HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effektivt sätt att dämpa ett rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2011/10/30 :  23:02:09  Show Profile Send Kreator a Private Message
Har ett problem jag behöver hjälp med!

Är engagerad i en träningsanläggning där vi har stora problem med ljudet i spinningsalen. Problemet är som följer: Vi har en sal som är c:a 14 meter lång och 6 meter bred. Salen är avdelad med en tunn skärmvägg 9 meter längs efter ena långsidan som skapar en korridor på dryga 1,5 meters bredd på baksidan, och på de resterande 4,5 x 14 metrarna står alltså cyklarna. Vi har två högtalare på ena kortsidan och en aktiv högtalare i salens andra ände. Salen är rena rama bunkern med betong på golv, väggar och tak. Man fattar ju med röven att det här innebär reflektioner i kubik och ett vasst och mycket otrevligt ljud. Vi håller på att fundera på hur vi på bästa sätt ska åtgärda det här, och här behöver jag tips. Vi har inte möjlighet att hålla på och laborera något och har inte heller ekonomiska muskler att plöja ned stora pengar i det här. Behöver hitta någon enkel och relativt billig lösning.

Att lägga ut mattor på golvet som folk ska sitta och dränka med svett är inte aktuellt. Att montera upp något på någon av väggarna kan vara en väg. Men det går inte att ha något fladdrigt draperi som binder bakterier och måste tvättas för jämnan. Vad skulle man i så fall kunna sätta upp på väggarna? Taket går att utnyttja, men vad skulle man i så fall kunna montera upp som dämpar på bästa sätt? Är taket vettigt eller är det effektivare att angripa någon av de långa väggarna?

Tips mottages tacksamt!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2011/10/30 :  23:24:01  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ett sätt är att montera vanligt skummgummi typ möbelstoppning på en tunn trä/korkplatta som sedan hängs på väggen lite lätt lutande (ej helt plant mot bakväggen). Jag har använt en liknande lösning i min förra lägenhet då jag använde anslagstavlor (kork med väv tror jag) som sattes skummgummi på och hängdes upp lite lutande (satte lite skummgummi på baksidan överst så de lutade lite nedåt om du förstår hur jag menar).

Edited by - Snutten on 2011/10/30 23:24:51
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2011/10/31 :  02:28:05  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Börja med att dämpa direkt i linje med högtalarna på väggarna, alltså första reflektionspunkten. Det finns flera sätt att göra det på, Snuttens variant är mycket bra, en annan budgetlösning är att snickra ihop en träram, lägga en bit isolering, skumgummi eller annat liknande, i och täcka med tyg (eller vaxduk om man vill ha nåt som inte suger åt sig en massa skit). Sen skulle jag, beroende lite på ekonomi givetvis, ta tag i taket och sätta ett schysst dämpat innertak. Det kostar en slant men det gör stor skillnad.

Golvet kan man lägga gummi- eller plastmattor på, väggarna kan man hänga större canvastavlor (om man köper den tjocka varianten kan man lägga lite tyg eller annat dämpande i ramen) eller göra fotoförstoringar och montera på tjock kartong. Jag antar att utseendet är lite viktigt; är det inte det så häng vaxduk eller nåt sånt runt väggarna med luftspalt bakom.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/10/31 :  07:28:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Ett akustiktak hade ordnat det obehagliga ljudet. Inte billigast, men enkelt och troligen mest hygieniskt. Blir det tokdyrt så köp in lite i taget.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/31 :  09:24:15  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Har ni tillräcklig takhöjd så är nog ett nedpendlat akustikundertak det allra bästa på flera sätt.
Inte så tokdyrt heller.




Pendla ner det 20cm om det går, för då blir dämpningen bredbandig ända nedåt 250-500Hz.

Kolla även:
http://www.bullerbekamparen.se/undertak.aspx
Och
http://www.akustikshopen.se/webshop/

Den senare är lite knölig att navigera i, efter några minuters klickande börjar du nästan förstå hur du ska göra.
Men här finns en massa priser att kolla.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/10/31 :  16:26:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
ta en titt här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82455&SearchTerms=akustiktak

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/10/31 :  18:13:28  Show Profile Send ninja a Private Message
http://www.absoflex.se/sport.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000