HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Undran från en ny
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:25:34  Show Profile Send Figge a Private Message
Har funderat på en fråga, det finns ett antal på detta forum som förekommer väldigt ofta. Är tacksam för åsikter från alla vad beträffar hårdvara och musik, men min undran är när hinner ni lyssna på musik, både via er egen och andras anläggningar? Lyssnar ni även på musik live, så att ni har någon referens? Måste vara svårt att hålla isär alla intryck, eller?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:25:42  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Musik lyssnas det på vid datorn, schyssta mp3:or i 128kBit!!!
Fin-stereon i vardagsrummet används för att knäcka polarna!!!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:28:24  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Visst ja´, glömde att svara på sista frågan....
Musik live slutade jag att lyssna på när jag slutade spela själv.
Det låter liksom inget bra live, stereon är bättre!
Här eftersträvas inte ett naturligt ljud, utan den optimala färgningen!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:39:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är klart att man lyssnar live. Utan detta har man inga bra referenser. Men även live blir ljudet mycket beroende av rummet och
elektroniken som oftsat är inblandad även live.
Operan eller konserthuset har bra akustik, så där vet man att det mesta låter bra. Men även där kommer lyssningsplatsen med i bilden.
Det är stor skillnad på hur det låter beroende på var man sitter.
Musikerna å sin sida hör inte musiken på samma sätt som åhörarna.
En trumpet spelar framåt. Trumpetspelaren är bakom ljudet.
Och det gäller dom flesta instrument.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:57:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Figge, utveckla dina motiveringar litet. Det är f.n. svårt att avgöra om du är seriös eller bara vill provocera meningslös debatt.
Om du utvecklar ditt resonemang så skall jag svara i morgon. Jag har också vissa kritiska synpunkter på detta forum.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/02/01 :  09:49:29  Show Profile Send Figge a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Figge, utveckla dina motiveringar litet. Det är f.n. svårt att avgöra om du är seriös eller bara vill provocera meningslös debatt.
Om du utvecklar ditt resonemang så skall jag svara i morgon. Jag har också vissa kritiska synpunkter på detta forum.



Eftersom alla på detta forum är ute efter att få så mycket välljud för så lite pengar som möjligt, eller har jag fått fel uppfattning?
Att det sedan ibland diskuteras väldigt mycket i tekniska termer är för mig av underordnad betydelse. Har full respekt för de som vill veta varför och hur olika konstruktioner fungerar. Från min horisont verkar det som att musiken ibland har en underordnad betydelse. Ex kan jag hitta något som förbättrar upplevelsen av min musik till en ringa kostnad, så kan jag köpa mer musik och på så sätt berika min upplevese.

Har man inte hört instrument live så måste det vara svårt att veta hur det skall låta. Annars finns det ju ingen referens. Lika väl som man uppfattar smaker och andra upplevelser so påverkar våra sinnen.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/01 :  10:00:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag har tyvärr alldeles för lite tid att lyssna på musik. Jag spelar nog mer själv än jag lyssnar. Jag har svårt för bakgrundsmusik när jag t.ex. städar eller gör något annat. Är musiken bra blir man distraherad och är den dålig blir man irriterad. Livemusik hör jag också alltför sällan och när man någon gång går på konsert är oftast ljudet under all kritik, åtminstone om det är rock.
Go to Top of Page

sveaman
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/02/01 :  10:38:42  Show Profile Send sveaman a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Livemusik hör jag också alltför sällan och när man någon gång går på konsert är oftast ljudet under all kritik, åtminstone om det är rock.



Jag går aldrig på rockkonsert för ljudet, endast för stämningen. För de flesta rockband behöver en omgång i studiomixern innan de går att lyssna på.

