HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frågor kring val av slutsteg ( inkl sub samtal )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/26 :  13:04:08  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Bolibompa på eder alla!

Har sålt min integrerade och skaffat ett rörförsteg.
Denna behöver ju som alla andra försteg slutsteg men jag är ultra novis på det här med matchning mellan ingångs impedansen och andra siffror.

Mina högtalare är Nola Viper 1A
För att citera Carl M själv.
quote:
The sensitivity rating is 86dB, but sensitivity ratings are notoriously inaacurate. They sound more efficient than that. Carl recommends at least 10 wpc. To take advantage of their well above average dynamics, you'd probably want more like 60, particularly if they live in a larger room. You don't have to have expensive amps to hear the Viper magic, but the better juice you feed them, the better they uncoil.
quote:
The nominal 8 ohm impedance which never goes below 6 should make them an easy load for amplifiers which Carl says need be 10 watts or more.

Försteges info:
inputs: 6 high level inputs (RCA), input impedance 100 kOhm
amplification: 10x, maximum output > 10 Volts, output impedance 2.5 kOhm, 2 outputs (RCA) (either OUT + REC or OUT 1 + OUT 2 for bi-amping)

Så kanske lite pulver i alla fall oavsett om det är rör eller solid state.
Behöver ju inget helvetiskt strömslukare, hellre en stabil konstruktion än ett välkänt chassi.
Jag vill inte bygga själv utan köpa färdigt.
Har funderat på ett Mcintosh MC 2105, kan det vara något?
Pris från 4000:- som ett Aragon 4004 mk2 kan kosta eller upp till 9000:- om det finns mening att investera som i ett 2105 till exempel.
Men som sagt rör konstruktioner eller solid state i monoblocks format eller bara enkelt slutsteg spelar ingen roll.
Begagnat ett måste.
Men om det är tillverkat 1958 eller 2010 spelar ingen roll.
Jag vill bara släppa loss ljudet av musiken rejält.
... som sagt but the better juice you feed them, the better they uncoil.

Någon som har lite hilfe att ge från sin erfarenhetsbank eller annan upplysning hur jag bäst matchar?

*småländsk smiley*

((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2012/03/28 14:13:31

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2012/03/26 :  13:53:24  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Det beror på hur högt du vill kunna spela
Förstegets utgångsimpedans är ganska hög, så skulle se mig om efter ett slutsteg med hög ingångsimpedans. Sedan avgör tycke och smak, med den infon som finnes Så kan ganksa mkt komma på tal som rekomendationer, Rekomenderar du förtydligar kraven lite mer

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/26 :  14:09:15  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Twilighter Tack för svaret!
Egentligen är ditt svar svar på precis allt det jag undrade över. Ibland kan ens tankarna ta ganska stora svängar för att hitta meningen man är ute efter. Tycker du formulerade det bra.
Sjukt luddigt av mig egentligen på ett plan men det var dit mitt text formulerande vett räckte kl 13.04 :)

Ingång/utgångs impedans frågan klarnade en aning för mig men inte helt.
Vad är ett slutsteg med hög utgångsimpedans i detta ärende?

Slutsteg som gräver bas älskar jag. Spelar mer musik än pico pico mikrodetaljer. Kraft aldrig fel.
Jag valde ju en bredd i min beskrivning eftersom jag är öppen för mycket av det mesta och mina tankar kan ju även bredda tråden för andras nutida framtid i den databas vi huserar.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/26 :  14:34:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag säger som Twilighter att det beror på hur stort rum du har och hur högt du vill kunna spela. Om utgångsimpedansen på ditt försteg är 2,5Kohm så bör ingångsimpedansen på ett slutsteg vara 10x högre eller ännu mera. Om du väljer en ingångsimpedans som är lägre vilket jag tror är svårt att hitta, då kommer det att påverka frekvensomfånget på slutsteget. En annan sak om man nu väljer ett rörslutsteg, det är att rörslutsteget har än högre utgångsimpedans och det betyder än lägre dämpfaktor. Dämpfaktorn som jag ser det bestämmer hur stabilt och stunsigt ljudet kommer att låta. Men det här tror jag det finns olika uppfattningar om, men jag väljer själv alltid slutsteg med hög dämpfaktor. Brus är en annan sak som jag tänker på, rör har alltid högre brus än trissor.
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/26 :  17:01:21  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
gcs Rummet är en si så där 25 kvadrat meter skulle jag tro, men med en öppen yta som lägger till en 5-8 kvadrat som sedan leder ut till en hall och en gång till ett kök. Alltså inga slutna 25 kvadrat.
Det låter bra i köket ska ni veta!

