HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En sub-woofer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/12/29 :  21:06:08  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Nu har jag äntligen fattat ett beslut. En sub ska köpas ! för min anläggning känns kött- och värmefattig.......
Tacksam om ni som har redan en sub, kommer med kommentarer och beskrivningar beträffande era egna erfarenheter - bra och dåliga - samt nämner potentiella alternativ. Kommer att användas främst för musik: LP, CD och musik-DVD.

Edited by - bibi50 on 2011/12/29 21:08:19

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/29 :  21:38:33  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Prisklass?

Jag gillar Cerwin Vegas subbar, har själv deras 12" och jag tycker den är mycket prisvärd.
Den går ganska djupt, är hyfsat välbyggd och spelar ovanligt ren och trevlig bas.
Tror att den är svårslagen i sin prisklass (4500kr), men du kanske hade tänkt dig något helt annat?

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/subbas/cerwin-vega_xls-12s_subbas.htm

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/12/30 :  01:17:41  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Opethic, tack ! Huvudsaken är att den blir en musikalisk sub. Den ska låta som en bass och inte bara bullra. Vill höra att någon slår på bassens sträng och att det låter så. Är verkligen inte intresserad av jordbävningar..... och inte mina grannar heller antar jag
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/12/30 :  07:28:51  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Har varit många sub-diskussioner de senaste månaderna,
du kommer få väldigt mycket info om du söker

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/12/30 :  10:44:51  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
Den ska låta som en bass och inte bara bullra. Vill höra att någon slår på bassens sträng och att det låter så. Är verkligen inte intresserad av jordbävningar
Hmm, då finns det nog bättre alternativ än CV, REL kanske? eller Canton, Sunfire, Audio Pro...

DIY?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/12/30 :  11:40:21  Show Profile Send softishman a Private Message
REL har trevliga subbar som är musikaliska... Finns en tråd om T3 och T5 om jag inte minns fel..
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2011/12/30 :  12:00:06  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har hen REL T5 i några månader och är toppennöjd!
Jag lyssnar på hårdrock/rock, men även pop och lite blandat. Sitter just nu och lyssnar på Halford - Resurrection Live och det låter riktigt bra med mjuk fin och följsam bas. Det jag gillar med REL:en är att den är musikalisk, den mullrar inte bara för sakens skull. Är inspelningen basfattig så märks även det, subben lägger inte på extra fett i det fallet.
Inför köp vägde jag mellan Velodyne och REL och det blev REL efter rekommendationer.

Jag skapade en tråd innan jag bestämde mig och där finns även lite intryck, se:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84910

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/12/30 :  14:12:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Vill man lyssna på musik är det bara att glömma Cerwin Vega.. Iaf om man tar deras färdigbyggda.. Om man får tag på lite äldre CV-element går det att skapa hyfsat trevliga konstruktioner..

REL, B&W eller Focal.. det skulle jag satsa på..
Har själv en focal-sub som du är välkommen att komma och lyssna på.

Problemen med köpesubbar brukar vara att dom tunga konerna/styva upphängningarna gör dom svårkontrollerade och kräver väldigt kompetenta slutsteg för att hålla i konerna ordentligt, oftast håller det inte riktigt måttet vilket brukar medföra att basen blir ganska mjuk och lite lätt avrundad..

Nej ska man lira musik så är det 300 liter låda och 18" som gäller..

Fast ibland får man väl kanske kompromissa..(fast det skulle aldrig falla mig in)

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/12/30 :  14:35:39  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Nej ska man lira musik så är det 300 liter låda och 18" som gäller..
Ja jag vet för jag har det själv så. Allvarligt så skulle jag i 4500:- klassen titta på ett par Velodyne. I bland kan man se dom beggade och då kan man satsa på någon som varit dyrare och med inbyggd EQ. Titta också på SVS hos Hemmabiobutiken.se
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/12/30 :  16:00:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Om du är ute efter bäst ljud för musik i klassen 4500kr så skall du nog främst kolla begagnatmarkande. Sedan vill jag återigen slå ett slag för att köra multipla subbar. 2st subbar rätt placerade kommer ge väldigt mycket. Sedan oavsett vad du i slutändan väljer att köpa så lägg tid på att ställa in dem korrekt mot huvudsystemet. Detta är det viktigaste för att du skall bli nöjd. Det många gör när de skaffar sub är att de har den alldeles för högt i förhållande til lresten vilket iofs ger en imponerande djupbasprestanda men blir tröttsamt i längden. Bäst blir det enligt mig när man i vanlig musik inte hör att det finns en sub utan det upplevs som att ljudet kommer från huvudhögtalarna. Sedan när det kommer något lågfrekvent så spelar man hela vägen ner i källaren utan att basen för den sakens skull tar överhanden. Detta är mitt sätt att se på det numera, Förr var jag mer glad för att ha basen högre nivåmässigt.

Att ha möjlighet med en eller flera subbar jämfört med bara två fristående fullregisterhögtalare ger i vilket fall mycket större justreringsmöjligheter vilket i de flesta fall leder till välljud om man lägger lite jobb på det.

Glöm heller inte bort att du även bör dela av toppsystemet så att allting integreras fint. Du bör lämpligen ha samma brnathet i den akustiska avklingningen i både HP och LP-delen. Eftersom många huvudsystem redan har en naturlig avklingning med runt 12dB brukar en bra start vara att köra 24db/okt för LP och 12dB/okt för HP.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/12/30 :  21:25:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack allihopa för era förslag. Har fått uppfattningen om att jag bör satsa på de beprövade märken typ Velodyne, Sunfire, Rel...
men även där finns otaliga modeller så man egentligen drar en lott med förhoppning om en träff ! nå, jag får väl chansa.

Önskar er ett härligt, söt, gott nytt år

Edited by - bibi50 on 2011/12/30 21:27:02
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2011/12/31 :  00:28:30  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag kör själv med Svs och är nöjd. Har haft hemma diverse basar men inget har varit i närheten av att lira med den pondus och kraft jag får ur svsn.

Den tassar på tårna i ena stunden för att sen i nästa stund sopa till en med en sån magsmocka att man undrar om muhammad ali varit på besök Det är en viss känsla när man lyssnar på en låt med bra med djupbas och man får nästan killande känslan i magen och byxbenen bara fladdrar.

I direkt jämförelse med dubbla velodyne spl1000i så var de inte alls bra nog. De tassade visserligen på tå men när de skulle försöka smälla till en så vacklade de baklänges och slog ut tänderna (lät illa).

Försök hitta en beggad Svs som dyker upp ibland. Annars kanske xtzs nya icepower bas med 12tums xxls bas kan vara något.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/12/31 :  00:53:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
Två subbar är A och O.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/12/31 :  01:16:02  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Två subbar är A och O.
Inte nödvändigtvis. Det beror på rummet och placeringen. Jag har bara en och det fungerar utmärkt för mig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000