HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kimber 1130 XLR lite intryck
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:03:16  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har också handlat ifrån audiogon mkt trevligt...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:19:21  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Timbre..
Finner denna nyinköpta Kimberkabel någon plats i anläggningen eller förpassas den omedelbart till HiFi muséet tillsammans med alla andra Kimber, Shakti, Accuphase, Infinity, Sonus, Classé etc....?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/04 :  18:37:28  Show Profile Send Timbre a Private Message



Hur lustig får man va´...
Den är redan inkopplad...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:11:28  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by dole
Ser ju helt okej ut för att vara ett DIY project





Dom sälj sinte som DIY. Och handbyggt betyder inte detsamma som DIY.
Om det vore så, så är en massa andra kablar på marknaden DIY kablar.
Clou, Synergistik Research och en del andra.
Och inte minst Kimber Black Pearl

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/02/04 19:14:17
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:15:42  Show Profile Send Terratec a Private Message
Dole, en fråga, är det nya eller begagnade kablar du lånat hem? Om de är begagnade borde de väl inte låta hårt och vasst från början? Eller är det så att man vänjer sig vid det nya ljudet?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:39:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by JaLa

Jorma, jag läste en test för några år sen på Bybees kabeljtofräs(Det är en låda som man kunde ansluta till befintliga kablar som en förlängning på kabeln, dom finns ej längre).
Då tyckte dom att det gav mest på nätkabeln, sen högtalarkabeln och minst på signalkabeln. Är du av samma uppfattning? Ang. högtalarna, vilket ger mest? En purifier per element eller en på kabeln? Eller bör man ha dom på båda ställerna? Dom provade även att ha dom i båda ändarna på kabeln, har du provat det också?



Nätkabeln som jag har tagit fram innehåller inte samma typ av Bybee,sar som dom övriga kablarna. Det är helt nya silverBybee,sar som inte säljs i "lösvikt". Och dom är mycket bättre än dom som fanns för ett par år sedan. Nätkabeln är den som jag tycker ger mest om man inte har Bybee,sar någon annanstans i anläggningen.
Sen tycker jag att om man bara ska byta endera högtalarkabeln eller signalkabeln, så ger det mest med signalkabeln.
Men det beror på vilka kablar du har innan.
I min nuvarande anläggning med ett par Mårten Design Miles 2 (utan Bybee,s) som jag har lånat i väntan på Coltrane och med en Silk signalkabel spelade Silken igenom när jag enbart provade med att byta högtalarkabeln. Om jag hade haft en Nordost Valhalla signalkablar så hade det varit bättre att byta högtalarkabeln.
Och att peta in dom i högtalarna kan vara bäst om du har fina signal och högtalarkablar sedan tidigare.
Så allt är beroende på vad man har tidigare.
Jag har provat att köra dom i bägge ändarna på XLRkablarna och det ger en liten förbättring. Såpass liten att dom som inte kan min anläggning förmodligen har mycket svårt att uppfatta förbättringen.
Men jag kommer i min egen anläggning att använda Bybee,sarna i bägge ändarna på kablaget.
En annan sak som det sades från även Jack Bybee tidigare var att i RCAkablar skulle det räcka med en Bybee på plussledningen.
Det stämde inte. Det var alltför stor skillnad mellan XLRkablarna och
RCAkablarna när jag testade detta. Så det blev en på minusledaren också. Det påstods också på ett Amerikanskt forum att det skulle vara bättre i XLRkabeln att köra 3 st. En på jordledningen också.
Detta har jag också provat. Det stämde inte. Ingen som helst skillnad har jag uppfattat att köra med 3 st.
Och jag har också provat med Bybee,sar i dom olika ändarna.
Bäst är att använda dom i mottagarändan.
Alltså närmast förstärkaren med signalkablarna.
Och närmast högtalarna i dom kablarna.
Vad det gäller jordningen i signalkablarna har jag inte lyckats uppfatta någon skillnad om man har jorden kopplad i den ena eller andra ändan, så jag jordar i mottagarändan.
Och absolut bäst är att använda Bybee,sar i både högtalare och kablar. Detta är testat hos Leif Olofsson på hans Coltraneanläggning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/04 :  19:42:35  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Terratec

Dole, en fråga, är det nya eller begagnade kablar du lånat hem? Om de är begagnade borde de väl inte låta hårt och vasst från början? Eller är det så att man vänjer sig vid det nya ljudet?

Det är begagnade kablar, men de beter sig som om de vore nya.
Jag har faktiskt aldrig varit med om något liknande. Det räcker att koppla ur dem ett tag så låter de hårt igen. Varför? Jag har ingen aning, men det bara är så.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/05 :  12:41:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jorma: hur står sig dina IC kablar mot t.ex valhalla tycker du?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/05 :  13:16:29  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

quote:
Originally posted by brumel

Jag undrar om det inte är flätningen som gör Kimbers direkta lite hårda sound.
Jag provde att göra egna signalkablar utan skärm men flätade och dom låter markant slankare och snabbare så att detaljer och uppstarter hörs tydligt. Basen finns där men den övre basen är inte framhävd på ett flirtigt sätt som man märker på andra konstruktioner.



hej brumel. intressant teori det där med flätningens påverkan, har själv egna flätatde högtalarkablar, kanske förändras om de inte skulle vara flätade,

vad gjorde du dina signalkablar av för kabel??

h
micke



Den är gjord av vanlig nätverkskabel. Två tvinnande par varav två är dummisar. Dom låter ok. Inte vasst men lite torrt och smalt. Kontakterna är billigast sort.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:21:45  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Jorma: hur står sig dina IC kablar mot t.ex valhalla tycker du?



