HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyxhögtalare i senaste Hifi & Musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/31 :  16:23:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
I senaste numret av Hifi & Musik så testas tre par högtalare av lite dyrare sort. En av de här, den för 40.000 kr paret som ska säljas av El-Giganten (high-end på el-giganten) såg ut att ha mätvärden som gör den lämplig för rörförstärkare. Fasvridning och impedanskurvor var i stort sett raka. Jag begriper inte mycket av sånt där, är det något lurt med såna mätningar, betyder det att högtalaren beter sig på samma sätt med riktig musik, eller är det bara med en testsignal?

Det verkar i alla fall som om 40.000 kronorshögtalaren (vad hette den rackaren) skulle passa bra till rörförstärkare, om mätvärdena visar sanningen. Fast, med alla de element den har så kan man ju inte precis snacka om "punktformig källa". Det kanske var därför som Tannoy fick bättre betyg för sin stereobild? (mer punktformig med elementen närmare varandra)

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:20:39  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Fasvridning och impedanskurvor var i stort sett raka. Jag begriper inte mycket av sånt där, är det något lurt med såna mätningar, betyder det att högtalaren beter sig på samma sätt med riktig musik


Ja, impedanskurvorna visar impedansen som funktion av frekvensen. Det är inget lurt med sådana mätningar utan de visar bara vilken elektrisk last högtalaren utgör för förstärkaren vid olika frekvenser som musiken kan tänkas innehålla (20-20kHz). Just impedansen, om den är mätt på rätt sätt, visar hela sanningen hur den kommer att belasta förstärkaren. Det är ganska svårt att klanta till det med en impedansmätning om man har rätt utrustning och det brukar märkas direkt i sådana fall.

När det gäller frekvensresponsmätningar så finns det betydligt fler osäkerhetsmoment och dimensioner som kan tänkas ha förbisetts så det är svårare att bestämma sanningshalten av dessa. Det är betydligt känsligare hur man mäter och en mätning (om den är rätt gjord) visar bara en liten del av hur högtalarens frekvensrespons ser ut.
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:25:29  Show Profile Send Yps a Private Message
När kom senaste Hifi&Musik ? Jag har inte fått någon i brevlådan ännu nämligen.

//Magnus
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:50:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag köpte min igår. Högtalarna i fråga kommer från kanadensiska Energy, ett systerbolag till Mirage. Och mätvärdena såg mycket bra ut. Bättre än Infinty som kostar mer än dubbelt så mycket. Ja, var och en kan läsa själv.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:59:37  Show Profile Send FCX a Private Message
Jag prenumererar på tidningen och jag fick min den 27:e!

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:15:04  Show Profile Send Peder B a Private Message
Jag tror att det är dessa du menar Energy veritas V2.4
Verkar mycket intressanta med omdömmen som "det bästa jag hört oavsett pris" och snygga tycker jag. // Peder B

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/31 :  18:38:45  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, nyfikenheten är onekligen väckt.
Då har man en godtagbar ursäkt att befinna sig på elgiganten, lyssnandes på högtalare.
Vem trodde att den dagen skulle komma?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:01:19  Show Profile Send dole a Private Message
Jag tycker att det är en lite märklig rubrik i H&M Högtalare för hundra tusen. När en som sagt "bara" kostar 40000:- Och det är ändå 60000:- på "fel" sida om hundra tusen.
Det finns ett utbud av högtalare i den klassen också, som skulle kunna testas i det prisspannet.
Kort sagt den borde inte få vara med.
I 100000:- klassen finns ju ett ganska stort utbud av andra högtalare.
Ledsen om jag är lite petig men det är min bestämda ufattning.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:10:09  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hear, hear!
Om man nu vill köpa högtalare för 100´så är det en välgärning att någon har ngt överhuvudtaget att berätta om dessa bestar, efter att seriöst ha testat dem.
Marknaden torde vara översvallande i den priskategorien.
För all del, de(HIFI o MUSIK) hade fått uppgift om 80´innan så en viss acceptans kan man väl ha.
Dock borde i all ärlighet handla om högtalarpriser som snarare börjar vid 100´och inte slutar där.
För de flesta är väl detta en dröm och desto roligare att läsa om de riktigt tunga gossarna. Ungefär som att läsa biltester om monster som Porsche, Ferrari etc.etc. Man vill för fan inte veta hur stort handsfacket är på en sådan bil, eller?

