HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En första rapport från mässan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/01 :  22:56:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Larsho: Där talar du optimalt. Jämför med att placera ett par stativare optimalt o samtidgt få lite boyta i rummet. Eller ett par ESL, eller ett par Coltrane, eller ett par.. ja... du förstår vad jag menar. . Carlsson är gjorde för VANLIGA rum. Där man lever o frodas o lyssnar.



Hmmm även det rum jag tänker på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:02:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Vet icke vilket rum du tänker på, men kan meddela att en kompis till mig har ett par 50.2or drivna av AA puccini i ett, vad skall vi säga icke optimerat rum, med fantastiskt resultat. Han har tom en stor bänk mellan högtalarna där elektroniken är placerad. Jag var MYCKET skeptisk till detta, men det funkade bra. Givetvis hade det blivit bättre utan, men det funkar. Han har även en garderob på vänstersidan och en TV på högersidan om vardera högtalare. Och det låter helt sanslöst fint... Lindvall borde kunna verifiera detta. Det är som sagt frågan om HUR bra man vill ha det och VILKA kompromisser man vill göra. Jag tror det är lättare att kompromissa med ett par Carlsson än ett par traditionella, där med inte sagt att vanliga lådor låter sämre, de är bara svårare att placera...

Nu tror jag att begreppen är utredda.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:04:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Vet icke vilket rum du tänker på, men kan meddela att en kompis till mig har ett par 50.2or drivna av AA puccini i ett, vad skall vi säga icke optimerat rum, med fantastiskt resultat. Han har tom en stor bänk mellan högtalarna där elektroniken är placerad. Jag var MYCKET skeptisk till detta, men det funkade bra. Givetvis hade det blivit bättre utan, men det funkar. Han har även en garderob på vänstersidan och en TV på högersidan om vardera högtalare. Och det låter helt sanslöst fint... Lindvall borde kunna verifiera detta. Det är som sagt frågan om HUR bra man vill ha det och VILKA kompromisser man vill göra. Jag tror det är lättare att kompromissa med ett par Carlsson än ett par traditionella, där med inte sagt att vanliga lådor låter sämre, de är bara svårare att placera...

Nu tror jag att begreppen är utredda.




Tänkte närmast på badrummet men skit samma som det heter där

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:06:44  Show Profile Send n/a a Private Message
DET blir lite svårt.. Men prova gärna ett par stora Wilson därinne med X antal baseplattor o rumskorrigering.. Vem vet? hehe

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:08:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

DET blir lite svårt.. Men prova gärna ett par stora Wilson därinne med X antal baseplattor o rumskorrigering.. Vem vet? hehe



Kan man sedan få att ljudet fortplantar sig som bubblor
slipper man investera i en bubbelpool värt ett
försök, sk skvalmusik

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/01 :  23:10:23  Show Profile Send n/a a Private Message
Larsho: Du har alltså en plan! mmm.. bubbelpool... Om man drar ett rör från basreflexhålet ner i badkaret så kanske.. [:/] . hehe Skaffa en jätte sub oxo.. så blir det kanske faart i systemet. .

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/02/02 :  04:56:05  Show Profile Send henricsson a Private Message
Alla högtalare är väl placeringkänsliga

Big up to the analog-xibit, bäst på mässan!


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/02 :  09:22:01  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

Alla högtalare är väl placeringkänsliga

Big up to the analog-xibit, bäst på mässan!





Jodå mer eller mindre men det har ju inget med tweak att göra



Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:27:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by SZR

Ja typ,
om jag var tillverkare/leverantör för en högtalare i klassen 1/4 mille, skulle jag skämmas om basen behövde tajtas upp!!



Håller med, annars har man misslyckats med kontruktionen,
låter bara som en massa ursäkter Jorma, för dessa pengar kan
man faktiskt begära att basen är tight !!!



Man kan som i så många fall inte få allt här i livet. Antagligen så skulle priset "springa i väg" en ganska lång bit tillför Coltrane om man fick med Baseplattor till dem. MvhKristofer
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:39:02  Show Profile Send Saro a Private Message
Det går att tweaka alla högtalare efter rummet.. och sen att inte vi (iaf väldigt många ink jag själv) inte lagt en krona på rummet, där alla problem ligger, jaa.. då får man skylla sig själv.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:41:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Samuelrönnqwist

Det går att tweaka alla högtalare efter rummet.. och sen att inte vi (iaf väldigt många ink jag själv) inte lagt en krona på rummet, där alla problem ligger, jaa.. då får man skylla sig själv.



Varför skulle man behöva ändra på rummet när man kan
anpassa vilken högtalare som passar bäst
Känns lite för enkelt att bara skylla på rummet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/02/02 :  11:44:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Larsho

quote:
Originally posted by SZR

Ja typ,
om jag var tillverkare/leverantör för en högtalare i klassen 1/4 mille, skulle jag skämmas om basen behövde tajtas upp!!



Håller med, annars har man misslyckats med kontruktionen,
låter bara som en massa ursäkter Jorma, för dessa pengar kan
man faktiskt begära att basen är tight !!!



Man kan som i så många fall inte få allt här i livet. Antagligen så skulle priset "springa i väg" en ganska lång bit tillför Coltrane om man fick med Baseplattor till dem. MvhKristofer



För en 1/4 miljon borde man definitivt få allt som krävs
av en högtalare, annars är det ett dåligt köp, förstår inte
varför man skall försvara en högtalare om den har brister

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:40:00  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
[/quote]
För en 1/4 miljon borde man definitivt få allt som krävs
av en högtalare, annars är det ett dåligt köp, förstår inte
varför man skall försvara en högtalare om den har brister
[/quote]

Den dag vi kom til världen var vi perfekta - trots det behöver vi klæder, sko, mad, varme och mycket mera!

