HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Queens of the stone age - ljudkvalitet??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:39:40  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hej på er,

Jag har för mig att jag på flera ställen här har läst att deras (Queens Of The Stone Age) senaste alster "Songs for the deaf" skulle ha utmärkt ljudkvalitet. Vill tom minnas att jag har läst att en del har plattan som "provlyssnings-skiva"... Jag fick hem mitt exemplar igår (snål som jag är så väntade jag tills den kom på rea ). Slängde in den i cd-spelaren och blev rätt gruvligt besviken på ljudkvaliten... Nu hann jag inte lyssna så mycket igår kväll (knodden skulle sova) men utifrån det lilla jag hörde tyckte jag att det lät väl dovt... Och inte speceillt dynamiskt. Trummorna lät rätt instängda. Ljudet "släppte" inte från högtalarna som det brukar göra etc etc. När jag senare bytte till hörlurar lät det inget vidare där heller...

Nu undrar jag helt enkelt om jag är den enda här som inte tycker ljudet är något vidare på den här plattan?? Eller finns det fler som inte är imponerade?? OBS - märk väl att jag inte skriver något om musiken; för den var grym!

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  13:57:02  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, jag har inte hört skivan men kan berätta om en liknande grej som kanske ger en förklaring.
När jag åkte runt för några månader sedan för att lyssna på högtalare så tog jag med Deep Purple's The Book Of Talisyn. Dels för jag älskar musiken, och dels för att dom högtalare jag ska köpa i framtiden SKALL återge rock musik bra (och skivan är rätt bra inspelad).
Ja, som sagt, hemma så låter den bra, och på Hifi stället med Vincent utrustning och Sonus Faber Amati homage högtalarna så låt det jävlgit bra! Det var bredd och djup i ljudbilden. Och luftigt! Nej, det låt satans bra.
Men på Hifi Consult med Advantage monoblock, S1 CD'n och med QRS Neptunus högtalare så låt det inte alls lika bra.
Så även om det är hårdare rock eller dyl så kräver det en del av utrustningen.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/30 :  14:08:39  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Så även om det är hårdare rock eller dyl så kräver det en del av utrustningen.


tack för att du delade med dig av dina upplevelser. Mitt "problem" är dock att tex Sepultura "Nation" låter hur bra som helst. Även massor av annan hårdare rock... QOTSA lät dock inget vidare bra imho. Men det kanske är de Stefanska öronen som krånglar

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:26:46  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Jag har skivan och tycker ljudkvaliteten suger ganska hårt tyvärr. Den låter precis som du säger dov och instängd - taskig bas och obefintlig diskant. Synd på en sådan bra platta :(
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/30 :  16:45:49  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by oxtragon

Jag har skivan och tycker ljudkvaliteten suger ganska hårt tyvärr. Den låter precis som du säger dov och instängd - taskig bas och obefintlig diskant. Synd på en sådan bra platta :(


Kul att höra att det inte bara är jag.. Jag blev lite orolig ett tag över att mina öron (alternativt min anläggning) skulle vara paj Faktum är att min första tanke när jag slängde på skivan var: "F--n har disktanten pajat?!?!" Men jag håller verkligen med dig; låtarna förtjänar helt klart en bättre produktion!

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:15:16  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"F--n har disktanten pajat?!?!"

Vad ska man göra då? Skaffa diskmaskin kanske.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:56:07  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

"F--n har disktanten pajat?!?!"
Vad ska man göra då? Skaffa diskmaskin kanske.


Så går det när man skall försöka skriva för fort... Sen är det ju jag som är diskmannen hemma

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/31 :  08:52:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad kan man vänta sig när de tar sönder ljudet med flit,
och ibland spelar in på portastudio i öknen!

kolla in dessert sessions

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:47:09  Show Profile Send Klanters a Private Message
Jag har bara lyssnat på den skivan i mp3-format än (ska köpa) så jag kan inte riktigt uttala mig om ljudkvaliten (gillar skivan annars), men recensenten på All Music Guide (http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=6:44:14|AM&sql=A3unyxdgb4ols ) har också en del att säga om produktionen av denna skiva.


quote:

...This extends to the production, which sounds like a stoned joke gone awry as it compresses and flattens every instrument as if it were coming out of a cheap AM car radio. Sure, that might be the point -- the album begins with radio chatter, and there are lots of jokey asides by a fake DJ -- but Deaf winds up being entirely too evenhanded and samey, since every guitar has the same beefy, mid-range, no-treble tone and Dave Grohl (aka the Most Powerful Drummer in the Universe) is pushed to the background, never sounding loud, never giving this music the muscle it needs. As such, it becomes tiring to listen to -- too much at the same frequency, all hitting the ear in a way that doesn't result in blissful submission, just numbness undercut with a desire to have some texture in this album. Once you get around this -- which is an effort; unlike, say, the Strokes' Is This It?, whose thin production worked aesthetically and enhanced the songs, this sound cuts QOTSA off at the knees -- there indeed is plenty to enjoy here since the band is very good.

Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/01 :  00:27:54  Show Profile Send emp a Private Message
Kan bara instämma.. låter jävligt dovt och trist.. dock är låtarna tillräckligt bra för att väga upp allt ;)
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/05 :  14:07:15  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Äsch, det är väl inget fel på den plattan.. låter som vilken dammig stonerskiva som helst. Man ska inte förvänta sig underverk med ljudkvalitén när grabbarna spelar dieselstinkande ökenmetall...

Om det hade varit en polerad HiFi platta hade den säkert blivit MYCKET sämre då den i denna variant är spontant inspelad och mixad...

Fram för rökrock i stereon, man kan ju alltid tvätta högtalarna med pink floyd efter varje lyssning om man tycker att det dammar för mycket.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:25:22  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Om det hade varit en polerad HiFi platta hade den säkert blivit MYCKET sämre då den i denna variant är spontant inspelad och mixad...


Håller inte med alls! Låtarna förtjänar betydligt bättre dynamik mm. Spontan inspelning = kass ljudkvalitet = bra musik?? Tvivlar på det sambandet

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:02:26  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det ligger nog en del i påståendet spontan inspelning = bra musik, eller kanske rättare = bra performance (Vad heter det på svenska? Hjälp, jag är hjärnskadad!) Ljudkvaliteten har nog inte så mycket med det att göra dock.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/05 :  19:14:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
Blir ju lite också em nivå sänkning ta dom inte spelar alla ihop i en studio utan ofta i separata ljudrum för att sen mixas ihop, då tycker jag att en del av spelglädjen och glöden försvinner...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/05 :  20:00:35  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Jag kan lova att om skivan hade varit producerad av en pillrig tekniker så hade de tappat massor av magi i inspelningen, det vet jag av erfarenhet.. ju mer man slipar på tagningarna desto mer tappar man i känsla när man är i studion... det är alltid den första tagningen som är bäst.

Om står i samma rum som herrarna i QOTSA när skivan spelas in i studion då kan jag lova att det inte låter speciellt fagert heller... allting handlar om timing och känsla när man sysslar med musik... även om mixen är platt så svänger musiken.. just tack vare att den är "äkta"...

Jag lyssnar alltid på musiken i första hand, är skivan HiFi är det en bara en mycket trevlig bonus.



quote:
Originally posted by ollilaboratories

Äsch, det är väl inget fel på den plattan.. låter som vilken dammig stonerskiva som helst. Man ska inte förvänta sig underverk med ljudkvalitén när grabbarna spelar dieselstinkande ökenmetall...

Om det hade varit en polerad HiFi platta hade den säkert blivit MYCKET sämre då den i denna variant är spontant inspelad och mixad...

Fram för rökrock i stereon, man kan ju alltid tvätta högtalarna med pink floyd efter varje lyssning om man tycker att det dammar för mycket.

Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:05:18  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Sant och falskt. Det finns ju faktiskt oftast fler kanaler än två att spela in på och då skadar det ju inte om man piffar till ljudet i efterhand, inspelningen är ju liksom den samma.

När det gäller den 'magiska första tagningen' så håller jag inte riktigt med. Ibland stämmer det och ibland inte. Magin kommer av att man i första hand kan sina låtar tillräckligt bra för att våga ta ut svängarna samt att man faktiskt bör ta sig den tid man behöver att sätta dom. Dock så kan jag hålla med om att man ska passa sig för att tappa känslan för låten, musik med 'riktiga' instrument ska driva lite :)

Mvh,
Peter

quote:
Originally posted by ollilaboratories

Jag kan lova att om skivan hade varit producerad av en pillrig tekniker så hade de tappat massor av magi i inspelningen, det vet jag av erfarenhet.. ju mer man slipar på tagningarna desto mer tappar man i känsla när man är i studion... det är alltid den första tagningen som är bäst.

Om står i samma rum som herrarna i QOTSA när skivan spelas in i studion då kan jag lova att det inte låter speciellt fagert heller... allting handlar om timing och känsla när man sysslar med musik... även om mixen är platt så svänger musiken.. just tack vare att den är "äkta"...

