HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemmabioförstärkare som försteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/03/29 :  11:58:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hallå igen, några nya "dumma" frågor

Ett scenario för mitt framtida boende är att jag kommer att kombinera hembio och hifi i samma rum/anläggning. Funderar då på att använda en hemmabioreceiver som försteg till fronthögtalarna och låta ett/två separat/a slutsteg driva dem. Jag tänker mig också att jag då kan skära vilken frekvens (högpass) som frontarna ska arbeta ned till och låta subben sköta resten.

Hur är det med hemmabioreceivers generellt som försteg - och vad är det för utgångar som behövs för att kunna göra det ovanstående. En pre-out som heter nåt speciellt?

Min anläggningstråd

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/29 :  12:28:33  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Pre-out på alla kanaler är bra. Delningen sker i menyerna där frontar ställs in som small för att inte spela fullregister. Delningsfrekvens kan man ställa i de flesta +6000:- recivrar, ofta mellan 80-200 Hz. Tror det är brukligt med 24/12dB. delning som väl är thx-norm?

Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/03/29 :  12:43:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag kan också tillägga att jag sedan tidigare har en enklare hemmabioförstärkare som har följande in och utgångar på baksidan. Den klarar att ändra delningsfrekvenserna i olika steg.

Det jag inte lyckas klura ut är om denna har erforderliga utgångar för att fungera som slutsteg - och om detta är något som dyker upp först på dyrare förstärkare. Detta är en väldigt basic Yamaha RX-v 365.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/29 :  12:49:52  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
dubbelpost från telefonen

Edited by - emanuelgbg on 2012/03/29 13:38:49
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/29 :  13:18:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Så vitt jag kan se så saknas lämpliga "Pre-out" utgångar för anslutning till slutsteg.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/03/29 :  13:24:02  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Vad jag kan se så har du inte Pre-out på denna förstärkare du visar.
Du borde ha något som liknar på denna:
http://www.son-video.com/images/static/Rayons/HomeCinema/AmpliAV/Onkyo/SR702/TX-SR702ERear_TG.jpg
Där ser du säkert ett fält som heter pre-out
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/29 :  13:40:59  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Yamaha är annars en av få tillverkare som har pre-out på sina billigare förstärkare. Marantz har det också. I övrigt får man nästan gå upp i storlek.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/03/29 :  14:44:06  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Yep, det är väl som jag trodde att man bör skaffa en annan, men å andra sidan är det ju inte så att det fattas receivers på beg-marknaden som skulle kunna passa. :)

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/29 :  16:31:12  Show Profile Send softishman a Private Message
Skaffa en ny reciever som stöder alla nya format osv och så lägger du krutet på en bra integrerad förstärkare med bio funktion!!!

Har själv en Onkyo 3007 som används vid film eller tv-spel, musik tas hand om Krell 400xi. Du kopplar alltså från recievern PRE-OUT FRONT L&R med en RCA kabel till valfri ingång på stereo förstärkaren (har den bio funktion kan den ingången ställas om så förstegsdelen i stereo förstärkaren inte används utan blir då endast ett slutsteg till dina frontar).

Kolla minhembio.com/softishman för bilder och info!

Lycka till!
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/03/29 :  18:45:07  Show Profile Send softishman a Private Message
Kolla Onkyon som iMac säljer här på forumet!!!!
En 707 som har pre-out som du behöver!!
Dock lite dyr tycker jag, närmare 2500:- är vettigt!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000