Finns det något annat alternativ än att spela så där lätt och härligt lagom?!

Jag vill spela högt. Inte överjävligt högt men vill kunna ha alternativet att spela högt klart och tydligt när huset är tomt och bara mina tassar sveper över golvet. Mest när det handlar om klassisk musik med dynamik som smäller på och dundrar, vibrerar och håller ton. Min underbara som jag lever ihop med blir så in i helvetes provocerad av klassiskt så antingen är det lurar eller fritt spelrum.

Kom nu på en mycket viktig detalj i mitt val av slutsteg.
Vill ha ett slutsteg som kan pressa fram musik och välljud även vid låg lyssnings volym. Lyssnar ofta på radio sent och det är då nödvändigt med "tyst" välljud så att säga.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/26 :  17:17:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var längesedan som jag enbart använde ett slutsteg och passivt delade högtalare. Men en bra sak som man kan göra är att även ha en subwoofer. Med en sådan går det att få till ett bra ljud även vid pyslyssningsnivåer. Om man gör så kan man avlasta fronthögtalarna så att dom inte kräver samma effekt som om dom skulle behöva när man låter dom spela med fullfrekvens.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/26 :  18:09:16  Show Profile Send e-robban a Private Message
Gcs : förlåt att jag griper in i egna ärenden men jag måste bara fråga - den här "avlastningen" du nämner, sker den akustiskt/automatiskt på nåt vis eller måste man göra någon inställning i förstärkaren? Länge undrat över detta som tycks vara självklart för många.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/26 :  18:29:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej avlastningen som här talas om är att man låter basåtergivningen skötas av subwoofern vilket ger ett renare ljud genom att högtalarna inte behöver hantera just basen. Dvs man behöver inte ställa in något i förstärkaren.MvhKristofer
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/26 :  18:52:06  Show Profile Send e-robban a Private Message
Det är just det jag inte förstår - varför slutar högtalarna spela bas helt plötsligt bara för att det finns en sub? Ja. jag är ett pucko.

Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/26 :  19:51:52  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
En fet fläskig sub som snabbt eller hur den nu flyttar luft och vibrerar sönder husgrunden kommer att införskaffas när det kommit så långt in i mitt systembyggande. En bra musik sub helt enkelt.
Längtar redan men nu är det slutsteget som måste på plats.

En ingångsimpedans på 200 kOhm borde ju te sig fint?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/03/26 :  21:01:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Ett sätt man kan göra är att man sänder signalen från försteget (out) in i subwoofern:s linjeingång och därefter får man ut en filtrerad signal från subben och in i rör/slutsteget. Det gör att slutsteget inte behöver arbeta så hårt eftersom det mesta av den moderna musikens energi ligger i frekvensområdet under 160Hz. Var man slutligen bör dela mellan subwoofer och fronthögtalare får man prova sig fram till. Själv delar jag vid 40-50Hz, men då har jag 15":s element i mina fronthögtalare.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/27 :  07:34:29  Show Profile Send e-robban a Private Message
Aha denna metod är jag bekant med. trodde du menade något annat sätt Gcs...

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2012/03/27 :  11:42:55  Show Profile Send Twilighter a Private Message
En till sak jag skulle vilja ha med ett slutsteg för sena lyssningskvällar på låg volym är att slutsteget inte brusade.

Då har vi att leta efter ett med över 200kohm in (inte så vanligt) samt så brusfritt det går. och med merparten av effekten i 8 och 4 ohm

Är det något mer krav du kommer att tänka på?

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/03/27 :  15:00:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ett par Inter M R500 plus kanske?
Kolla bearwiks tråd.
De brukar finnas moddade o färdiga på begagnatmarknaden ibland.

Prisvärda så in i h*****e!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/27 :  17:41:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"varför slutar högtalarna spela bas helt plötsligt bara för att det finns en sub?"

Nej det slutar inte att spela eller återge bas utan de får ett lättare arbete genom att de som sagt "avlastas".MvhKristofer
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/03/27 :  18:30:38  Show Profile Send e-robban a Private Message
Whisky: tack för den cirkeldefinitionen. jag antar att viss akustikteori anses vara allmän ksunskap på detta forum. Då skulle i princip vem som helst kunna förklara dessa basala samband...so please feel free..

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/03/27 :  19:09:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Pristak 9000:-
Har jag förstått det hela rätt?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/27 :  19:25:59  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Twilighter Ja låg brusnivå är ett måste så sant det är sagt. Mitt förra var otroligt tyst och det vill man gärna uppleva igen, tystnaden.

