-via försteget? Jag får fixa till jorden ordentligt och koppla den till lådan och se om inte det hjälper till att börja med.
quote:

Du kör alltså icke-inverterande koppling och du har inget motstånd på ingången och du menar att den svänger om du inte har signal men fortfarande är inkopplad


UrSv: Nja, inte riktigt så, är den ansluten till försteget så är det lugnt. Det börjar inte ryka när CD:n byter spår om det var så du menade...

Nagref: rosenpolerat...nja, spegelpolerat...bättre, borstad aluminium=mkt snyggt!...
Jag kanske tittar över på lördag om du vaknar då...så kan vi iaf provlyssna lite kanske...

/Petter Lind

"Friskt lödat, hälften brunnet."

Edited by - Petter on 2003/02/03 18:50:21
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/08 :  13:46:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Nu har det mekats här hemma med Petter slutsteg och det låter faktiskt väldigt bra! Ett ingångsfilter borde nog hjälpa mot störningarna (som är luftburna).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000