De högtalare som kostar 40´är säkert alldeles enastående, utan tvivel, men de hör inte hemma i ett sådant "monstertest"

ps/
JETSET II är fortfarande en "best"
/ds

quote:
Originally posted by dole

Jag tycker att det är en lite märklig rubrik i H&M Högtalare för hundra tusen. När en som sagt "bara" kostar 40000:- Och det är ändå 60000:- på "fel" sida om hundra tusen.
Det finns ett utbud av högtalare i den klassen också, som skulle kunna testas i det prisspannet.
Kort sagt den borde inte få vara med.
I 100000:- klassen finns ju ett ganska stort utbud av andra högtalare.
Ledsen om jag är lite petig men det är min bestämda ufattning.


www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:13:19  Show Profile Send dole a Private Message
Nä dåliga är de säkerligen inte.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:18:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Är et förresten någon här som hört någon av dessa "tungviktare" s.a.s på egen hand?
Själv har jag inte haft det nöjet.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:26:04  Show Profile Send Niclas a Private Message
"Då har man en godtagbar ursäkt att befinna sig på elgiganten, lyssnandes på högtalare.
Vem trodde att den dagen skulle komma?
"

En undran är ju villken elektronik elgiganten demar dom med ?

Edited by - Niclas on 2003/01/31 19:27:52
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/31 :  19:29:17  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Tja, är det några goda medlemmar som har någr förslag?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:17:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
En snabb titt på deras hemsida visar att dom säljer både Pioneer och Yamaha men inget i hifiväg utan bara Hemmabio receiver's <5'000kr så det blir väl något sådant med en dvd spelare till...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:29:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Naim har ju ett par bestar i den här prisklassen om dom släppts till Sverige vet jag inte. Inte NBL. Den är för dyr men jag tänker på efterföljaren till gamla SBL. Vad den nu heter.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:32:51  Show Profile Send Pelle a Private Message

Var ute och letade efter ny mobiltelefon med en kompis då vi sprang på en av Sonys dyraste SACD-spelare (ca. 40000 kr) på Elgiganten (!). Hittar de sen bara en förstärkare i samma klass och lite kablar av bättre sort kan de nog svänga om högtalarna.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:36:40  Show Profile Send snare2 a Private Message
quote:
Originally posted by Niclas

"Då har man en godtagbar ursäkt att befinna sig på elgiganten, lyssnandes på högtalare.
Vem trodde att den dagen skulle komma?
"

En undran är ju villken elektronik elgiganten demar dom med ?



Där håller jag med dig, det är nog problem med att skaka fram en bra förstärkare & cd, syftet för en sådan kjedja som El-Giganten & även Siba, OnOff, Power är ju att ha prylar i den breda massans smak, dvs micro stereo & billiga bio-förstärkare för 3000:-, meningen är ju inte att de ska tävla med de "tunga" butikerna, utan att tjäna pengar på den "vanliga" svensson. Så visst håller jag med om att det kan bli svårt för El-Giganten att kunna dema dessa skapelser på ett rättvist sätt.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/01/31 :  21:05:42  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Hmmmm!
Om Elgiganten kommer loss på SACD och högtalare i dessa prisklasser börjar de fullständigt livsfarliga.
Kanske måste revidera min uppfattning om denna megga firma och hoppas på att man bland kylskåp, hårtorkar, brödrostar, och annat smått och gott helt plötsligt står mitt i HIFIland med brevet i skägglådan.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:01:13  Show Profile Send Figge a Private Message
Ringde det telefonnummer som anges i Hifi&Musik och pratade med någon på kundsupport om var jag kunde lyssna på dessa Energy Veritas V2.4 efter den fantastiska recension. Fick det svaret att dessa tas enast hem på beställning!!!!!!!!!!! undrade då hur man tror att kuna sälja utan att erbjuda en provlyssning? Med tanke på det övriga sortiment av högtalare som troligvis inte ligger i närheten av 40.000:-. En annan aspekt är som andra redan påpekat vad har Elgiganten att dema med? Kanske något GIGANTISKT?????????