Det får andra avgjöra. Jag är part i målet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/05 :  15:37:02  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
drgreen,
Behöver du ens fråga Jorma om det....?
Jag har hört Jormas kablar i hans eget system där vi jämförde mot Silken...i kabelsammanhang är det ju ofta så att små skillnader lätt blåses upp och blir till "natt o dag skillnad"...men i detta fallet är det faktiskt natt o dag skillnad.
Då är ändå Silken en mycket bra kabel som står sig väl mot mångdubbelt dyrare kabel. Har själv kört Valhalla hemma och även om den slår Silk så är det inte med såå stor marginal.
Så räkna med att Valhalla får det svettigt..

Men Jorma flikar garanterat in med sina (o)färgade åsikter..
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/05 :  16:12:16  Show Profile Send drgreen a Private Message
Jag har fått svar eftersom jämförelse gjordes med black pearl tyckte jag inte det var helt "out of place" med en jämförelse...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:11:25  Show Profile Send Timbre a Private Message

Black Pearlen hugger utan urskiljning...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:25:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Men som med alla giftormar så blir dom svagare med åren..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:30:31  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det drar ihop sig...
Även Jormas gunstlingar skall få en fair chans...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:07:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Jag har fått svar eftersom jämförelse gjordes med black pearl tyckte jag inte det var helt "out of place" med en jämförelse...



Jämförelsen gjordes mellan Black Pearl och Valhalla i Oktober.
En helg när jag hade Coltrane hemma.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:09:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Det drar ihop sig...
Även Jormas gunstlingar skall få en fair chans...



Vad sägs om en jämförelse i Leif Olofssons Coltraneanläggning?
Vi får fråga honom först om det kan vara OK.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:38:05  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har du verkligen tänkt över det här...
Avgjort!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  18:56:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre



Har du verkligen tänkt över det här...
Avgjort!




Oh yes.
Och en evenuell förlust mot den svarta mamban skulle inte svida så farligt. Jag tror att tom. Valhallan överlevde förlusten mot Black Pearl.
Prisskillnaden är ju rätt stor.
Jag hör med Leif om det kan vara OK.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/05 :  21:17:00  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by CH

drgreen,
Behöver du ens fråga Jorma om det....?
Jag har hört Jormas kablar i hans eget system där vi jämförde mot Silken...i kabelsammanhang är det ju ofta så att små skillnader lätt blåses upp och blir till "natt o dag skillnad"...men i detta fallet är det faktiskt natt o dag skillnad.
Då är ändå Silken en mycket bra kabel som står sig väl mot mångdubbelt dyrare kabel. Har själv kört Valhalla hemma och även om den slår Silk så är det inte med såå stor marginal.
Så räkna med att Valhalla får det svettigt..

Men Jorma flikar garanterat in med sina (o)färgade åsikter..


Jag måste vara lite kritisk, jag har jämfört Silk med Transparent Reference/ultra och med Madrigals kabel och i båda fallen fick den stor stryk. Silk är en bra kabel inget snack om det, men i den här divisionen har den inget att hämta.
Silk vs Madrigal i drgreen´s system och Silk vs Transparent i mitt eget system.


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/02/05 :  22:13:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Dole,
Det är nog lite systemberoende...Silken lät, i mina öron, bättre än Transparent Ultra i mitt förra system..betyder det att Silken är "bättre"..? Nix, men den passade mig...när man sedan sparar x antal tusenlappar så...
Har förresten aldrig fått till ljudet med Transparent kablar..?!?
Men när Jorma kommer hit med komplett kabelkit så ryker väl tusenlapparna iväg igen...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:00:41  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har snackat med Leif och det blir av på tisdag kväll nästa vecka.
Närvarande blir Leif, Pjotre, Timbre och jag.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/05 :  23:33:56  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Glöm inte att ta bilder!!


Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/06 :  00:15:52  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Glöm inte att ta bilder!!






Den biten missar nog inte Timbre

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/06 :  08:21:20  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by CH

Dole,
Det är nog lite systemberoende...Silken lät, i mina öron, bättre än Transparent Ultra i mitt förra system..betyder det att Silken är "bättre"..? Nix, men den passade mig...när man sedan sparar x antal tusenlappar så...
Har förresten aldrig fått till ljudet med Transparent kablar..?!?
Men när Jorma kommer hit med komplett kabelkit så ryker väl tusenlapparna iväg igen...

Ja en ljudupplevelse är ju synerligen subjektiv.
Där ser man vad olika vi kan tycka om samma saker.
mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000