Author |
Topic |
sladdbarn
Member
2845 Posts |
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 16:33:31
|
Vet inte vilken känslighet mina högtalare har, men jag hör ett svagt brus om jag håller ett öra ca en decimeter från elementen. Vart bor du någonstans, du kanske vill testa med mina? |
Jävligt nöjd Tannoyägare! Mer membranyta åt folket! Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 17:30:16
|
Jag blir försiktig när en tillverkare inte vill ange brusnivån på en förförstärkare eller ett slutsteg. På ett slutsteg bör man ha bättre S/N än -100dB där de bästa värdena ligger runt -119>120dB ovägt. Ju känsligare högtalare man har desto känsligare är det, som t.ex det är hos mig. Jag använder mig av ett digitalt aktivt delningsfilter som har en brusnivå ingång till utgång på -96dB ovägt. JBL hornen i min rigg har en känslighet på c:a 111dB. Resultatet blir att trots slutstegens brusnivå som ligger på -119dB kommer bruset från delningsfiltret att höras. Hade jag nu kört med passivt delning i mina högtalare, då hade det blivit mindre brus eftersom man då måste skruva ner nivån till diskantelementen i det passiva filtret. Sitter man nu nära högtalarna hörs bruset mera än längre ifrån. |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 18:52:31
|
Bearwik: Bor i Varberg ;) Vet du inte vilken känslighet dina högtalare har?
Gcs: Tack för info, ett alternativ är att maila/ringa Svalander och se vad han säger?
Läste på någon sida att dom rekommendera steget till högtalare som har en känslighet mindre än 90db. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/15 : 21:02:23
|
Jag har mailat Svalander, ska bli intressant att se vad han säger. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 07:16:16
|
johan.björklund: Tack! Signal noise ration på >100db är inte så illa pinkat. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 18:19:32
|
Fått svar från Herr Svalander, han skriver:
quote: Vi har en hel del erfarenhet av att spela med Inter M och högtalare från Intelligent Sound som har liknande känslighet som dina högtalare. Det blir en hel del brus men det finns en modifiering som man kan göra av InterM steget när man byter ut komponenter i slutsteget vilket tar bort den största delen av bruset. Att få modifieringen utförd kostar 750 kr.
Kanske kan jag få hjälp att fixa till bruset själv med hjälp i DIY-delen. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 20:41:58
|
Vet du om man bara kan köpa moddpaketet och själv göra det? Borde ju kosta en bra bit under 750 kr då tycker man. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/16 : 20:59:11
|
Vet ej, hör med han. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2011/11/17 : 23:08:26
|
Högtalarna från Intelligent Sound har INTE generellt så hög känslighet som 97 db! ---> http://intelligentsound.se/sv.html/produkter-hogtalare-is8-pro
Jag har spelat med iS och InterM med gott resultat, snarare låter det mer från lådan och transformatorn är brus ur högtalaren. Det hörs ett lätt brus om man läger örat emot högtalaren men inte från lyssningsplats. Dock har iS8 pro mk2+ samt iS 6 pro mk2 en känslighet under 90 db. Jag har hört att folk med mycket lättdrivna högtalare (97 db anser jag är lättdrivet) har stört sig på bruset från InterM R 500 plus, det var bla därför en kille sålde ett till mig en gång.
Men det är ett grymt steg helt klart och värt att prova... Lätt att sälja vidare också... Bör tilläggas att för 750 så byts INTE nätdelen vilket gör att lådan fortfarande låter lite även om bruset ur högtalaren minskar...
Så nu var det sagt.
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
Edited by - JWO on 2011/11/17 23:27:13 |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/11/30 : 18:08:40
|
Då var beställning lagd Återkommer med tyckande. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/12/14 : 09:25:38
|
UPS har försökt leverera slutsteget i 3 dagar nu, dom måste vara världens sämsta transportfirma. Trots adress, företagsnamn, personnamn och telefonnummer har de inte lyckats.
