Author |
Topic |
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/03/20 : 23:53:38
|
Jag sitter idag på en Consonance Reference CD2.2 MKII, vilken jag varit extremt nöjd med, har inte testat mängder spelare med ex så lät den ruggigt mycket bättre än min tidigare Shanling CD-T100SE, och det är riktig spelglädje i consonance-spelaren.
Nu böt jag nyligen högtalare från mina gammla Compact XZ-5 till ett par Wilson Benesch, och helt plötsligt har jag betydligt mer botten, som jag saknat lite av tidigare. Både dator och framförallt vinylen låter ljusår bättre än tidigare, det finns då bara ett problem - CDn. Ljudet från CDn med denna setup är nu för varm, och det gör att det helt enkelt blir lite för mycket bas och det blir liksom lite att jag stör mig på basen. Vad för CD-spelare i lite högre klass finns det på marknaden som inte är allt för varm ljudmässigt, gärna ganska detaljerat ljud - men utan att tappa spelglädjen som jag tycker vissa "analytiska" komponenter brukar göra. Är då beggat jag kommer att kolla efter såklart, nu vet jag inte om det kanske blir först mot sommarn eller så, men jag tänkte börja kolla redan nu så man vet vad som finns.
Har även plan på att bygga in en Buffalo-dac i mitt försteg och då kanske man helt enkelt skippar CD-köp och kör Consonancen bara som transporter. Nåväl, lite alternativ och intryck från folket först vore trevligt |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
softishman
Member
602 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 07:39:12
|
Satsa på den bra dac är mitt råd! |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/03/21 : 09:35:10
|
Jo, jag är nästan lite själv inne på det. Buffalo DAC-III är det jag är sugen på, och det är nästan lite åt det hållet det lutar idag. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 00:43:24
|
Tror igentligen det är lika att bygga DAC, då jag behöver till PS3, Dator & Blu-ray. Moddning av försteget till Balanserat är ändå på gång här framöver, och då blir det nog att försöka få plats med buffalo-dacen i samma burk. Men tack för tipset iaf :-) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/26 : 09:17:19
|
Låter som ett bra beslut. CD-spelare är passe när man ändå har datorn uppkopplad. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/26 09:18:20 |
|
|
|
Topic |
|