HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ok vinylfantaster
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  15:44:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ska nu ev. byta till min sista pickup för livet (?)

Jag har kikat på två alternativ:

Clearaudio Virtuoso, excellent kanalbalans och kanalseparation.

Shure V15xMR, excellent spårfårmåga, finaste nålen som finns på en MM pickup, nålarm av beryllium.

Någon som hört det senaste Shure flaggskeppet?

Thomas

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  16:16:22  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Tjenare Thomas!

Kul att se dig här men knappast någon överaskning.

Jag är inte vinylfantast(i ordets vanligaste bemärkelse) men jag är antimasteringfantast så intresset för att skaffa en vinylspelare har vaknat på gamla da´r. Många vinyler låter ju bättre på grund av snällare mastering. När du säger "sista" så tänker jag på att skaffa en p-u med en nålslipning som inte sliter ut spåren. Jag har lite taskig koll på p-u:er men vad jag hört någonstans så har det testats med...hmmm minnet sviker...Van Del hul-slipning av någon version och den slet i princip ingenting(relativt sett) på spåren.

Det är kanske inte något som passar dig men nämner det ändå. Kan ju vara kul att visa framtidens arkeologer hur bra vinyl trots allt var och bevara samlingen så intakt som möjligt. Ett alternativ är ju att skaffa den mest välljudande oavsett slitningsgrad, inom rimliga gränser, och lira in plattorna på CD och sedan arkivera. Men många vill ju spela äkta vara av diverse anledningar och då faller arkivmetoden och slitningstanken kanske blir intresannt. Eller så sliter inte dessa av dig nämda p-u:er nämnvärt. Jag har som sagt väldigt dålig koll. Vore kul om någon testade med att spela in en ny skiva på CD och sedan lira vinylen hundra gånger och spela in den igen och sedan jämföra.

John
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  16:31:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tjena John,

länge sen. Just Shure pickupen anses ju som den bästa i världen i avseendet att den just inte sliter på skivorna. Den spårar ju opimalt redan vid 1 grams nåltryck. Nog kanske det finns något finare nålslipningar, men den som Shure har på denna modell är ju väldigt fin. Samt att den rörliga massan (nål + nålarm) är en av de lägsta som finns, 0.17 mg totalt. Den mekaniska resonansen ligger på 33 kHz. Dock är induktansen ganska hög, och man bör nog ha en rätt låg last kapacitans. Den är rätt dyr, 4995:-.

Data om V15xMR finns här:

http://www.shure.com/v15vxmr.html

http://groups.google.com/groups?q=shure+%2B+v15+%2B+pierce&hl=en&selm=3762da71.5146169%40news.math.uwaterloo.ca&rnum=4

Anledningen att jag funderar på Shure pickupen är att den är ett resultat av forskning kring vad som är viktigt vid pickuper, och att Shure redovisar resultaten. Inte alltid det går att få från pickuptillverkare.



Thomas








Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/07/21 :  16:39:09  Show Profile Send Bland a Private Message
Hej John

Du skriver "Jag har lite taskig koll på p-u:er men vad jag hört någonstans så har det testats med...hmmm minnet sviker...Van Del hul-slipning av någon version och den slet i princip ingenting(relativt sett) på spåren." Enligt min mening så sliter dagens nålar ingenting. Tvärtom, de är duktiga på att plocka fram info. på "utslitna" skivor. Jag är en stor vinylälskare och märker inte slitage. Visst en knäpp kan komma men inget annat. Om jag vore Thomas skulle jag satsa på en shure. Inte den roligaste nålen som finns men väldigt korrekt. Jag har inte hört den på ett antal år men TAS hade den uppe för diskussion och tyckte om den. Ett säkert kort för den som prioriterar ett "korrekt"ljud.

MVH

Henrik

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  16:59:53  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Har aldrig hört den, men den verkar intressant. Priset du angav var ganska högt tror jag dock, då den tydligen kostar 357 Euro här:
http://www.dienadel.de/hifi/

Pickuper är ju så hopplöst, då det är i princip omöjligt att testa innan köp(i GBG i allafall).

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/21 :  17:09:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej matson,

vet du om det finns någon annan som tar in Shure i Sverige förutom Vinylbutiken?

Thomas


OOps hittade detta:

http://www.hitfm.com/numark/pris.shtml

4200:-


Edited by - Thomas A on 2002/07/21 17:15:0
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/21 :  17:20:26  Show Profile Send matson a Private Message
Nej, jag är rätt 100 på att ingen butik i Gbg säljer dom dock.
Enligt Shures sida är TTS generalagent, så hör med dom.
Dessa 2 mailadresser var listade hos Shure:
info@tts.se
anders_lindstedt@tts.se


Vinylbutiken verkar ju väldigt dyra!

Mvh/Mats
'....som en allergiker som aldrig får sitt Cortison'
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/21 :  18:23:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
"With the lowest mass stylus ever developed, the V15VxMR reduces record wear to its theoretical minimum. While most high-performance cartridges require two grams of force on the stylus tip, the Shure V15VxMR requires just one gram - half as much pressure on the grooves of your irreplaceable records"

Känns ju betryggande. Att skaffa en vinylspelare ligger inte högst upp på dagordningen för mig men om jag ska slå till någon dag så verkar ju denna Shure ett intresannt alternativ. 5000 tusen är dock en hel del. Man kanske kan pruta ner den till 4800:-.

Intresant och bra google-artikel!

John
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/22 :  17:36:40  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har nu beställt en Shure V15VxMR. För 4200:- pistoler.

Recension och mätningar kommer.

Thomas
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  21:44:32  Show Profile Send matson a Private Message
Ja! Det skall bli väldigt intressant, då jag själv letar pickup! Det har jag iofs gjort hur länge som helst, men min "enmansbojkott" förbjuder mig att köpa något i Göteborgs hifibutiker....

4200:- Saftigt!

Jag hade köpt från dienadel, då hade du kunnat köpa några såna här också....


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:11:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo kanske skulle varit lite billigare. Nu valde jag en svensk återförsäljare för säkerhets skull. Jag menar om det skulle vara nåt strul med den, så kanske det är lättare med en svensk återförsäljare.

Finns mycket att läsa om denna V15VxMR pickup. Bl a att den togs fram som en analysinstrument för studiotekniker, att ha en extremrak frekvensgång och med så lite distorsion som det bara var möjligt. Ett instrument för att plocka fram musiken oförvanskad.

Klaus på AudioAsylum är ju en som förespråkar denna framför alla pickuper som finns, överhuvudtaget.

http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/12317.html

Jag undrar vad LTS har skrivit om denna pickup? Nån som varit med längre än mig som vet?

Thomas





Edited by - Thomas A on 2002/07/22 23:20:0
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:22:04  Show Profile Send markku a Private Message
Matson,

Shure V15 V XMR kostar hos die nadel 357 Euro, medan endast 339 hos phonophono


http://www.phonophono.de/html/shure_katalog.html

mvh
Markku


< More Signal, Less Noise. >
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/22 :  23:33:49  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Matson,

Shure V15 V XMR kostar hos die nadel 357 Euro, medan endast 339 hos phonophono


http://www.phonophono.de/html/shure_katalog.html

mvh
Markku


< More Signal, Less Noise. >



Thomas: Det skall bli kul att höra vad du tycker om den jämfört med Alphan!

Markku:Jo, men på dienadel har dom så mycket roliga tillbehör som man kan köpa samtidigt, och frakten från dienadel om man handlar för över 250 Euro och löser ut mot postförskott är ju föredömligt låga 5 Euro!!!

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000