Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 15:53:52
|
Jag har ibland hört några gamla renoverade förstärkare spela sjukt bra. Kan det vara så enkelt att det som gör de nya tex förstärkarna så bra och fräscha är just det faktum att de är nya o fräscha? Det som åldras är ju kondensatorer och dessa har en livslängd på mellan 5-15 år i normalfall. En renovering borde resultera i ett nytt, bra ljud. Precis som rör men med längre intervall. Så när vi byter till den där nya förstärkaren efter ca 5-10 år och den spelar skjortan av den gamla borde man kanske satsa några slantar på en recaping mm. Bara en liten tanke. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 17:25:26
|
Tittar man på kretslösningarna, har det faktiskt inte hänt speciellt mycket de senaste 30,40,50 åren. Vi vänder och vrider oftast på det som redan för länge sedan är gjort. /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 20:22:04
|
Det svåra är recaping på det sättet att det spelar som tänkt. Många gånger går det inte hitta den ursprungskondingen som satts dit. Mitt RIAA är sådant, med endast Black Gate-kondingar. Men som princip är jag med Dig och kommer i alla stycken försöka åstadkomma just detta, när det blir dags. Nån som har en Philips CDM9 Pro liggande? ;-) |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 22:14:38
|
Bara kretasarna inte är rostiga på de gamla förstärkarna ..För då låter ljudet så grumligt och onyanserat ;) |
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 23:18:12
|
Anledningen till min fråga är att jag i min nyfikenhet av att modda min cd öppnat den och konstaterat att det som sitter i är av bra industristandard men inte det som för det mesta anses vara sk audiofilkondensatorer. De nichicon som sitter i ska vara pålitliga någonstans i mitten av väljudskalan samt ganska neutrala. Hur som helst har jag kartlagt alla komponenter och totalrengjort alla invändigt kontakter samt alla komponenter och kretskort samt laser med PRF TCC spray och optiska rengöringsmedel. Cdn blev som ny efter ca 4timmars rengöring med tops. Döm av min förvåning när just spelade på den när den var uppvärmd dagen efter. Jag tycker den spelar bra mycket bättre, nu har jag ägnat några timmar i min förstärkare, kan vara inbillning men nog låter det bättre, kan ju vara ett rent samvete.
Man kan nog byta märken på kondensatorer utan problem så länge man håller sig till orginalvärdena. Det finns hur mycket som helst att läsa om hur olika märken sätter sin prägel på ljudet. När det blir dags för mig kommer jag nog använda ELNA silmic i signalvägen samt ELNA serafine och nichicon KZ till strömförsörjning. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
|
Topic |
|