HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med nytt försteg ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hecke
Starting Member

35 Posts

Posted - 2012/03/09 :  07:36:48  Show Profile Send hecke a Private Message
Jag behöver råd & tips för att fortsätta min Hifi resa, känner att jag har kört fast lite.
Jag är inte riktigt nöjd med mitt ljud. Saknar lite avspändhet, lugn, låter lite beslöjat. Saknar faktiskt lite tryck i basen oxå, men det tror jag att jag har en lösning på.
Jag håller på att akustik anpassa mitt lyssningsrum, har tagit hand om första reflex på sidoväggar mha diffusion och diffuserar även mellan högtalarna, kvarstår gör en större dämpning bakom mig, detta efter förslag från Claes på Eora. Totalt sett är akustiken helt ok nu, så det beror troligtvis inte på detta. Men jag kan ha fel...jag vet hur mycket det gör med bra akustik

Min misstanke är att det har med försteget att göra. Jag kör idag min CD spelare digitalt in i AV receivern Denon 2807 och använder denna som försteg och som slutsteg har jag ett Bladelius Balder till "topparna" och ett ZapPulse 2.3SE (Class D) till 2 st subwoofrar. Detta delas givetvis aktivt i Denonen.

Jag har provat ett antal kombinationer och det är inte bättre att köra CD:n analogt in i receivern, detta trots att CD:n är moddad med klocka (XO) och analogsteg (ZapFilter 2) från LC Audio. Misstänker att detta beror på alla D/A och A/D omvandlingar som görs extra vid detta inkopplingssättet. Min egen slutledning till mitt något "beslöjade" ljud beror på försteget.

Är det någon som har ett bra förslag på försteg som byggsats, eller som kan tipsa om något vettigt som inte kostar 25KSEK. Egentligen vill jag ha kvar smidigheten med att dela aktivt och kunna ställa nivåer på tex basarna som jag har idag.
Annat förslag ?

Kände att det kunde vara bra att bolla med er, finns mycket ideer och kunskap på det här forumet.

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/03/09 :  07:58:44  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Parasound har ett försteg som även har delningsfilter.

Detta tips har varit uppe tidigare
http://www.parasound.com/nc/2100.php

Tror inte priset är så saftigt heller. Har inte hittat det i Sverige (iaf på nätet) men såg en butik i Norge som skulle ha 5-6000:- NOK tror jag det var.

Annars kanske ett externt filter kanske funkar? Ino cr80 ex?

Go to Top of Page

hecke
Starting Member

35 Posts

Posted - 2012/03/09 :  08:19:52  Show Profile Send hecke a Private Message
Tack för tipset, ska titta på ditt förslag. Det var nytt för mig i alla fall
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/03/09 :  11:23:03  Show Profile Send mangs a Private Message
Kul att se att du börjar få ordning på ljudet. Jag ställer mig dock frågande till om det verkligen är försteget som är problemet om de problemen du beskriver är de du vill åtgärda.

Enligt mig så spelar denna typen av ändringar rätt liten roll så länge den utrustning man har är fungerande och uppfuyller de specar som behövs med tanke på utgångsimpedans etc.

Att akustikanpassa rummet däremot kommer ge klart hörbara skillnader så att optimera detta känns som ett första steg att gå vidare med, om du har möjlighet dvs.

Om du tvunget vill testa ett nytt försteg skulle jag leta efter något med en bra DAC inbyggd och möjlighet till filtrering etc mellan toppar och basar. Alternativt köpa en Min-DSP el berhringer Ultracurve etc som du kopplar in digitalt före DACen, då kan du enkelt justera upp ljudet och se var skon klämmer.
Även någon form av mätutrustning låter vettigt för att hjälpa dig framåt.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2012/03/09 :  15:01:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det här borde vara det främsta valet till din Balder.En Bladelius Sigyn. Då slipper du all form av nivåanpassning mellan försteg och slutsteg.

För jag skulle så långt som möjligt se till så att stereoåtergivningen är av så hög klass som möjligt och då faller en surroundreceiver bort för stereoåtergivningen enligt mig. Sedan att man ju kan ha kvar den och koppla in den så att man ändå har hemmabiomöjligheter men det är ju egentligen en annan sak. mvhKristofer
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/03/09 :  22:29:45  Show Profile Send HerrD a Private Message
Hade förut ett Proceed AVP. Kan jag rekommendera. Bra dac, möjlighet att dela aktivt mellan huvudhögtalare och sub. Gör verkligen inte bort sig i en ren tvåkanalssetup och kostar en spottstyver idag. Någon form av försteg/processor av bättre kaliber skulle jag testa. Varför inte ett Meridian 861 eller G68?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000