HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MiniDSP?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/17 :  09:44:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Är det någon här som använder MiniDSP?
http://www.minidsp.com/
Jag har lite funderingar:

Kan MiniDSP justera tonkurvan automatiskt?

Vilka MiniDSP-produkter behöver jag för att dela mellan ett par golvhögtalare och ett par basar (och även EQa dessa)?
Jag gissar på MiniDSP kit + Stereo crossover plug-in?
Har jag rätt eller är jag ute o cyklar nu igen?

Edit: Läste lite fel på minidsps hemsida...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/02/17 10:06:21

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:35:48  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Finns en låååång tråd på faktiskt.se om MiniDSP. Många som har köpt den där.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:37:52  Show Profile Send mangs a Private Message
Jag fick hem min häromdagen.
jag kopplade den mellan hembioförstärkaren och slutstegen till mina baslådor främst för at tanvända paramteriska filter. jag använder mig att Stereo 2way advanced som egentligen gör allting som behövs.

Man kopplar den efter försteg och har då två ingångar och fyra utgångar som du kan konfa med upp LP/HP/BP i massa olika branthet samt då 14 (har jag för mig) parametriska filter per kanal och möjligghet til lgain/tidsjustering.
Mig veterligen finns ingen auto-inställning men du kan samköra med tex REW och då importera data iform av Biquad för att kompensera avvikelser.

jag skulle säga som så att för att kunna nyttja en mini-dsp fullt ut måste du ha tillgång till någon form av mätverktyg. jag körde med XTZ Room analyzer och det fungerade bra för mig som är van vid att lattja med olika filter etc sedan tidigare.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/17 :  10:52:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Finns en låååång tråd på faktiskt.se om MiniDSP. Många som har köpt den där.
Jag hittade den, tack för tipset.
quote:
Jag fick hem min häromdagen.
jag kopplade den mellan hembioförstärkaren och slutstegen till mina baslådor främst för att använda paramteriska filter. jag använder mig att Stereo 2way advanced som egentligen gör allting som behövs.
Man kopplar den efter försteg och har då två ingångar och fyra utgångar som du kan konfa med upp LP/HP/BP i massa olika branthet samt då 14 (har jag för mig) parametriska filter per kanal och möjligghet til lgain/tidsjustering.
Intressant! Har du märkt av några ev. ljudförsämrande egenskaper i form av dist, brus eller annat?
Varför valde du "advanced"? vad är egentligen skillnaden jämfört med den vanliga?
quote:
Mig veterligen finns ingen auto-inställning men du kan samköra med tex REW och då importera data iform av Biquad för att kompensera avvikelser.
Aj då, det var ju synd. Vad är Biquad? jag måste nog läsa på lite mer om det där REW.

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/02/17 :  11:11:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har läst en del och det verkar vara en smått fantastisk pryl
Utvecklas hela tiden också.

Angående ljudkvaliteten verkar så gott som alla nöjda men har du
guldöron och kan höra när en tekniker öppnat ett elskåp inom
5 km radie ska du nog låta bli att köpa.

Beställde en härromdagen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/17 :  11:17:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Tycker att min försämmrar ljudet en aning.Och jag har väl inga guldöron...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/17 :  11:20:08  Show Profile Send mangs a Private Message
Som sagt, jag kör den just nu bara för subbarna där jag plockar bort en jobbig mod kring 34Hz. har än så länge inte hört några problem me detta, jag är dock lite frågande till att tex köra mini-dsp fullregister i en finare anläggning. Det känns som att man konverterar signalen lite väl mycket och jag är osäker på AD/DA-omvandlingen i denna rackarn.

Om man lägger stora pengar på resten av utrustningen och då redan har en fin DAC känns det dumt att konvertera om till digitalt igen efetr denna för att sedan plocka tillbka den till analogt efter filtrering etc. Det fungerar säkert men det finns ju risk att man inför mer problem än de man tar bort.

Helt klart är däremot at tdet är en väldigt rolig leksak och mankan saäkert ha väldigt mycket nytta och lrädomar av den, med frakt,skatt,tull etc betalade jag runt 1300spänn.

Notera att de även har ett digi-kort som gör att du kan köra allt innan första DA-omvandlingen, du kan även köra de analoga ingångarna som digitala men du kommer få en analog signal ut från mini-DSP.

Om jag fått välja fritt skulle jag vilja köra digitalt in direkt från källan och sedan koppla till försteg med dubbla ingångar och volymkontroller så att du kan köra filtrering etc tidigt i kedjan innan du gått över till analogt. Om du bara skall använda den som parametriskt filter fungerar det med ett vanligt försteg men så fort som du skall ha ut både HP och LP-del samt då kanske tidsjustera dessa behövs ett mer avancerat försteg (om du inte kopplar direkt till slutsteg och justerar nivån i den digitala domänen med risk för at tdu tappar upplösning pga antalet tillgängliga bitar vid lägre volymer)
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/17 :  11:32:16  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag tror att jag vill köra miniDSPn efter försteget och där (i minidspn) dela upp i bas och golvare (Stereo crossover el. 2-way advanced ???)

Alternativet för min del är väl att köra MiniDSP endast till basarna, men jag behöver trolla bort en elak topp vid 65Hz från golvarna...

Kan man använda mer än en plug-in åt gången?

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2012/02/17 :  12:57:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Tycker att min försämmrar ljudet en aning.Och jag har väl inga guldöron...

Intressant! Hur använder du den? På vilket sätt försämrar den?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/17 :  13:08:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag använder den med digital in och digital ut framför DAC:en.(Tänkte använda EQ men har ej använt den än)Tänkte använda volymkontrollen istället för i laptopen.
Ja hur ska jag förklara ljudförsämringen,det låter mer "digitalt"hörs mest i diskanten.Men det är klart man får lyssna noga för att höra det.
Men det är såpass att jag överväger att koppla bort den.

Learning by burning..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/02/17 :  13:50:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Ryssen - Har du provat att montera den efter DACen?

quote:
Men det är såpass att jag överväger att koppla bort den.
Oh sälja billigt till tex. mig?

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2012/02/17 :  13:58:34  Show Profile Send mangs a Private Message
Lider man av kraftiga rumsproblem som man kan åtgärda med mini-dspn så kanske det är värt att tolerera den eventuella digitaliseringen av ljudet. Små justeringar däremot, då skull jag nog skita i det.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2012/02/17 :  15:26:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ryssen - Har du provat att montera den efter DACen?

Nej.

Sälja,nej nej den blir kvar som en sovernir..

Learning by burning..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000