HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarfråga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

triodehead
Starting Member

3 Posts

Posted - 2011/12/29 :  13:41:22  Show Profile Send triodehead a Private Message
Hej

Jag är ny på detta forum, detta är mitt första inlägg.

Jag har ett ordentligt huvudbry, så här ligger det till

Jag äger ett par Loweter accusta 115 horn med 8" bredbandshögtalare + en banddiskant med enbart en 1 uF konding som delningsfilter. Denna uppsättning låter ganska så vasst och har blivit jobbig att lyssna på, speciellt vid låg volym som är normalfallet för mig.

Jag har lånat ett par Canton LE 109 och de låter verkligen jättebra! Jag skulle vilja behålla dom men de måste lämnas tillbaka snart.

Jag äger ytterligare ett par högtalare, Acustic 80 från hifikit med ganska slitna element.

Vad ska jag göra? Ska jag försöka bygga om Acustic 80 högtalarna och få de att låta bättre eller ska jag satsa på någon annan modell av högtalare? Jag har tänkt att göra mig av med hornen, de är enorma och jag har hellre smala och höga högtalare än korta och tjocka som tar stor golvyta. Jag har inga problem med att snickra ihop en stabil högtalarlåda men jag vet ingenting om delningsfilter eller vilka högtalare som jag ska välja.

Förstärkaren är en hembyggd av mig och jag har följt denna ritning och gjort egna modifikationer + egen konstruerad nätdel. Låter mycket bra enligt mig och många andra som lyssnat.
http://tubebuilder.com/images/schematics/pushpull/el84_4.gif" target="_blank">http://web.archive.org/web/20060622220003/http://tubebuilder.com/images/schematics/pushpull/el84_4.gif

Hur ska jag göra? Jag bor för övrigt i Uppsalatrakten

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/12/29 :  14:48:39  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Välkommen!
Jag har ingen erfarenhet av dina Loweter eller Canton, men däremot Acoustic 80. På vilket sätt är elementen slitna? Jag vet inte om Bernt har kvar några av sina Gamma-basar, men dom var ialla fall till salu, om det är basarna som är kass. Tycker att dessa basar är riktigt mycket "bang for the bucks".

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/12/29 :  14:58:39  Show Profile Send coldcut a Private Message
Att ge råd till andra är lätt. Att ge råd som är bra och får folk nöjda på sikt är däremot svårt.

En fråga: Eftersom du beskriver att det sitter "bredbandare" i dina Acousta, antar jag att det inte är Lowther element?

-
Go to Top of Page

triodehead
Starting Member

3 Posts

Posted - 2011/12/29 :  15:11:50  Show Profile Send triodehead a Private Message
Hej

Tack för välkomnandet

Gamma basarna är helt enkelt trasiga och ca 30 år gamla skulle jag anta, det är hål i damskyddet i mitten och det är lagat med nagellack. Det andra elementet är det glapp i så man får trycka in konen lite med handen för det ska bli ljud. De är helt enkelt slut.

Fostex FE207E eller Fostex FE206En, troligvis den förstnämnda högtalaren är de 8" bredbandshögtalarna som sitter i de hembyggda lowterhornen.

Hifikit säljer både Gamma och Fostex högtalarna. Vem är Bernt och var finns han?

Ska man inte byta ut rubbet i Acustic 80 högtalarna? Jag tror min banddiskant är skysstare som jag har liggandes, det vore kul om den kom till användning oxå. HiVi och ca 12-14 cm långt band, en ganska stor banddiskant i mina ögon.

Såg att min länk blev lite konstig men hela sista blåa raden ihop fungerar som länk, såg att den blev delad. Om det finns fler som byggt den förstärkaren här på forumet så vore det jättekul att få kontakt.

Jag behöver tips och råd för hur jag ska resonera.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/12/29 :  15:19:34  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är nog Bernt Jansson på forumet som avses. Du kan alltid skicka ett PM.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2011/12/31 :  14:03:15  Show Profile Send Bogus a Private Message
Om du gillar att bygga egna högtalare så har jag ett par riktigt bra som jag säljer. Visserligen redan ihopbyggda men om du inte gillar designen så kan du ju bara snickra ihop ett par nya lådor, och lyfta över delningsfiltrena och elementen =)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=35197

Mvh/Per

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

triodehead
Starting Member

3 Posts

Posted - 2011/12/31 :  17:09:11  Show Profile Send triodehead a Private Message
Hej

Bogus; Det är jättefin design på dina högtalare, synd bara att du bor i halmstad jag bor i Uppsala. Jag vill helst byta bort mina Lowter horn mot ett par högtalare. Nu är det en annan kille som föreslagit ett byte mot ett par Canton GLE 490. Jag vet ingenting om dessa högtalare och faktum är att jag inte kan speciellt mycket om högtalare överhuvudtaget känner jag. Jag har svårt att se på papper och specifikationer om det är ett par bra eller dåliga högtalare. Men får jag lyssna så brukar det inte vara så svårt.

Vad har dina högtalare för känslighet t ex?

Mina Lowter horn låter bättre om man har ett större rum än vad jag har tillgång till just nu. Det är inga dåliga högtalare om någon är intresserad utav dom.
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2011/12/31 :  19:42:25  Show Profile Send coldcut a Private Message
Om du gillade le 109, kommer du att gilla gle 490. De har dessutom 1.5 dBs högre känslighet = gillas av din rör förstärkare.

-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000