Har hört vad som påstods vara originalinspelning av Metallica i studion. Alltså innan de mixar och lägger på ljud. Det var nästan pinsamt, James Hetfields sång var ingen skönsång precis.
Tråkigt nog passar rock på skiva där de värsta skavankerna har filats bort. Tycker jag alltså.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/01 :  10:49:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Musiken är naturligtvis motorn i mitt hifiintresse.
Intresset för ljud och tekniken bakom var något som kom
senare.
Däremot så upplever jag att det finns en uppenbar risk att
att lyssningsglädjen dödas om ljudaspekterna får ta för stor plats.
Man kan hamna i ett läge då man bara sitter och letar fel i sin anläggning och i musikinspelningar.
Sitter och irriterar sig på att det inte låter som man vill att det ska göra.
Särskilt stor är risken då man köpt in en ny pryl.
Då sitter man och våndas. "Har jag gjort rätt? Låter det verkligen som jag vill att det ska göra? Eller har jag gjort ett felköp?"
Att många inklusive mig själv drabbas av sådana tankar kan man se i begagnatannonserna där en stor andel av det som bjuds ut inte verkar ha alltför många månader på nacken.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/01 :  16:13:53  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag vill ha en anläggning som gör det möjligt att återge musiken någorlunda realistiskt. Jag har ingen illusion om fullständig realism och accepterar en litet nerskalad återgivning, litet lägre volum och inte samma rymd som i en stor koncertsal samt att djupbasen inte går ut med full styrka. Men instrumenten skall höras separat och inte gröta ihop sig så fort det blir komplext. Basgångarna skall återges och inte flyta ihop till något allmänt basigt, etc.
Jag hör inte så ofta på live musik, och inte så ofta som jag egentligen skulle vilja. Men jag tycker inte jag har någon större svårighet att höra skillnad på live och reproducerad musik. Denna skillnad brukar vara väldigt uppenbar. För ett tag sedan hörde jag plötsligen en saxofon genom fönstret kl. halv två på natten. Första reflektionen var att det var någon galning som körde på max volym och hade öppnat fönstret i huset mittemot. Problemet var att det lät live. Fram till fönstret, öppnar och tittar. Där går faktiskt en kille på gatan med en saxofon och spelar. Det regnar så hans kompis håller ett paraply över. Går det att ta miste? Kanske om någon med en riktigt bra anläggning drar på och öppnar fönstret.
Jag har inget emot om man strävar efter en icke-realisk återgivning. Det har sina fördelar, man kan få ett varmt och behagligt ljud och spela på måttlig nivå. Nackdelen är att det bara fungerar med vissa typer av musik (jazz och klassiskt och helst små grupper) och inte för mig som lyssnar på de flesta typer av musik.
Visst finns det en fara att man hamnar i ett träsk av lyssningstester, apparatjämförelser och tweakningar. Jag har ibland kanske gått litet över gränsen. Men detta har å andra sidan skett när det handlat om omfattande uppgraderingar av anläggningen. Jag försöker göra detta så bra som möjligt vilket gör att jag måste sätta mig in i en hel del saker, vilka produkter som finns och försöka göra det bästa valet. Samt en hel del om tweakningar med kablar, dämpfötter och rumsakustik. Jag har snart gått genom hela varvet, dvs. bytt alla komponenter, kablar etc i mitt gamla system med undantag för förstärkaren som är fyra år gammal.
Jag har inte gjort något dubbelbyte, dvs att någon nyinköpt komponent åkt ut och ersatts med en nyare, vilket i och för sig kan vara nödvändigt ibland om man gör ett allvarligt misstag.
Annars tycker jag att det är meningslöst att hålla på och byta mellan komponenter i samma prisklass. Men dom som tycker det är kul får gärna göra det. Om det skall bytas så skall det vara en någorlunda gammal komponent där man kan få något mycket bättre i samma prisklass. Med nya komponenter får man gå upp till dubbla priset om man vill ha något rejält bättre.
Mitt system är nu nästan färdigt, så det handlar om att trappa ner den ljudtekniska aktiviteten och öka den musikaliska.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:22:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Akustiska instrument som vi (ja säkert de flesta kommit i kontakt med via musikskolan) är den enda referensen för att inte tala om våra sångröster om vi sjungit i kör. Till elektronisk musik (eller distorderad musik) finns ingen referens. Det är givet. Jag går inte på rockkonserter (eftersom jag är rädd om min goda hörsel)men däremot på klassiska do. Där slipper jag 20% dist och kan lyssna på vad som händer i musiken. Blåsinstrument är något helt annat live än på skiva. Tänk bara på fagotten. Vilken bas den exiterar i rummet. Den låter nästan alltid tunnt och jolmigt på skiva. Eller konsertflygel. Vilken kraft! Osv osv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/01 :  17:49:27  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
quote:
Originally posted by akktustakki

