HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yamaha CDX-596 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/01 :  13:55:39  Show Profile Send ottoman a Private Message
undrar om det är någon som har erfarenheter av denna spelare, verkar vara en trevlig produkt, tänkte nämligen ersätta en gamal Rotel RCD-965bx med den. Några synpunkter?? eller tips på nån annan bra CD i samma prisklass 2500-3000kr

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/01 :  18:49:09  Show Profile Send marens a Private Message
Min CD är en Yamaha CDX-596 och jag kan bara säga att jag är helt nöjd med precis allt. Den fungerar perfekt, är väldigt snabb, tar alla skivor, har alla knappar, funktioner (cd-text bl.a, bra om man kan bränna skivor) och utgångar(optisk +koaxial) man behöver, allmänt hög kvalitet, extremt bra mätvärden och jag kan inte hitta det minsta fel på ljudet i den. Den låter fantastiskt rent korrekt och bra på alla sätt. Alla spelare jag har jämfört med har varit sämre alternativt ingen skillnad. Jag har faktiskt ingenting negativt att säga om den förutom att den bara visar skivans totala längd i fönstret ett par sekunder efter att man satt i skivan, sedan står det förutom låtindex en 1:a i fönstret. Annars kan jag förbehållslöst rekommendera den.

Edited by - marens on 2003/02/01 18:50:49
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:25:56  Show Profile Send ottoman a Private Message
det där låter ju fint, tror nästan att det blir en sådan :) , vilka cdspelare har du jämfört den med?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:34:11  Show Profile Send kasra a Private Message
Bli inte förvånad om yamahan inte är bättre än rotelen...

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:50:23  Show Profile Send ottoman a Private Message
kasra: tror du inte att CDX-596 kan prestera lite bättre än roteln, jag menar roteln har ju 10 år på nacken, yamahan cdx596 är ändå en modern spelare, och inte heller den enklaste modellen i deras sortiment..
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:52:53  Show Profile Send kasra a Private Message


Jag tror inte yamahan låter bättre, men man kan ju ha fel. Det känns hursomhelst inte som en uppgradering på något sätt.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:00:58  Show Profile Send kasra a Private Message
Om det är just yamaha du är ute efter kolla på cdx-993, där kan vi börja snacka uppgradering.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27139

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:04:53  Show Profile Send marens a Private Message
Jag har jämfört med:

diverse Denon spelare, vilka också var mycket bra.
Arcam Alpha 7/8
Cambridge CD6
Yamaha DVD S510
Linn
Naim
Technics
Rotel nånting
+massor annat jag inte kommer ihåg
Jag har inte haft alla hemma hos mig utan de flesta har jag jämfört mot någon annan spelare som jag jämfört med något annat så att säga.

Jag tror att Yamahan är minst lika bra som Roteln, antagligen bättre.

Ska jag vara helt ärlig så upplever jag inte så stor skillnad mellan olika CD-spelare. Oftast ingen alls. Inte för att jag har dålig hörsel, hör till 19kHz och hör brus i apparater och annat som de flesta inte hör. Tycker även att i princip alla högtalare på marknaden låter skräp på ett eller många sätt, ej undantaget sk high end högtalare. Jag kan verkligen inte förstå man lyckas sälja de flesta högtalare man lyssnar på för de är verkligen bedrövliga oavsett prisklass. Ett ytterst fåtal skulle man kunna tänka sig att köpa faktiskt.

quote:
Jag tror inte yamahan låter bättre


Har du lyssnat på den och jämfört med någon annan som du tycker låter bra? I annat fall får du tro, jag vet iaf att jag tycker den låter bra.

Edited by - marens on 2003/02/02 14:16:41
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:38:17  Show Profile Send kasra a Private Message

quote:
Jag tror inte yamahan låter bättre


Har du lyssnat på den och jämfört med någon annan som du tycker låter bra? I annat fall får du tro, jag vet iaf att jag tycker den låter bra.
[/quote]

Först och främst har jag inte uttalat mig om yamahan är bra/dålig på några sätt. Om du lyckats få uppfattningen att det är en bra spelare så det ju bra att du VET det och kan upplysa oss andra.

Jag har lyssnat på yamahan, flera av dem spelarna du nämner inkl 951, 965bx, 970, 971, 975, denon mfl.

Många av ovan nämda apparaterna är a/b jämförda exkl yamahan, dem flesta hemma i egen anläggning.

Somsagt så tror jag inte yamahan kommer vara någon "uppgradering", för att få en marginell uppgradering kanske man ska kolla sig om i en annan prisklass.

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:35:12  Show Profile Send ottoman a Private Message
Marens: kan inte heller märka någon större skillnad, jämförde en gång roteln med polarens sony CD (den där hela pickupen kommer ut istället för bara skivfacket) sonyn hade lite skarpare diskant mm lät väldigt fint när man lyssnade på Metallica S&M, vilken detaljrikedom!! men roteln lät fint den också bara lite mer brus på höga volymer och lite varmare.

Kasra: Det behöver absolut inte vara yamaha, får även vara nån annan fabrikat. Jag vet att Roteln är högre klass än yamahan CDX-596, men som sagt den är ju modernare och ny, så jag tänkte att den måste nästan ha lite klarare ljud och mindre brus, aja vi får se, ska också kika lite på cdx-993 som begagnatobjekt.


Kollade även på Marantz CD5000 och H/K HD 750, men harman kardon har jag för mig fick dålig betyg i hifi & musik..

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:54:31  Show Profile Send marens a Private Message
Det hörs inget brus i min CD iaf, inte ens i hörlursuttaget, så där kan du vara lugn. Det är bara inspelningarna som ibland är brusiga.

edit: Glöm HK:n, den är dålig.

Edited by - marens on 2003/02/02 18:55:21
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:19:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Kollade även på Marantz CD5000 och H/K HD 750, men harman kardon har jag för mig fick dålig betyg i hifi & musik..




Jag kan rekommendera H/K HD740 som ska vara en mycket bättre cd-spelare än HD750. Den kostade 4000 kr när den såldes.
Jag ska förmodligen snart sälja min. Läs testet på den.. http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/274_printreview.htm
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2003/02/02 :  20:58:43  Show Profile Send Dorven a Private Message
Stämmer, testade H/K:n mot min gamla Cambridge CD6. Kass!!!
Ljudet är som hifi & musik säger; tunt å spröd.

Men kul é ändå att man kan tweeka å fippla me skiten (CD6) utan
att va rädd att den ska krascha!!! (den é nästan gratis
nu för tiden....)

Edited by - Dorven on 2003/02/02 21:01:34
Go to Top of Page

ottoman
Member

65 Posts

Posted - 2003/02/03 :  06:46:18  Show Profile Send ottoman a Private Message
marens: detta med brus testade jag genom att vrida upp volymen på förstärkaren medan cdn var på tomgång (på men spelar ingen skiva), sonyn kanske har nån lösning att den bryter signalvägen när ingen skiva spelas eller nåt, båda spelarna testades på samma stereo.
Men det är kanske oviktigt.

Iaf jag får se vad det blir, får tänka lite till, tack för alla svaren, ett trevlig forum
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000