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:02:57  Show Profile Send brumel a Private Message
El-giganten säljer allt som går att sälja. Men ska man kränga högtalare för 40 laxar måste man ha kunniga säljare också. Inte dammsugeförsäljare!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:13:13  Show Profile Send EAR a Private Message
En aspekt som nog blivit lite bortglömd i sammanhanget.
I EN SERIÖS HI-FI AFFÄR KAN MAN BYTA IN SINA PRYLAR.
ÄR DÄR NÅGON SOM TROR ATT EL-GIG ON OFF OCH LIKNANDE VILL BYTA IN ERA GAMLA PRYLAR.DE VILL BARA SÄLJA INTE HA IN NÅGOT BEGAGNAT
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:19:29  Show Profile Send brumel a Private Message
http://www.naim-audio.com/products/sl2.html

Den här högtalaren tycker jag verkar mycket intressant om man diskuterar det bästa som går att få tag på NYA inom rimliga prisramar. Nu när Keltik har gått till den sista vilan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/01/31 :  23:37:15  Show Profile Send B Peter a Private Message
Nåja, om nu El-Giganten skulle råka bygga ett seriöst lyssningsrum och ställa upp ett par Energy Veritas samt dessutom tillhandahåller en SACD-spelare i high end-klassen, då är jag beredd att släpa dit min egen (single ended rör) förstärkare! Jag behöver ändå en badrumsvåg.
Go to Top of Page

Cliff Barnes
Member

72 Posts

Posted - 2003/02/01 :  01:04:46  Show Profile Send Cliff Barnes a Private Message
quote:
Originally posted by dole

Jag tycker att det är en lite märklig rubrik i H&M Högtalare för hundra tusen. När en som sagt "bara" kostar 40000:- Och det är ändå 60000:- på "fel" sida om hundra tusen.
Det finns ett utbud av högtalare i den klassen också, som skulle kunna testas i det prisspannet.
Kort sagt den borde inte få vara med.
I 100000:- klassen finns ju ett ganska stort utbud av andra högtalare.
Ledsen om jag är lite petig men det är min bestämda ufattning.



Jomen om du läser testet så ser du att de redan hade bestämt sig för att testa högtalare omkring 100 000, +/- 20 000. Uppgifterna de fått sa att den kostade 80 000, men när de redan börjat med testet fick de reda på att den skulle kosta 40 000. De kanske tyckte de va lite onödigt och strunta i högtalaren bara för att den helt plötsligt blev billigare.

Ledsen om jag är petig men så ligger det till....

Im not a loser

Edited by - Cliff Barnes on 2003/02/01 01:06:20
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/01 :  02:59:10  Show Profile Send bibi50 a Private Message
quote:
Originally posted by EAR

En aspekt som nog blivit lite bortglömd i sammanhanget.
I EN SERIÖS HI-FI AFFÄR KAN MAN BYTA IN SINA PRYLAR.
ÄR DÄR NÅGON SOM TROR ATT EL-GIG ON OFF OCH LIKNANDE VILL BYTA IN ERA GAMLA PRYLAR.DE VILL BARA SÄLJA INTE HA IN NÅGOT BEGAGNAT
Mats


Ingen byter prylar idag. Har 2 års gammal apparatur och ville byta mina högtalare hos Best Sound men ach nej...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/02/01 :  05:02:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
quote:
Originally posted by bibi50

quote:
Originally posted by EAR

En aspekt som nog blivit lite bortglömd i sammanhanget.
I EN SERIÖS HI-FI AFFÄR KAN MAN BYTA IN SINA PRYLAR.
ÄR DÄR NÅGON SOM TROR ATT EL-GIG ON OFF OCH LIKNANDE VILL BYTA IN ERA GAMLA PRYLAR.DE VILL BARA SÄLJA INTE HA IN NÅGOT BEGAGNAT
Mats


Ingen byter prylar idag. Har 2 års gammal apparatur och ville byta mina högtalare hos Best Sound men ach nej...



HifiArt byter in grejer...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000