Hej Figge och välkommen!

För min personliga del och övertygelse så fungerar det som så att live är verklighet och hifi är reproducerat.
Det blir oftast lite knöligt att förstå detta. Sedan är det så att nästan all musik låter bättre hemma och sämre live.

Det beror på att reproducerad musik är putsad och förfinad tills det låter så bra som producenten vill att det skall göra. Och det är inget fel i det egentligen, i vissa fall är det nog lika bra det, eftersom många band låter rent förjävliga live faktiskt.
Sedan tillkommer lokalen och publiken och alla andra störningar.
Det i sig är en pinsam historia om man betänker alla dessa människor som har liten eller ingen talang och i alla fal blir megastora, åtminstone för ett kort tag, tack vare den teknik som finns att förbättra och lägga till/dra av till originalmaterialet.

Sedan kommer vi till vårt intresse som för vissa är större än för andra, nämligen hifi och där kan man väl dela in folk i teknikintresserade och musikintresserade. Därmed inte sagt att det ena utsluter det andra, snarare tvärtom. Själv är jag måttligt teknikintresserad och oerhört musikintresserad. I de flesta fall hamnar folk någonstans mittemellan.

Jag tog med mig en polare på en klassisk koncert i Royal Albert Hall en gång för några år sedan. Han var mest förbannad för att de spelade "så lågt" som han sa.
Där har vi väl lite grann av problemet, många har förbättrat och bytt och vridit och vänt tills de är nöjda, om de blir det, och sedan blir det inte musik, utan bara teknik i hemmamiljö.

Självklart skall intresset respekteras och jag tycker det är intressant att prata och disskutera apparater med folk, inget snack om den saken. Jag blir bara lite konfunderad över prylfanatismen ibland.
Detta är inget nytt ämne på detta forum och mycket har blivit sagt i detta och mer kommer det säkert att bli.
Jag tycker att man får ha sin egen uppfattning och ventilera sina åsikter hur mycket man vill, så länge man inte slutar att respektera folks uppfattning för vad den är, dvs deras egen.
Sedan skall man lyssna på musik så mycket man bara hinner och kan.
Både live och hemma. Man kan ju, om man vill, se det som två olika sätt att närma sig musiken. Det ena skall inte utesluta det andra.
Vad som sedan är "rätt eller fel" får vi låta någon annan bedöma.

quote:
Originally posted by Figge

Har funderat på en fråga, det finns ett antal på detta forum som förekommer väldigt ofta. Är tacksam för åsikter från alla vad beträffar hårdvara och musik, men min undran är när hinner ni lyssna på musik, både via er egen och andras anläggningar? Lyssnar ni även på musik live, så att ni har någon referens? Måste vara svårt att hålla isär alla intryck, eller?




www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2003/02/02 :  10:48:37  Show Profile Send Figge a Private Message
Tack Anders47och Björn-Ola för era kommentarer, vore trevligt att höra vad ni har för anläggning. Ni kanske för står min ironi när man skådar kommentarerna på detta forum ang mässan på Sheraton ang. Coltrane?
Är det den svenska avundsjukan och en kombination av jantelagen?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000