Author |
Topic |
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/11/18 : 10:12:20
|
Hej nu har jag en klurig fråga. Jag måste omvärdera mina planer för stereon i matrummet pga förändrat utrymme. Funderar på högtalare som sprider ljudet så placering inte är det viktiga och då föll tankarna på den orthoacoustiska? principen Det jag undrar över är vilket som är bästa begagnat köp av dessa högtalare? Jag lyssnar i matrummet mest på akustisk musik och lugnare musik men det händer att det poppas på men det är kanske inte det viktigaste.
Finns det fler alternativ än dom jag angett? Maxpris bör landa på 4000?
|
|
30Hzbone
Member
227 Posts |
Posted - 2011/11/18 : 19:26:57
|
Det finns ett par Larsen 4 för runt 4000:- på: http://www.hifimagasinet.com/ sök på Larsen.
mvh @lve |
I'm only in it for the music. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/11/19 : 03:58:41
|
Orthoakustiska högtalare är inte alls speciellt lättplacerade om man ska få ut det gôttaste ur dem. T.ex. mina vältweakade OA52.2 är mycket kinkiga med placering.
Billigare högtalare som OD11, OA12, OA50 och Larsen 4 är ju inte lika högupplösta så man förlorar mindre . |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/11/19 03:59:56 |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 11:51:01
|
30Hzbone: Jo har sett annonsen men behöver fundera på vad som är rätt köp först lennartj: Ok då vet jag, tack för informationen
Finns det annat man kan fundera på. I mitt matrum kommer jag inte att kunna ha högtalare optimalt placerade mot lyssningsposition längre så jag behöver högtalare som sprider ljudet. Kan Mirage till ex omnisat vara något? Jag vill inte göra för stora avkall på ljudkvaliten och vill gärna ha era råd och input hur ni tycker dom olika förslagen låter så jag kan blanda det med egen upplevelse innan jag bestämmer vad jag ska ha. Kom ihåg att om ni skriver vad ni föredrar så ser jag det som en riktlinje och jag ber andra läsare att också se det så |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 12:13:05
|
Jag har i princip inga erfarenheter av orthoakustiska högtalare förutom min farbrors kopior (på OA-5 skulle jag gissa) som står på var sin sida av en bokhylla (ca 1,2m bred)i ett stor rum på 45kvm och takhöjd på 4-5m.
Jag gick därför till en butik i Gbg som säljer Larsen och lyssnade på 6:orna. Nu hoppas jag inte att det rummet var optimalt. Jag hade förväntata mig att högtalarna skulle försvinna lite mer än "vanliga" men det blev tvärt om. Ljudet ändrade sig märkbart om jag flyttade mig lite i sidled (dock var det inte så stor skilnad om jag satt eller stod upp). Vidare hördes det väldigt tydligt från vilken högtalare ljuden kom från.
Har lyssnat på både Audiovector och Monitor Audio i samma rum tidigare och uppskattat det betydligt mer.
Vad ville jag ha sagt med det här då? Jo, jag har dålig erfarenhet men nyfiken och jag förstår att de här högtalartyperna är betydligt svårare att få till än vad man kanske lurats att tro.
|
|
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 17:15:30
|
Emanuelgbg: Hur och var har du blivit lurad i hur de ska placeras o ställas upp? mao, hur ska de ställas upp enligt dig? Hur var uppställningen i butiken?
Man får passa sig för hörn med oa högtalare men det har stått klart o tydligt i allt material som rör oa högtalare så det är väl ingen nyhet för någon. |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 17:40:43
|
Hej och tack Emanuelgbg, ditt inlägg förstärker det lennartj beskrev att placering är viktigare än man fått för sig för dessa typer av högtalare
Schmutziger: Jag kommer inte ihåg vart jag har läst det men har fått för mig att dessa typer av högtalare inte skulle vara placeringskänsliga för att uppnå bra ljudkvalitet precis som emanulegbg troligen också har fått för sig. Nu verkar det som att dom är lite känsligare än man fått för sig |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 19:31:22
|
Nja lurad kanske är ett starkt ord och det gäller mig ingen annan (när jag skrev man). Som jag sagt innan så har jag inte varit så insatt i högtalarna och principen men när man läser tidningar, forum osv utan att gå på djupet har iaf jag fått för mig att Carlsson är lättplacerade och att man får bra ljud nästan överallt i rummet var man än sitter eller står i motsats till vanliga högtalare som enbart är bra i lyssningsposition. Eftersom Larsen bygger på principerna var jag nyfiken (är fortfarande). Efter provlyssningen fick jag mig en tankeställare o insåg att det kanske inte var som jag trodde? Alternativt att de var felplacerade i butiken? Skulle gärna höra Carlsson eller Larsen rätt uppställda.
