En del menar att ljudet blir fasvridet 180 grader om man sätter basröret på baksidan än om man skulle sätta det på framsidan. Är det rätt eller fel? Eg borde det inte spela någon roll då ljudet ur porten kommer från baksidan av membranet. Provade och ritade upp en låda med element och port på framsidan och en på baksidan. Ljudet blir fasvridet 180 grader oavsätt om det sitter fram el bak. Stämmer det el är det jag som guppar bakom flöttet??
Jag har provat båda delar och märker ingen skillnad. Det där med motfas är bara nys. Vid portresonansen ligger port och element i fas. Har du fått mailen som jag skickade om RIAA-steg?
Ofta är det väl lättare att placera högtalare i rummet om porten sitter fram (får andas).
Det läcker även en del mellanregister ut ur porten varvid vissa då tycker det är bäst att sätta porten på baksidan för att då dämpa detta lite andra tycker det är bättre att ha porten fram av samma anledning, fast då för att slippa få ljudet ur fas.
Skulle tippa på att Bennys teorier håller ganska bra , däremot tror jag som sagt att högtalaren blir mer lättplacerad med port fram.
Det blir inte ur fas för de relevanta frekvenserna (så vida man inte har en gigantisk låda (!) och även då så blir det inte för alla de relevanta frekvenserna utan bara en del). Det enda som sker är att ljudet blir en aning mer tidsfördröjt.