Det beöver inte nödvändigtvis vara 200kOhm utan jag undrade mer om det var ok värde? Hittade ett med det i input.
Kommer inte på mer just nu.

opethic Inter M R500 plus ska ju vara helvetiskt feta. Suktade efter dom nä räven tror jag det var krängde sina, men jag är tyvärr förstörd och knepig på hur saker ska se ut i min rigg just nu och dom passar inte in.

Kan ett Electrocompaniet AW250 vara något? Ljudmässigt.
Eller en McIntosh MC 2105?
Någon som hört dessa?

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/03/27 :  19:27:06  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
räven Ja 9000:- är taket. Bara att hålla tummarna att man kan krama skiten ur de riksdalerna.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2012/03/27 :  19:43:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Håller tummarna och ögonen öppna

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/03/27 :  21:15:23  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag undrar om alla menar samma sak när det talas om ingångsimpedans kontra utgångsimpedans.

Jag vill ha det till att ett försteg med hög utgångsimpedans har ett högt motstånd på utgåenden signal, alltså jämförelsevis en lägre utnivå än ett försteg med låg utgångsimpedans.

Likaså har ett slutsteg med hög ingångsimpedans ett större motstånd på ingången och har därmed minskad känslighet, alltså ger en lägre output mot given signalstyrka.

Således måste det ju vara rimligt att ett försteg med hög utgångsimpedans paras med ett slutsteg med låg dito för att hamna på rimlig känslighet i volymkontrollen.

Är bägge impedanserna åt det låga hållet skall då resultera i överstyrning av slutsteget medans det åt det höga hållet på både sändare och mottagare gör att du inte kan styra ut steget i full nivå.

Finns det några invändningar mot detta eller är det jag som tänker fel? På vilket sätt i så fall?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2012/03/28 :  00:47:28  Show Profile Send Andrén a Private Message
Du borde få 2 st XTZ AP100 för de pengarna, som du med fördel kan brygga =). De slutstegen spelar imho bättre än Inter M, samt dessutom är så pass snygga att du kan ha dem framme utan att skämmas ;)

Lycka till i letandet och hoppas att förslaget passar dig.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2012/03/28 :  07:16:45  Show Profile Send Lovan a Private Message
Goldfinger: Du tänker tyvärr fel. Impedans och signalnivå är inte samma sak. Impedansen beskriver bara förhållandet mellan ström och spänning. I vårt fall är spänningen redan bestämd så strömmen blir proportionell mot spänningen dividerat med impedansen. Ju högre ström desto jobbigare för sändaren
Impedanserna skapar också en form av spänningsdelare vilket gör att sändarens impedans skapar förluster av signalen(det blir värme i sändaren).
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2012/03/28 :  13:34:27  Show Profile Send -AG- a Private Message
Det blir ingen avlastning om inte högtalarna filtreras med ett högpassfilter. Som gcs säger så har vissa subwoofers högpassfilter man kan använda sig av för att avlasta topparna och få en bättre integration med subben/arna. Typiskt så distar mindre (passiva) högtalare mer än tio procent under 80Hz när man spelar högt (>90dB). Vill man ha låg dist över hela registret och kontroll över frekvenssvaret bör man ha aktiva högtalare och mer än en (också aktiv) subwoofer. Ungefär den typ av uppsättning man ofta ser i studios.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/03/28 :  18:47:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Lovan, i så fall förstår jag varför jag inte fick ihop en del inlägg i tråden.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2012/04/01 :  21:11:40  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message
Andrén Ja XTZ AP100 verkade ju verkligen vara dugliga ting. Ett par helsvarta vore inte fel. Håller ögonen öppna utifall.

Ett nytt måste i jakten är att XLR ska finnas, det har ju XTZ.
Mitt RIAA kan kopplas direkt in i slutsteget så det vore ju tokigt att inte kunna utnyttja den möjligheten.

Sjukt svårt detta egentligen. Kanske blir det ett nöd slutsteg under tiden jakten på tillgång pågår. Önskar verkligen att jag kunde köpa nytt, bara att klicka hem mitt ljud med postbussen.

Tyska Ebay är övervakad.
Lite sugen på en PS Audio HCA-2 eller kanske en Lyngdorf SDA2175.
NAD 218THX renoverad och modifierad kanske vore något.

Valmöjlighetsförvirring råder. Lyxproblem delux tillstånd.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000