Author |
Topic |
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:01:56
|
Har suttit och reverse-engineerat delar av mitt aktiva delningsfilter.
Jag har kommit fram till att det är uppbyggt enligt följande:
Finns det några komponenter som kan plockas bort, som t.ex. kondensatorn vid utgången. Transistorn vid utgången ser synnerligen onödig ut också. OP-amparna har jag redan bytt. Är det läge att byta ut kondensatorn vid ingången?
hoppas att någon har bättre koll än mig på detta... |
Edited by - zvenzzon on 2003/01/31 20:02:29 |
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:08:57
|
Om du shuntar förbi koningen med en bättre konding så shuntar du förbi alla felen den kondingen ställer till med. Parallellkoppla med några goda plastfilmkondingar som du har förtroende för! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:16:12
|
Okej! förslag på värden? hur påverkar valet av kapacitans? Vad ungefär är att föredra?
Ska jag behålla avkopplingskondensatorn vid utgången? viktig?
|
Edited by - zvenzzon on 2003/01/30 21:21:01 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 21:22:11
|
Du bör behålla kopplingskondingen på utgången. Om du sätter en konding på minst 1uF parallellt med dessa 'förädiska' elektrolyter så har du det hela det hörbara frekvensområdet täckt av de små plastfilmskondingarna utan att du behöver försaka gränsfrekvensen under det hörbara området. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 00:21:47
|
Eftersom du har ritat ut polaritet på kopplingskondingarna så antar jag att de är elektrolyter. Om det är ett gammalt filter så kan de ha börjat torka till lite plus att elektrolyter inte är speciellt bra att ha över huvud taget i signalvägen. Ta bort dem helt och sätt dit plastkondingar. 220 uF låter stort på utgången. Om du inte kopplar utgången till laster med lägre impedans än 1,6 kOhm så klarar du dig med 10 uF.
/Marcus |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 00:42:17
|
quote: Originally posted by e96mlo
Eftersom du har ritat ut polaritet på kopplingskondingarna så antar jag att de är elektrolyter. Om det är ett gammalt filter så kan de ha börjat torka till lite plus att elektrolyter inte är speciellt bra att ha över huvud taget i signalvägen. Ta bort dem helt och sätt dit plastkondingar. 220 uF låter stort på utgången. Om du inte kopplar utgången till laster med lägre impedans än 1,6 kOhm så klarar du dig med 10 uF.
/Marcus
Det var 22 uF på utgången, du läste fel. Filtret är i stort sett nytt, fast det är ju ett budgetfilter så nog finns det utrymme för förbättringar kan man tycka. Kan man alltid byta ut elektrolytkondensatorer mot "vanliga" med samma kapacitans?
Vad händer om man har för stort/litet värde på ingångskondensatorn t.ex.? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 03:05:20
|
zvenzzon Du säger inget om hur filtret låter och vad du vill åtgärda. Ovan nämnda åtgärder tror jag inte påverkar ljudet annat än psykologiskt. Vill du bara ändra något för att det kanske förbättrar ljudet eller är det något speciellt som du inte är nöjd med. I så fall vad? |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 09:30:54
|
Vet vad för typ av spännings matning du har? Har du hyffsade op ampar(med lågt offset) stabil och strömstark -+ matning kan du testa och kortsluta all kondingar i signalvägen. I övrigt håller jag med alla utan Flint, det är generellt ett gissel med elektrolyter i signal vägen och skillnaderna utan är stora förutsatt självklart att man har tillräcklig tranparens i resten av kedjan. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 09:40:02
|
AB He, he.. Ditt inlägg är transparent...
|
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 09:43:09
|
quote: Originally posted by zvenzzon
Det var 22 uF på utgången, du läste fel. Filtret är i stort sett nytt, fast det är ju ett budgetfilter så nog finns det utrymme för förbättringar kan man tycka. Kan man alltid byta ut elektrolytkondensatorer mot "vanliga" med samma kapacitans?
Vad händer om man har för stort/litet värde på ingångskondensatorn t.ex.?
Tyckte väl att 220 uF var lite overkill . Man kan i princip alltid byta lytar mot plastkondingar. Om det är en kritisk applikation kan det dock behövas lite koll i databladen först. Men ditt fall är inte kritiskt så det är lugnt.