Tydligen har deras bilar varken telefon eller gps hur det nu är möjligt!?? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 20:18:44
|
Nu är steget i säkert förvar Har stått igång något dygn men är inte inkopplat, det blir när jag har lugn och ro här hemma.
Det mekaniska brummet finns men är lågt, i en knäpptyst lägenhet hörs det upp till 1 meters avstånd med perfekt hörsel.
Återkommer med lyssningsintryck! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/12/15 : 21:13:49
|
Flångnytt! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 18:31:53
|
Nu sitter jag inte med guldöron som många tycks ha här på hifi-forum men:
Jag tycker mig höra bättre basåtergivning, gräver djupare och mer tyngd Upplever det som att det finns mer luft mellan ljuden Och även att ljudbilden är större.
Skillnaden är dock mindre än jag trodde, vilket kan bero på: -avsaknad av guldöron -kringutrustningen är inte high-end precis -dålig matchning osv....
Men jag är trots allt nöjd, 3500:- är lite pengar och med annan kringutrustning tror jag att det kan bli riktigt bra!
Om någon hittat ett försteg som passar slutsteget ovanligt bra så skriv gärna en rad |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2012/01/06 15:24:02 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 16:07:56
|
quote: Nu sitter jag inte med guldöron som många tycks ha här på hifi-forum men: Jag tycker mig höra bättre basåtergivning, gräver djupare och mer tyngd Upplever det som att det finns mer luft mellan ljuden Och även att ljudbilden är större. Skillnaden är dock mindre än jag trodde, vilket kan bero på: -avsaknad av guldöron -kringutrustningen är inte high-end precis -dålig matchning osv....
-Jag har absolut inga guldöron, jag lider tom. av en hörselskada. Men jag hörde ändå en enorm skillnad mot den Thule IA100 som jag hade innan. Vad hade du för slutsteg innan? -Jo, det finns ju gränser för vad ett bra slutsteg kan göra kan åstadkomma i förhållande mot övrig utrustning. -ang. matchning, jag tror att steget klarar "vadsomhelst" utom riktigt svåra högtalare som kräver massor med ström.
quote: Men jag är trots allt nöjd, 3500:- är lite pengar och med annan kringutrustning tror jag att det kan bli riktigt bra!
Var hittade du ett nytt steg för 3500? quote: Om någon hittat ett försteg som passar slutsteget ovanligt bra så skriv gärna en rad
Jag kör med ett DIY-försteg (B1-buffer + volympot) och kan varmt rekommendera det! byggtråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83177 Annars så är det mest en fråga om vilket ljudieal man har, det Musical Fidelity X-pre som jag hade tidigare gjorde ljudet lite väl "mörkt och gosigt" för min smak, det försteg som GuyGadbois har (Maverick Tube Magic) tror jag nog passar bra om man gillar ljud som drar åt det lite "varma" hållet, prisvärt som tusan och inbyggd DAC på köpet. http://www.mav-audio.com/store/index.php/dac/tube-magic-dac-d1.html
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 16:45:06
|
Vad är det som orsakar brus då? Är det inte så att de som inte brusar har mindre bandbredd?nåt jag hört bara... |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 17:12:18
|
Opethic: Bioförstärkare, Pioneer VSX-AX5i en "värsting" när den kom, kör den som försteg nu.
Säljs för 3500:- på Canford (googla).
Tack för tips angående försteg Tyvärr är en fjärr ett måste för mig.
Pak: mycket av bruset sägs komma från några reläer. När jag får tid och lust tänkte jag modda mitt steg. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2012/01/06 : 20:55:04
|
quote: Tack för tips angående försteg Tyvärr är en fjärr ett måste för mig.
Det finns fjärrstyrda volympotar att köpa för DIY. Jag har själv inget behov av fjärr så jag har inte riktigt koll, men hör med forumets duktiga DIYare så får du säkrt tips. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Topic |
|