HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Vinyl-frågor"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:48:01  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag tänker köpa ny vinspelare, har inte riktigt bestämt mig ännu men det lutar åt Kuzma Stabi med Stogi S-arm. Jag har vinyl från början av 50-talet till idag, många är i mono. Idag har jag en gammal förstärkare med knapp för mono/stereo. Monoskivor låter allmänt bättre med mono inkopplat, mindre brus framför allt. Ortofon har ju en monopickup, har någon testat den? Kan man vänta sig bättre återgivning av monoplattor med den pickupen? Då måste jag ha en spelare med två armar, och det finns en sådan hos Kuzma. Project har ju en också. Och så den klassiska frågan: MM- eller MC-pickup? Nästan alla säger MC, men de spårar ju oftast sämre och hur stämmer detta med en och annan halvdålig pressning eller en sliten platta?

Tacksam för synpunkter från erfarna vinylentusiaster.

Tompa

Edited by - tompa on 2003/01/29 23:50:45

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:51:49  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hej Tompa och välkommen!
Jag läste in mig en del när jag uppgraderade min skivspelaren för ett år sedan, men dina frågor är inte lätta och jag kan inte besvara dem fullt ut.
Det finns en del monopickuper, använda av t.ex. Michael Fremer på Stereophile. Om jag fattat det rätt är skillnaden att en stereo-pu tolkar skillnader mellan spåren som att det skall vara skillnad på vänster och höger kanal medan en mono-pu jämnar ut skillnaden. Hur mycket bättre det blir med en mono-pu vet jag inte men det gör nog sitt till på Fremers skivspelare för 700 tusen. Grado har också en mono.
Jag tror inte man skall bry sig allför mycket om valet mellan MC och MM i dagens läge. MC, särskilt äldre, var tonalt renare men kunde sakna i dynamik. Jag har en Ortofon Kontrapunkt och den har också bra dynamik fast den inte hör till de verkligt dyra (drygt fem tusen). Inga problem med spåring med undantag från någon helt deformerad och bucklig skiva. Det är nog så att dagens MC spårar betydligt bättre. Om man ser till prisklasser är nästan alla dyra pu MC, i mellanprisklasen är det blandat och alla billiga är MM.
Slutligen angående din gamla förstärkare, de separata phonosteg som finns i dag är generellt sett mycket bättre än de inbyggda stegen i äldre förstärkare.
Om man har en stor skivsamling kan det kanske vara vettigare att satsa på en vakuumrengöringsmaskin än en tonarm och pu till.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  01:08:47  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Slutligen angående din gamla förstärkare, de separata phonosteg som finns i dag är generellt sett mycket bättre än de inbyggda stegen i äldre förstärkare.


Hur mycket är äldre i det här sammanhanget?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/30 :  01:15:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag tänker mest på de som jag hade på 80-talet, men också på den Audiolab förstärkare jag hade i början av 90-talet.
Skall vi säga tio år eller mer?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  04:51:52  Show Profile Send nin a Private Message
Enligt Fremer så blev det en ganska stor skillnad mellan mono och stereo versionen av Helikon pick-upen han använder. Så för mig så blir det en arm som jag kan byta pick-up fort och smidigt.
Så har du många mono skivor så kan det vara värt att kanske ha två armar eller en arm som man kan byta pick-up fort i. Sedan så återsläpps ju det en hel del mono vinyl nu också. Bob Dylans tidiga plattor låter grymt bra i mono, nysläpp av Sundazed.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:14:50  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Enkelt kan man säga att merparten av de mono-pickuper som finns på marknaden är MM-pickuper. Det har förts diskussioner kring detta både audioasylum och vinylengine. Skillnaden mellan en monopickup och en stereopickup är stor när man spelar monoskivor, hade jag haft möjlighet att ha både en stereo- och en monopickup så hade jag helt klart införskaffat detta.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  14:07:53  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, men det finns MC mono pick-uper, som t ex Lyra Helikon.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/01/30 :  18:44:25  Show Profile Send tompa a Private Message
Tack för alla trevliga och kloka svar! Det här med rengöringsmaskin är intressant, har funderat på detta också som ersättning för den manuella tvätt jag ibland utsätter en del plattor för. Vinylbutiken erbjuder ju två skivtvättar från VPI. Är det någon som vet om dessa är bra och värda att satsa på. Läste någonstans att det fanns ritningar på nätet hur man kunde bygga sin egen skivtvätt.
Det där med MM eller MC har klarnat lite nu, det blir nog en MC, och jag har faktiskt kollat in just Ortofons Kontrapunkt-modeller, som jag inbillar mig skulle motsvara mina ljudideal, hur man nu ska beskriva dem, det är inte helt lätt...
Hur stor skillnad är det egentligen mellan t ex en Kuzma Stabi jämfört med Clearaudios Champion (instegsmodellen)eller Nottingham Analogue? Projects modeller, även de dyrare, verkar lite slarvigt gjorda, tycker jag, men de är kanske bra ändå.

