HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivindustrin biter sig själv i baken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Humoriffi
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:33:59  Show Profile Send Humoriffi a Private Message
Hej!

Läste denna artikel i Sydsvenskan idag. Ganska intressant för oss som är intresserade av musik.

http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10032492

/Andreas

Mycket ska man höra innan öronen trillar av

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/31 :  14:14:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Intressant artikel. Jag tror också det finns många andra anledningar än mp3 till att försäljningen sjunker, inte minst:
quote:
Kanske handlar nedgången snarare om musiken i sig. Branschen inriktar sig allt mer på kortsiktiga vinster genom att satsa på artister som i de flesta fall aldrig kommer att bli långlivade: ta Fame factory-skivor, vågen med Absolute-samlingar och partyplattor för barn som exempel.

Detta i kombination med höga priser gör nog att folk mer och mer begränsar sina inköp. Ironiskt nog är det ju t o m så att en hel del ny "seriös" musik är svårare att hitta i skivbutikerna än som mp3 på nätet. De flesta av mina nya favoritartister har jag upptäckt på nätet faktiskt... mp3 och piratverksamhet är nog mest symptom på problem som musikindustrin själva har skapat, inte orsaken till problemen, precis som artikeln pekar på...


Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/31 :  14:45:34  Show Profile Send Soulman a Private Message
Mycket intressant artikel!!

quote:
1999 gavs 38 900 nya cd-titlar ut i USA. De två följande åren låg siffran på 27 000 titlar. Det är en minskning med hela 30 procent.


Intressant taktik; minska utbudet med 30% och förvänta dig en ökning trots det?!? Hmmm... kanske inte behövs något geni för att räkna ut att det kanske inte riktigt funkar

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/01/31 :  16:29:48  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Nåt av det bästa jag läst i frågan...!

/P
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:01:58  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, EXAKT så har jag sagt innan. Det roliga är tror jag att om inte MP3 hade funnits så hade det gått ÄNNU sämre för bolagen eftersom många kollar upp musik via MP3 och köper det som är bra på skiva. Och som sagt, kris är lögn, dom tjänar allt bra så det räcker, men som det är i dagens samhälle så räcker det inte med att tjäna bra, man ska tjäna FRUKTANSVÄRT bra för det detta ska duga.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/31 :  17:14:22  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
Ja, EXAKT så har jag sagt innan. Det roliga är tror jag att om inte MP3 hade funnits så hade det gått ÄNNU sämre för bolagen eftersom många kollar upp musik via MP3 och köper det som är bra på skiva. Och som sagt, kris är lögn, dom tjänar allt bra så det räcker, men som det är i dagens samhälle så räcker det inte med att tjäna bra, man ska tjäna FRUKTANSVÄRT bra för det detta ska duga.


Där slog du spiken i nin

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/02/01 :  08:25:12  Show Profile Send hanis a Private Message
Det är inte ofta som man läser en såhär kritisk artikel mot skivindustrin av en journalist på en stor tidning.
Oftast känns det som om att journalisten bara fungerar som skivbolagens förlängda arm i denna frågan.
Jag upplever även att dessa artiklar som är kritiska mot skivindustrin har ökat de senaste halvåret. Nu äntligen kommer det framm lite motargument på en bredare front!
Go to Top of Page

Jan-Erik
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/02/01 :  11:37:25  Show Profile Send Jan-Erik a Private Message
Väligt intressant läsning. Alltid kul när man får lite konkreta fakta.
Ja hur fan räknar man egentligen, när man minskar utbudet men fortfarande hoppas på vinst!
Nej usch. Hoppas på skärpning från skivbolagens sida.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000