HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Opus3 skivspelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/01 :  12:03:20  Show Profile Send divander a Private Message
Nu har jag möjligheten att köpa en ej komplett Opus3 för några hundra. Fötter, lock, tonarm och strömförsörjning är borta. Spelaren är dessutom lite repig. Jag vet att alla delarna går att köpa från Bo Hansson till ett riktigt bra pris.

Jag la tidigare in en fråga som gäller glappet i skivtallriken, men har fortfarande lite funderingar på det. När man trycker på ytterkanterna av skivtallriken finns ett glapp på 1-2mm på ytterkanten. Jag hörde av mig till skivspelarens skapare Bo Hansson. Han trodde att det var ok. Det var så överdimentionerade lager på spelaren så litte glapp var ingen fara. Svaren jag fick här var att glappet ändå verkade vara lite väl mycket. Jag tycker det låter lite konstigt. Därför frågar jag en gång till. Finns det någon som har en Opus3 eller har kanske har erfarenhet av den? Är det i så fall ett sådant glapp i lagret? Det blir nog lite väl dyrt om jag även blir tvungen att byta lagret.

Vad tror ni hur bra är Opus3-spelaren? Är det något att satsa på? Hur mycket brukar dom ligga på begagnade? Hur är den med en RB300-arm jämfört med min nuvarande Rega Planar3? Skall man satsa på att köpa en Opus3-arm? Jag tror att de har en beg. På Veteran Hifi för 3000:-.

Oops! I did it again

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/01 :  12:11:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kan svara för RB300an det är en bra arm hur den är i gämförelse med opus3 armen vet jag ej men jag skulle tro att opus armen har en svår match att knäcka. Tänk bara på att överhänget är annorlunda mot vad det brukar vara på RB300 så en vanlig protraktor funkar inte så bra att justera efter vad jag har förstått men det borde väl gå att få en från rega.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/01 :  15:19:38  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Det finns en protractor på "min" site www.vinylengine.com

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/02/01 :  19:57:02  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag har haft två stycken Opus 3-spelare. Den första var en Continou med Decca-unipivotarm och en Grado-pickup inköpt 1990. Det var en suverän spelare, betydligt trevligare och roligare att lyssna till än den Linn LP12 Ittok K9 som jag hade tidigare. Continoun hade en fem cm tjock och fem kilo tung skivtallrik i någon sorts marmorkomposit.
Den andra var en mindre modell med tunnare tallrik, men lika bra enligt Bo Hansson. Trivdes inte lika bra med den dock. Regaspelarna är ju erkänt bra men jag jämförde en Rega 3:a med en Thorens TD 150 som jag köpt på Myrorna för 50kr. Thorénspelaren vann på alla punkter trots att pickupen bara var en enkel AT 95E mot Regans Linn K18.

Min konklusion: satsa på Opus 3!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/01 :  21:16:55  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Armen på TD-150 är bra mycket sämre.
Linn K18 är egentligen en något moddad AT pickup.
Rega med filtmatta är inte helt optimalt om den ligger lös, annars antar jag att du inte hade pickupen noggrant injusterad på Regan, sliten rem, fel vta eller någon annan yttre omständighet.
RP3 låter normalt mycket bättre än TD-150.
Hade du däremot haft en moddad TD-150 (dämpat chassi etc.) med Rega arm så är jag mer tveksam om RP3:an låtit märkbart bättre.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:01:06  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by Fred

Jag har haft två stycken Opus 3-spelare. Den första var en Continou med Decca-unipivotarm och en Grado-pickup inköpt 1990. Det var en suverän spelare, betydligt trevligare och roligare att lyssna till än den Linn LP12 Ittok K9 som jag hade tidigare. Continoun hade en fem cm tjock och fem kilo tung skivtallrik i någon sorts marmorkomposit.
Den andra var en mindre modell med tunnare tallrik, men lika bra enligt Bo Hansson. Trivdes inte lika bra med den dock. Regaspelarna är ju erkänt bra men jag jämförde en Rega 3:a med en Thorens TD 150 som jag köpt på Myrorna för 50kr. Thorénspelaren vann på alla punkter trots att pickupen bara var en enkel AT 95E mot Regans Linn K18.

Min konklusion: satsa på Opus 3!



Kommer du ihåg om det var något glapp i tallriken?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/02/02 :  10:38:35  Show Profile Send Fred a Private Message
Jag kommer inte ihåg om det var ett glapp i lagret på mina spelare men däremot vet jag att en kompis köpte en med ett glapp i lagret, inte så att tallriken glappade hela tiden utan att om man tryckte ner änden på tallriken kunde man vicka tallriken en aning, men det krävdes ett visst tryck. Normalt när tallriken snurrar är den ju absolut fast i ett läge. Enligt Bosse var det inget problem som på något sätt påverkade spelarens prestanda och eftersom du har samma "fel" på din så är det väl kanske inte så ovanligt eller problematiskt.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/02 :  10:53:13  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det var ju bra att även någon annan hade den erfarenheten. Då förmodar jag att det är helt ok. Det blir nog att jag köper den för 400:-. Delarna som fattas kostar ungefär 1000:- exlusive tonarm. Jag tror att det är ett ganska ok. pris för en sån spelare. Den är även av den äldre typen med en försänkt och grövre tallrik. Det verkar ju som om den är bättre än den senare. De senare har en dämpplatta monterad under. Emn den fixar man lätt själv. Bosse sa att det var en MDF-skiva som var monterad med akryltätning. Jag får se om jag "skrotar" min Rega och tar den armen eller skaffar en annan. Eventuellt Opus3 Cantus. Det går ju även att ha 12"-armar på den så valfriheten är ju stor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/02 :  10:55:00  Show Profile Send divander a Private Message
Hur viktigt är det med strömförsörjningen till en skivspelare? Motorn går på 24V växelström. Skall man köpa orginalet för 400:- eller skall man välja något bättre alternativt enklare?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:26:08  Show Profile Send minoman a Private Message
Jag är inne på min andra Opus3 spelare. Den första var av den 1:a modellen med en Moerch Up4 tonarm. Underbar spelare. Fick problem med kabeln inuti Moerch armen. När jag sedan snubblade över en nyare skivspelare med Bosses egen arm, Cantus, var beslutet att byta lätt att ta. Min Cantus arm är av en tidig modell. Finnishen är inte den allra bästa. Kanske byter jag den om tillfälle ges till något bättre. Båda splarna har jag betalat drygt 2000:- för komplett med arm och pickup. I båda fallen har jag bytt till "egen" pickup. Den senaste köpte jag nytt lock till av Bosse pga sprickor i plasten runt gångjärnet. Ingen av mina spelare har haft något glapp i lagret.

Om glappets betydelse vågar jag inte uttala mig om. I övrigt är skivspelaren mycket, mycket prisvärd enligt min bedömning. Begagnat priset brukar ligga mellan 2 och 3tusen. För några hundra kanske Du vågar prova. Bosse säljer delar till rimligt pris. OriginLive har en del prylar (motor + styrning) som passar. På begagnat marknaden kan Du säkert hitta en Rega arm till ett bra pris. Mao ett härligt DIY projekt att smita ner i källaren med.

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:30:58  Show Profile Send divander a Private Message
När du säger att det inte var något glapp så blir jag lite osäker igen. För en ny axel tar han 120:-. Men om jag även behöver byta tallrikens så blir det 1350:- till. Då tycker jag att det blir lite väl mycket pengar. Men som du säger så är det ju ett fint DIY-projekt. Det finns utrymme för både modifiering och finishering.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000