HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Söker en Blu-Ray spelare som kan spela dvd VR .
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/20 :  21:57:27  Show Profile Send poppen a Private Message
Söker en Blu-Ray spelare som kan spela dvd VR skivor.

Min Fru spelade in Japan från en Pioneer TV troliggen med en inbygd hårdisk. till en Pionerr DVD spelare.

Japan har samma region som Sverige och Korea dock har de NTSC som tv format.

I Sverige fungerar den inte.

Min Samsung kan inte känna igen formatet.

Har någon av er en spelare som jan spela upp dett format ?

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/01/21 :  09:28:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Du får nog skaffa en japansk TV.
Annars ser jag att min tar såna skivor men om den bilden skulle kunna spelas upp på en svensk TV tvivlar jag på. En kompis tog med sina videoband från USA och de gick inte att spela upp här.
http://www.pioneer.eu/eur/products/archive/BDP-LX71/index.html

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/21 :  17:47:51  Show Profile Send poppen a Private Message
min nuvarande dvd spelare som är inspelningsbar från Samsung kan inte läsa filerna.
Min VHS är en multimaskin som kan spela upp Japanska VHS till min TV.
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/01/21 :  18:49:19  Show Profile Send Wheels a Private Message
En Blue-Ray spelare i datorn då?
Skulle inte den kunna fixa det?
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/21 :  20:59:31  Show Profile Send poppen a Private Message
bättre en separat. datorn bulrar.
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/21 :  23:26:50  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Hej allihopa
Problemet är nog att japansk NTSC inte är samma videostandard som USA.I USA är det NTSC 3.58 mhz video men i Japan är det NTSC 4.43 mhz,det innebär att bildsynken Inte överensstämmer med standardtv.Det enklaste är nog att konvertera om filmen i en dator med ett bra klonprogram och bränna ut en ny film i region 0.jag tror att Slysoft har sådana ex clonedvd tillsammans med anydvd som tar bort regionsskyddet och vissa copyskydd.
Lycka till M.V.H Preben
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/22 :  07:47:05  Show Profile Send poppen a Private Message
tack behöver en ny dator som kan läsa dessa filer.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/22 :  07:48:15  Show Profile Send poppen a Private Message
så jag kan konvertera dem Japan o Sverige har samma region så man kan köpa filmer där och spela dem i Sverige.
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/22 :  10:50:54  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Hej igen.
Tvstandard och regionsskydd är två olika saker.regionsskyddet är ett sk hårdvaruskydd som filmbolagen införde för att man inte skulle kunna kopiera storfilmer och distribuera ut i länder innan de gått på bio i dessa länder,enkelt sagt försvara sina egna ekonomiska intressen mot global distribution.Tvstandard är hur en sk videosignal blir upptagen och hur många linjer den består av.I datorer kan man digitalt omvandla linjerna till punkter och sedan sätta ihop dem i en ny tvsynkstandard men bilden blir något sämre pga att våran tvstandard PAL har högre linjetal och annan svepfrekvens.Svepfrekvensen baseras på landets nätfrekvens som i Sverige är 50hz och 60hz i USA.Vad frekvensen är i Japan vet jag inte men det kan säkert fås fram via GOOGLE Som vanligt när jag föröker skriva något så blir det långt och tekniskt men jag är troligtvis sådan som person. M.V.H Preben
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/22 :  13:21:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Japan har NTSC troligen infört av Amerikanerna precis som Korea. Hade det varit en VHS hade det inte varit några problem då min gamla VHS kan spela både NTSC och Pal.
Go to Top of Page

Preben
Member

86 Posts

Posted - 2012/01/22 :  15:21:50  Show Profile  Visit Preben's Homepage Send Preben a Private Message
Eftersom jag blev lite intresserad av ämnet googlade jag lite info om ämnet ifråga.
Enligt wikipedia har Japan och USA samma färgsynk men olika vitpunktsystem i sina tvsystem,dessutom byter Japan ut sitt tvsystem under 2011 till ett nytt format.Dessutom verkar det som Japan är det enda landet i världen som har två helt olika elnät 110volt/60hz samt 220volt/50hz.din video konverterar signalen till 4,43hz från 3,58hz.Detta kallas 60hz PAL och tvingar europeiska maskiner att synka på NTSC signaler.Jag rekommenderar att läsa infon i Wikipedia om detta om du vill fördjupa dig i ämnet.Det är ett ganska komplext ämne som kan vara kul att läsa eftersom det inte finns någon tvstandard utan flera,varför göra något enkelt när man kan göra det svårt kan man fråga sig.Jag tror på datorlösningen som billigaste och bästa lösningen.
M.V.H Preben
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2012/01/23 :  18:05:54  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har prövat ett program utan framgång. Men filen är i NTSC format.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000