För stort värde ger stort hål i plånboken utan att man får något för pengarna. Dessutom tenderar kondingarna att bli fysiskt löjligt stora om man går upp för långt.
För litet värde ger en högpassfiltrering med en brytfrekvens som ligger inom det hörbara området. Kan lätt kontrolleras med f=1/(2*pi*R*C). Gör att för litet värde filtrerar bort lågbasen. Kom ihåg att fasvridningen pågår en dekad på varsitt håll runt brytfrekvensen. Hörbart eller ej så bör man veta om det.
/Marcus |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 10:57:14
|
Varför väljer tillverkare att sätta dit elektrolyter? Är det för att de vill ha hög kapacitans (låg rollofffrekvens) till ett lågt pris? Eller finns det andra fördelar?
Flint: Då jag inte direkt kan göra några jämförelser med något annat filter eller jämföra med något annat över huvud taget är det svårt för mig att säga på vilket sätt filtret eventuellt förändrar ljudet. Men det är ju alltid kul och det är ju inte så dyrt att prova. Om inte annat så slipper man ligga vaken på nätterna och fundera på dessa kondensatorer =)
|
Edited by - zvenzzon on 2003/01/31 11:22:07 |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 11:12:39
|
zvenzzon En bra förklaring. Man vet inte förrän man provat. Det kan ju mycket väl bli bättre. Kan också bli sämre. Jag undrade bara om du hade någon speciell anledning till labbandet.
Om lyter i signalkedjan. Du undra varför tillverkana sätter dit dom. Förmodligen för att dom tycker att dom duger i förhållande till pris. Det är nog inte så att alla tillverkare är omusikaliska idioter som bara vill tjäna pengar och att alla tweakande hempulare är överintelligenta orakel. Sanningen ligger förmodligen någonstans mitt emellan. Elektrolyter i signalvägen kan både fungera och förstöra. Bara att prova som du är inne på. Jag har ingen förklaring till varför det ibland fungerar och ibland inte men det finns en uppfattning att det fungerar skaplig när lyten ligger på en viss likspänningsnivå. Att lägga en elektrolyt på utgången från en IC för att få bort säg 100mV offsetlikspänning är nog däremot inte att rekommendera. Där tar jag hellre till ett likspänningsservo. |
Edited by - Flint on 2003/01/31 11:13:35 |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 11:23:13
|
Tack för alla svar. Ska nog prova idag om jag hinner förbi kondensatoraffären ;)
Förresten, är det någon som har någon aning om vad transistorn vid utgången är till för? Det enda jag kan komma på är en mute-funktion (som filtret för övrigt inte har). Men kanske den är aktiv vid på- och avslagning av filtret för att undvika oljud. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 11:41:27
|
Om trissan har du nog rätt. Mät med en voltmeter om det finns någon DC efter ICn. Om det inte finns någon kan du helt enkelt ta bort elektrolyten. Detta förutsatt att du har +/- matning vilket det verkar vara.
Jag skulle också i den mån den behövs ha lagt lyten direkt efter ICn. Som det är nu kan ev. likspänning efter ICn göra att potten skrapar när du ställer volymen.
|
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 11:43:13
|
Trissan vid utgången är för mute vid uppstart.
När det gäller elyter vs filmkondingar är det framför allt mycket stor pris skillnad och som jag sa spelar det ingen roll om inte resten av uppspelning kedjan har tillräcklig tranparens vilket ju är fallet på massmarknaden. Tittar man i high end utrusting finns där för det första få eller inga kondingar i signal vägen 2. Om de finns är det film typer. |
Edited by - A8 on 2003/01/31 11:51:02 |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 12:26:27
|
Flint,
"AB He, he.. Ditt inlägg är transparent..."
Utveckla gärna!
|
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 20:04:28
|
Nu har jag mätt spänningen mellan A och B (se uppdaterad skiss) och multimetern visar 20 millivolt. Är detta för mycket att släppa ut till förstärkaren?
När jag mäter spänningen mellan B och "ut" så visar multimetern 2 millivolt.