Ja min gamla förstärkare med inbyggt phonosteg är nog inte mycket att tala om... Jag ska byta förstärkare också, även här blir jag ganska rådvill. Det är så mycket min drömförstärkare ska klara, framför allt ska den kunna leverera kraft på ett musikaliskt vis, och den ska låta bra även på låg volym.

Tompa

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:12:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Rengöring är A och O för att få bra ljud. En VPI är helt ok.

Annars skulle jag vilja tipsa om bra PUs som är MM; ex. Ortofon OM40, Shure V15VxMR. Fin nålslipning och låg nålmassa är det kritiska för bra spårning och rent ljud.

MC är känsligare och kan orsaka högfrekvensdist beroende på hur matchningen är mellan RIAA steg och PU.

Äldre skivor kan vara graverade lite annorlunda vilket kräver speciella PUs och annorlunda VTA/SRA (dvs vinkeln som nålenarmen/nålspetsen ligger an mot i spåret.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/01/30 19:15:17
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:29:25  Show Profile Send tompa a Private Message
Jo, jag har sett och hört det där med olika graveringar, men man kan ju inte ha hur många pu-s som helst att byta mellan. Jag lyssnar mest på akustisk musik, jazz från 50-talet och framåt i synnerhet. Ta t ex ett am skivbolag som Blue Note, de gjorde nästan alltid bra inspelningar och d:o graveringar. Även en sliten blue-note-platta som snart är ett halvsekel gammal kan låta fantastiskt. Och det är klart, tvättar jag dem med en riktig skivtvätt, så låter de nog närapå som nya.

Är det någon som kan tipsa om bra skivspelare för max 20', phonosteg för max 5-6' och en bra, varmt musikalisk och kraftfull förstärkare som passar till detta och till mina Audiovector M1 Signatur, som inte är helt lättdrivna (88 dB tror jag).

Tompa
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/30 :  20:51:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn LP 12. Linn Kairn försteg. Tar MC & MM. LK 280 slutsteg.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:00:01  Show Profile Send tompa a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Linn LP 12. Linn Kairn försteg. Tar MC & MM. LK 280 slutsteg.



Ursäkta, men är inte LP12:an lite överskattad? Och den ser så gammalmodigt tråkig ut. Dessutom går den ju lös på rätt mycket med motor, arm och pu. Men en beg, OK för rimliga kronor...har jag sett i Malmö hos Ljudprodukter.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/01/30 :  21:58:27  Show Profile Send divander a Private Message
Den ser klassisk och snygg ut.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:13:07  Show Profile Send nin a Private Message
tompa, När det gäller skivspelare, kolla i senaste Stereophile. VPI Aries Scout fick SUPER kritik och lär vara väldigt bra! Har själv en VPI, HW-19MK4. Du kan kolla på den på: http://www.vpiindustries.com/ariesscout.shtm
Den bör kosta ca 20 000kr med arm i sverige, kanske lite mindre. PL Audio tar in dom.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:15:18  Show Profile Send nin a Private Message
Något som är MYCKET bra med den spelaren är att du kan byta pick-up snabbt om du vill!
"As with the more expensive JMW-10 and JMW-12 arms, the tonearm assembly of the JMW-9 can be removed and replaced in seconds, allowing instant cartridge changes with multiple armwands."