Om en högtalar er "perfekt" då ville det inte väre nödigt med kablar, forstärkere, signalkille, eller musikk! DEN VILLE SPILLE HELT ALENE!

Konklusion: Intet er perfekt!



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/02 :  12:51:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Larsho: Som jag ser det kommer nästan ingenting HELT komplett idag, precis som Jan säger. Vissa saker utelämnas för valfrihets skull. OM jag hade råd med ett par coltrane, hade jag haft råd med ett separat lyssningsrum, diverse tweaks, kablar, m.m också. Rummet ingår inte och inte heller kablarna.

Ett annat exempel är Nottinghams vinylspelare som låter bra som de är, men bättre med en relaxa under (enlig de som testade). Relaxan går på 5000:-

Enligt mig låter Quad bra som den är, men blir bättre av en minilab nätkabel för 2900:-

Quads phonodel är rätt ok, men en separat är bättre.

Likadant kan du göra med saker i 100' klassen.

Så att kalla Coltrane för ett konstruktionsfel eller ett dåligt köp är ju som jag ser det 'helt galet', eller ett sätt att börja bråka om nånting meningslöst, ungefär som kabledebatterna. Ett bra eller dåligt köp är väl upp till köparen att avgöra. Det är ju hans smak och ekonimi som styr.

Nu lägger jag på... *click*

Och en smiley för vänskapens skull hehe

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/02 :  13:02:19  Show Profile Send KC a Private Message
Jag måste nog instämma med de andra här. En högtalare i Coltranes prisklass tycker jag inte skall kunna förbättras med sådana medel som Base plattan. Ingen högtalare är perfekt, men det Base plattan gör borde Coltrane göra, det är ingen high-tech/konst precis.

Jag undrar om det verkligen är så att det blev en förbättring, eller bara en förändring. Genom att ställa högtalarna på plattan så höjs den upp, vilket förändrar en del. Dels interaktionen med rummet, dels hamnar lyssnaren längre ner, relativt sätt. Beroende på rummet kan detta givetvis innebära en förbättring, men samma förändring kan fås genom att ställa dem på nåt annat sorts block. T.ex. granit, betong, mm.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/02/02 :  14:20:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Lyssnade inte så mycket på mässan. Linnrummet lät hyfsat. I Totemrummet var en Diana Krall DVD på, men bara fronthögtalare och bakhögtalare lät. Felkopplat.

TacT lät inge vidare IMO. Ljust och hård klang. Lyssningstrött efter 5 min.

Ingen invinkling av högtalarna på nåt ställe. De flesta ställen lät för ljust IMO.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/02 :  17:46:44  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Revel Gem med ML utrusting tyckte jag lät så bra att hadde jag pengarna skulle jag lånat hem ett par Revel, hm man kanske kan hitta ett beg. ex. TacT's rums korrigering verkade fungera fint för basen, men ljudbilden var helt platt IMO. Så en RCS 2.2 till subbarna...
Klubben.net hadde bästa analog ljudet! Den skivspelarn är jag också sugen på.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:02:06  Show Profile Send molsson a Private Message
Baseplattor eller inte. Coltrane lät inget vidare. Jämfört med Avalon acoustics Eidolon Diamond, så är Coltrane basfattiga och utan definition.

Dessutom spelades sämst musik på mässan i ljudmakarrummet.


/Marcusoft (med risk för att bli sågad)

No hay banda!!
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:16:55  Show Profile Send andar a Private Message
quote:
Originally posted by n00b

Säger bara en sak...

Dynaudio gör världens bästa stärkare och högtalare !!!

//jonas



Kan inte göra något annat än att instämma, Dynaudio spelar i högsta divisionen.
Coltrain var för min del en stor besvikelse!!!!!! Hade förväntat mig mycket mer av en sådan omtalad högtalare......
I mitt tycke var det mer värt med 66' för Sonus Faber Cremona än 280' för Coltrain. Dock så ligger hjärtat hos Dynaudio, den här messan kunde inte ändra på det heller........

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:04:24  Show Profile Send molsson a Private Message
Håller helt med (nästan) dynaudio var i mitt tycke alldeles för "slätstrukna", medans cremona far fantastiska. Bästa ljud kan nog ha varit Revel/Mark Levinson.


/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:04:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ett rum med mycket trevliga musikupplevelser var inne hos Klubben.net.
Fin musik, en lugn och koncentrerad stämning (det är ju jobbigt när folk står och snackar mitt under lyssningen). En härlig klang i systemet med hög luftighetsfaktor...
Lyssnade tillsammans med Morello och våra intryck stämde väl överens.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/02/02 :  19:12:45  Show Profile Send Bland a Private Message
Bäst; Maggies 3.6 med GamuT cd,försteg och slutsteg d200. Mycket bra.

Sämst; KEF ref högtalare med krell steg. Lät väldigt illa. Den lilla kef högtalaren var bra mycket bättre.

+++ för vinylbutiken som visar att high end inte behöver kosta "skjortan". Nottingham spelare för ca 20 tusen, med arm och ortofon nål (kontrapunktB). Ett "klipp".

Besvikelse; Coltrane/Halcro och Dynaudio "Evidence". Det låter inte bra........

Överraskning; Linn rummet. Lät ovanligt bra????

Var inte inne i alla rum.

Trevlig mässa.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/02 :  23:53:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
På Frankfurtmässan i maj förra året tyckte jag bäst om ljudet i ett par Avalon Opus. PÅ CESmässan tyckte jag att rummet med samma högtalare var en av dom sämsta rummen.
Det visar lite på att man ska inte döma ut någonting på det man hör på en mässa.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000