Man kanske skulle plocka ut signalen vid punkt A och lägga en kondensator i serie bara?
|
Edited by - zvenzzon on 2003/01/31 20:07:25 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 21:07:39
|
Jag antar att ingångsresistansen emot jord är "låg" eftersom du har 22uF i serie med ingången. Är den hög (runt 20kohm så borde du kunna byta ut ellyten emot en plastfilm på 2,2uF) Om du har bytt ut opamparna emot varianter med JFET:ar på ingången så kan du troligtvis öka dessa resistanser så mycket att du kan gå ner till bara några uF i kapacitans. Anledningen till det är att en JFET inte har något strömbrus som tex en bipolär har. De har istället spänningsbrus som inte påverkas av storleken av resistansen till jord. Du kan kolla detta på värdena för strömbrus samt spänningsbrus i databladet för OPAMP:en.
Att paralellkoppla en stor elektrolyt med en liten plastkonding fungerar troligtvis inte så som man kan hoppas. Det sker en strömdelning mellan kondensatorerna som är omvänt proportionell emot den totala reaktansen i varje kondensator (och därmed proportionell emot kapacitansen). Om man då paralellkopplar en ellyt på 22uF med en plastfilm på 1uF så kommer i princip all signalström passera igenom ellyten oavsett hur olinjär den är. En sak till som man skall ha i åtanke är att elektrolyter troligtvis inte är så förbaskat dåliga att använda som AC-kopplingskondingar som i det här fallet. Den totala reaktansen hos en 22uF-ellyt är bara några hundra ohm vid 20Hz och om den reaktansen spänningsdelas med en resistans på 20kohm så kan man ju lätt se att en ganska stor olinjäritet i ellyten har svårt för att generera någon distorsion eftersom den delas med ca 50ggr. Själv hade jag dock valt en 220uF-konding på 16V eftersom felet då blir ännu mer försumbart. Att använda ellyter i delningsfilter för att skapa poler och noder är dock helt förkastligt eftersom man då "använder" sig av den olinjära reaktansen. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 21:10:25
|
ingångsresistansen är 23 kohm |
Edited by - zvenzzon on 2003/01/31 21:20:31 |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 22:59:51
|
Nu har jag gjort följande mycket enkla modifiering... Ljudet blev tydligare. Både jag och flickvännen prickade in ett blindtest direkt. Allt blev snäppet klarare
Hoppas förbättringen blir lika stor som denna när jag sedan byter resten av kondensatorerna. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 08:33:37
|
zvensson Har du bytt ut bild nr1? Jag känner inte igen mig. |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 10:06:29
|
Jag hävdar forfarande att du med största sannolikhet kan tabort/kortsluta de båda kvarvarande elytarna. Beror lite på var signalen kommer ifrån och vart den ska, i de flesta prytlar sitter dc blockering både på in och utgångar precis som i ditt filter. Det är ju odödigt att ta bort dc spänning när den inte finns;-)
Hörde du skillnad på att skippa en elyt kommer du uppleva likartad förbättring för varje elyt du kan bli av med.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 10:33:37
|
AB Jag håller med. |
|
|
zvenzzon
Member
386 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 13:31:02
|
Signalen kommer från ett ljudkort och offsetspänningen är har jag mätt till 0,0 mV så den kondingen borde jag kunna ta bort.
Sen går den vidare till en H/K 670.
Flint: japp, bilden är endast omritad... Kopplingen är samma.
Hur hög offsettspänning törs man släppa ut? |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 14:33:26
|
quote: Hur hög offsettspänning törs man släppa ut?
Det beror på vad som kommer efter filtret dvs. slutesteget. Om du släpper in 20mV i det och det inte har en konding på ingången så förstärks även dom 20mV med "förstärkarens förstärkning" som brukar ligga mellan 20 till 50 ggr. Det betyder 0.4 till 1V likspänning på högtalarutgången. Tillräckligt för att förskjuta konen lite. Högtalaren tar inte skada av så låg spänning men det är ju ändå inte vad man har tänkt sig. Om slutsteget har en ingångskondensator händer ingenting av detta. Om slutsteget har en ingångspott men inte ingångskonding så minskar givetvis även likspänningen i motsvarande grad som du drar ner den mot noll. (Hoppas att jag förstod mig själv här.) |
|
|
944Driver
Member
159 Posts |
Posted - 2003/02/01 : 16:45:05
|
Koppla ihop det hela utan kopplingskondesatorerna och mät offsetspänningen på slutstegets utgång. Det kommer att ge dig svaret på om det behövs några kondingar.
//Magnus |
|
|
Topic |
|