HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Grottmän invaderar Järna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/05/05 :  22:26:17  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Kul att träffa dig igen gcs! Vi spelade på både 8:an och 12:an tidigare
och efter, men när du var här så blev det inte att vi bytte, varför
vet jag faktiskt inte. Vi var väldigt trötta efter att ha lagt oss
04:15 kvällen innan... Du är välkommen tillbaka i morgon, de mindre
låter suveränt

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/05/06 :  15:28:07  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Som teknik/konstruktionsnörd måste jag fråga hur ni kom fram till att använda en basreflexkonstruktion på 8 och 12"?

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2012/05/06 15:28:50
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2012/05/06 :  18:05:02  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Tackar för en trevlig demo.
Kul att höra 8" coaxen i grott versionen.

Själv så fastnade jag framför tqvt lådorna.

Bauta burkarna lät mäktigt med bra tyngd men tqvt burkarna blir lite rappare åsså skadade det inte att dom fick stöd av 2x21".

Har man ett litet lyssnings rum å inte lirar tokhögt så är 8" coaxerna trevliga.
Jag har haft ett par själv å provat vad dom går för å det går att spela högt om man vill.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:03:51  Show Profile Send mostlydiy a Private Message
Tack för en trevlig lyssningsstund! Tyckte att alla tre gjorde ett riktigt bra intryck. 8" imponerade med ett mkt stort ljud trots ett relativt stort rum. Tror det kommer att bli klassiker framöver. Bra jobbat!

/Marcus
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2012/05/06 :  19:48:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Som teknik/konstruktionsnörd måste jag fråga hur ni kom fram till att använda en basreflexkonstruktion på 8 och 12"?

För att det lät bäst såklart Vi provade med pipa först men
resonanserna kring 200-400 Hz är svåra att bli av med utan att
grundtonen förstörs. Med denna BR-konstruktion får vi samma output
i basen men utan "skräpet" högre upp i frekvens, något som bekräftats
både mät- och lyssnings-mässigt.

quote:
Tjenare!

Tackar för en trevlig demo.
Kul att höra 8" coaxen i grott versionen.

Själv så fastnade jag framför tqvt lådorna.

Bauta burkarna lät mäktigt med bra tyngd men tqvt burkarna blir lite rappare åsså skadade det inte att dom fick stöd av 2x21".

Har man ett litet lyssnings rum å inte lirar tokhögt så är 8" coaxerna trevliga.
Jag har haft ett par själv å provat vad dom går för å det går att spela högt om man vill.

Tack själv för besöket, Kul att träffas igen Rappheten från
det andra systemet kommer från Barabbas, som delas ungefär en oktav
över tqwt-pipans avstämning. Så pipan hade dessvärre inget med
rappheten. Hemma hos Bernt kan man få lyssna på Ur-Caveman 15 (den med pipa)

quote:
Tack för en trevlig lyssningsstund! Tyckte att alla tre gjorde ett riktigt bra intryck. 8" imponerade med ett mkt stort ljud trots ett relativt stort rum. Tror det kommer att bli klassiker framöver. Bra jobbat!

Tack, det känns bra att höra efter allt slit Prova med spolen och tack igen för åkturen

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2012/05/07 :  12:40:23  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message
Det blev en riktigt trevlig helg!
Vi har ju planerat detta ett tag och först var det tänkt det skulle ske innan Sweetspot. Men efter lite realistisk överläggning kom vi fram till att vi kör efter mässan istället. No Frills grabbarna kom vid 18:00 tiden på fredagen, och jag tänkte att det är ju god tid för att bära in högtalarna och hitta rätt spelposition.... Så blev det inte riktigt ;) Dom kom med en hög plank och ett par konsumkassar med spolar, kondringar och motstånd. Sen sattes det igång att byggas, lödas och mätas. Jan-Eric sa vid något tillfälle "vet dom inte att kutym är att ha med sej färdiga högtalare till en demo?" När jag åkte hem vid 0:00 tiden var arbetet i fortfarande i full gång, lika så när jag trillade in vid 9:00 tiden på lördags morgonen. Men bra blev det!! Och en väldig respekt kring hur dessa tre gentlemän samarbetar.
Caveman 8 & 12 kommer vi inte släppa ur butiken! Caveman 15 Bauta lät fantastiskt i butiken och försvann på söndags eftermiddagen med ett trevligt par som var tvungna att prova dessa hemma. Men vi hoppas på att dessa snart kan upplevas i butiken igen.
Det som fascinerar mest med dessa högtalare är att de alla tre besitter unika egenskaper även om de tre är samma andas barn. Konarea är viktigt men det betyder inte alltid att mer är bättre, iaf inte när Petter micklat delningsfiltret. Det var många som slogs med häpnad när Caveman 8 spelade i ett nästan 70kvm stort rum.
Det som imponerar genomgående med högtalarna är den oansträngda upplösningen, dynamiken och musikaliteten. Finns spelglädjen i musiken kommer Caveman att få fram den! Och ibland blir man förvånad över hur skivor som man ställt i skamvrån p.g.a. ljudkvalitet får nytt liv med dessa. Och jodå Chris Jones och Nisse Löfgren's Keith don't go låter också bra dom.
Traditionellt vad det gäller hi-fi märken så är de ofta centrerade runt en central figurs vision om hur det ska låta, se ut och säljas. No Frills är tre personer ur olika skolor som med lagom uppblåsta egon gör det dom älskar.... lätt att dra paralleller till olika musikgrupper som Beatles, Deep Purple, Rush med många fler vars gruppdynamik påverkat resultatet i större utsträckning än de ursprungliga notorna. Jag är helt övertygad om att No Frills kommer att göra dagen för många musikälskare och bli en tillverkare att räkna med!

Följ oss på Facebook

Edited by - Absolute Audio on 2012/05/07 12:42:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2012/05/07 :  17:35:59  Show Profile Send FBK a Private Message
Kul läsning, blir nog en intressant lyssning på dessa när man väl får arslet ut vagnen och besöker någon demo/mässa. Hoppas på nästa års Jönköpingsmässa.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Absolute Audio
Member

81 Posts

Posted - 2012/05/08 :  07:25:09  Show Profile Send Absolute Audio a Private Message
Har du vägarna förbi Järna så kommer både Caveman 8 & 12 stå i butiken. Dessa kan avnjutas med bl.a Audioprojekte's CA10 som är en 10W KlassA SolidState slutsteg.

Följ oss på Facebook

Edited by - Absolute Audio on 2012/05/08 07:26:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000