Jag lyssnar alltid på musiken i första hand, är skivan HiFi är det en bara en mycket trevlig bonus.



quote:
Originally posted by ollilaboratories

Äsch, det är väl inget fel på den plattan.. låter som vilken dammig stonerskiva som helst. Man ska inte förvänta sig underverk med ljudkvalitén när grabbarna spelar dieselstinkande ökenmetall...

Om det hade varit en polerad HiFi platta hade den säkert blivit MYCKET sämre då den i denna variant är spontant inspelad och mixad...

Fram för rökrock i stereon, man kan ju alltid tvätta högtalarna med pink floyd efter varje lyssning om man tycker att det dammar för mycket.



Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:48:46  Show Profile Send KC a Private Message
Intressant tråd detta

Jag köpte Songs For The Deaf aldeles nyligen. Ett bra band men en bra trummis är det bästa som finns! Och QOTSA är och har det. Dessutom hade jag hört kommentarer om att skivan hade bra ljudkvalitet, vilket är en stor bonus. Med tyvärr blev det fel på de flesta punkterna. Smaken är som baken, men jag tycker musiken är ganska trist.

Sedan det här med ljudkvaliteten. Varför skulle ljudkvaliteten bli sämre bara för att det är en spontant inspelad skiva? Det har väl inget med varandra att göra. OK, om de sitter hema vid fikabordet (eller baren antagligen) och kommer på "fan, vi borde spela in en skiva!. Här, jag trycker på record på min MiniDisc". Antal tagningar har liten betydelse också. Titta på gamla Sheffield Lab inspelningarna. Direct-to-disc. Det var live, direkt ner på graveringsmaskinen. EN taging var allt de hade på sig. Inga misstag tillåtna, men med den pressen kom lite av live-känslan med. Nä, jag tror det är lathet eller att de helt enkelt inte brys sig ett skvatt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/02/06 :  09:23:05  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Varför skulle ljudkvaliteten bli sämre bara för att det är en spontant inspelad skiva? Det har väl inget med varandra att göra. OK, om de sitter hema vid fikabordet (eller baren antagligen) och kommer på "fan, vi borde spela in en skiva!. Här, jag trycker på record på min MiniDisc"."

Det var precis det jag menade. Jag syftade på saker som inspelningar från George Harrisons vardagsrum, Springsteens Nebraska o. dyl.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:40:59  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
He he, problemet är att QOTSA _INTE_ är varken george harrison eller springsteen..

Om man lyssnar på stoner så är halva grejjen att det ska låta sunkigt.. det är liksom grejjen med musikstilen.

Orkar inte tjafsa om detta... en bra skiva är det iaf.


quote:
Originally posted by Magnuz

"Varför skulle ljudkvaliteten bli sämre bara för att det är en spontant inspelad skiva? Det har väl inget med varandra att göra. OK, om de sitter hema vid fikabordet (eller baren antagligen) och kommer på "fan, vi borde spela in en skiva!. Här, jag trycker på record på min MiniDisc"."

Det var precis det jag menade. Jag syftade på saker som inspelningar från George Harrisons vardagsrum, Springsteens Nebraska o. dyl.

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:58:56  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by ollilaboratories

Jag kan lova att om skivan hade varit producerad av en pillrig tekniker så hade de tappat massor av magi i inspelningen, det vet jag av erfarenhet.. ju mer man slipar på tagningarna desto mer tappar man i känsla när man är i studion... det är alltid den första tagningen som är bäst.

Om står i samma rum som herrarna i QOTSA när skivan spelas in i studion då kan jag lova att det inte låter speciellt fagert heller... allting handlar om timing och känsla när man sysslar med musik... även om mixen är platt så svänger musiken.. just tack vare att den är "äkta"...




Och jag kan ju lova att trummorna inte låter i närheten av att vara så komprimerade och instängda som de gör på skiva om man står i samma rum som när de spelar in! Och jag kan också lova att man hör cymbaler etc då, som man inte hör på skivan... Om det nu är så att det finns en enorm energi under inspelningen då bör man ju ännu mer försöka fånga den energin på skivan. Inte komprimera ihop den och förstöra den... Eller??

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:17:07  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tyvärr, är det många grupper som är bra musiker men vill att det ska låta skitigt för att just musik genren är lite skitig i sig. QOTSA verkar ha eftersträvat ett lo-fi ljud på deras inspelningar. Ett annat band som gjort samma sak är The Strokes.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000