Fråga inte mig hur de skall ställas upp, jag sa att jag inte visste. Däremot tror jag många andra vet det. Det lilla jag läst mig till är kal högtalarvägg, heltäckningsmatta och möblerat som ett vanligt vardagsrum! ;) I butiken spelade de på långsida ca 3m till sidovägg o kanske 2-3m isär. Uppställda på mot vägg o med SD-fötter. Bra och artikulerad bas som gick ganska djupt ja inget att direkt klaga på när det gäller frekvensrespons utan jag blev bara så förvånad att man hörde så tydligt att det var från högtalarna ljudet kom ifrån. |
|
|
Schmutziger
Member
233 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 20:03:48
|
Där ser man! var det akustiktak? det är ett jättefel för oa. Det är rätt stor skillnad på 70-talarna och 80-talarnai hurljudet presenteras, l6 är ju mer en 80-talare och är lite mer kinkig men det ska vara bra släpp från högtalarna oavsett. |
|
|
BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben
3057 Posts |
Posted - 2011/11/21 : 21:14:30
|
Mina Duevel Planets fick en lite bättre placering mha Room Analyzer, men det var ingen jättestor skillnad. Det jag märkte däremot med mätningarna var att den högtalaren som stod nära en hörna fick alldeles för mycket basförstärkning. Så i den högtalaren har jag pluggat igen båda basportarna undertill med strumpor. Enligt mätningarna blev båda högtalarnas kurvor rätt lika då. Låter bra oxå.
Jag ser fram emot att få testa Larsen 6. Men jag vet inte om dom kan få en bra placering här. Blir under en fönsterbräda... |
Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar Min medlemstråd
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/11/22 : 01:19:35
|
Larsen6 under eller mot fönsterbänk är ingen hit. OA52 ovanpå mina egendesignade subwooferlådor, som jag tagit mig friheten att kalla OB52 har diskantelementet på exakt samma höjd som Larsen6. Av praktiska skäl måste de stå mot en fönsterbänk hos mig också, vilket ger både ofokuserad perspektivåtrgivning och ojämn frekvensgång i basen.
Jag experimenterade med att bygga upp stödväggar i olika storlekar för att hitta en fungerande kompromiss mellan verkan och estetik. Lyckligtvis behövde de inte vara så höga som jag först befarat.
Filtarna på golvet framför högtalarna är nu ersatta av tjocka lurviga mattor som täcker hela golvet fram till högtalarna.
Den svarta randen som syns 25 cm under väggens överkant är fönsterbrädan. Under brädan har jag pressat in 22 mm tjocka MDF-skivor och ovanpå har jag ställt skivor med omvända hyllkonsoler och små "vingar" som fixerar dem mot fönsterbrädan. När jag testade med två stora garderobsdörrar bakom varje högtalare konstaterade jag att de var i för klent material för att basen skulle få stöd, men de gjorde susen för akustikåtergivningen. Min vänstra högtalare står för nära hörn och och frekvensgången från den har en väldig puckel vid 50 Hz. Med elektronisk delning vid 80 Hz och 18 dB/oktav oskadliggörs den effektivt.
Mörkblå graf visar OA52 spelande fullregister med avstängda subwoofers. Turkos graf visar hur hela systemet spelar ihop.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Cyberpunkare
Member
218 Posts |
Posted - 2011/11/22 : 20:32:15
|
Har ni andra förslag på högtalare so inte är känsliga på sweetspot? ÄR det någon som har någon uppfattning av Mirage omnisat osv eller har andra förslag? |
|
|
|
Topic |
|