Och så kan du ställa in alla andra inställningar t ex VTA med den.
Hade jag varit ut efter en spelare i denna prisklassen så hade den varit högst uppe på listan av spelare jag skulle kolla upp.

Edited by - nin on 2003/01/30 22:15:42
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:34:07  Show Profile Send tompa a Private Message
quote:
Originally posted by nin

Något som är MYCKET bra med den spelaren är att du kan byta pick-up snabbt om du vill!
"As with the more expensive JMW-10 and JMW-12 arms, the tonearm assembly of the JMW-9 can be removed and replaced in seconds, allowing instant cartridge changes with multiple armwands."

Och så kan du ställa in alla andra inställningar t ex VTA med den.
Hade jag varit ut efter en spelare i denna prisklassen så hade den varit högst uppe på listan av spelare jag skulle kolla upp.



TACK Nin, nu har jag kollat in sidan med VPI Aries Scout. Wow, den ser häftig ut. Spelar den lika bra, så... Jag ska kolla testresultaten.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/31 :  01:50:38  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
nin, jag tror inte att 20.000 räcker för en Aries Scout i Sverige. Jag tror att den närmar sig 25.000.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/31 :  02:40:03  Show Profile Send nin a Private Message
Pipes, Nja, tror du det?? För 3 månader sedan när dollaren var fortfarande strax under 10kr så frågade jag PL Audio om VPI TNT HR-X som kostar 10 000$ i USA. I Sverige så skulle den gå på 135-145 000. Det skulle alltså vara en prisökning på ca 40% mot USA när dollaren var runt 10kr. Så om nu dollaren är runt säg 8,8kr (för att ligga på marginalen) så bör priset vara runt 18500-19000kr (1500*8,8*1,4). Om den kostar 25 000kr så är det ocker och dubblet så dyr än i USA. Då skall man inte ge dom en spänn utan köpa över nätet. Men Tompa kan ju maila dom och fråga snällt om den inte ligger runt 19 000-20 000kr, p.l.audio@telia.com
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/31 :  03:25:00  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Tompa..

Du skrev..
*Ursäkta, men är inte LP12:an lite överskattad? Och den ser så gammalmodigt tråkig ut. Dessutom går den ju lös på rätt mycket med motor, arm och pu. Men en beg, OK för rimliga kronor...har jag sett i Malmö hos Ljudprodukter.*

Överskattad,nä nä ... men är den inte rätt uppsatt och inställt så spelar den inte roligt.Men rätt installerad är den magisk.

Bor i Luleå och innan jag fick lära mig att sätta upp Lp12:an så tog jag ner den till Sthlm för genomgång....så gjorde flera med mig.
Kalle på High Fidelity är även hos Linn Skottland erkänt som en av de duktigaste på att sätta upp en LP12:a.
Låt ingen okunnig peta i den.Den ser enkel ut...men hur är det man säger...det är det enkla som är det svåra

Om du hittar en bra begagnad,låt ngn kunnig Linn-handlare titta på den innan köp.Det finns olika uppgraderingar under de 30 år som den tillverkats och det är omöjligt att bedömma själv.

Den valdes nyss av Stereophile till första platsen bland hundra av tror det var århundradets produkter eller nått sånt.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/31 :  12:36:06  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:

Ursäkta, men är inte LP12:an lite överskattad? Och den ser så gammalmodigt tråkig ut.



Den gammaldags designen är något som jag verkligen gillar hos 12:an. Har aldrig lärt mig uppskatta skivspelare som ser ut som rekvisita från Dr Who...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/31 :  20:22:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Inte Linns klassiska MM K9 pickup då? Den kallades så eftersom den var lik Dr Who´s robothund.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/01/31 :  21:21:52  Show Profile Send Klanters a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

Inte Linns klassiska MM K9 pickup då? Den kallades så eftersom den var lik Dr Who´s robothund.



Åhå. Det visste jag inte trots att jag har haft en "caynine" själv. Nåja, ingen regel utan undantag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000