HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Doxa förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wille
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:07:58  Show Profile Send wille a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av doxa, bra / dålig? Jag har möjlighet att byta till mig försteget 012 se och slutsteget 70 se.

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:21:03  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej,

har haft ett Doxa slutsteg.....hmmm... var nog 70SE....

Tyckte då att det lät svängigt och lättlyssnat....musikaliskt kanske... Dock saknade jag (märkte jag vid byte) kontroll och kraft i botten, samt lite analys.... du borde få det väldigt billigt så...

En liten rolig grej med det slutsteget är ju att man kan brygga dem på ett litet annorlunda sätt...

Jag hade inga som helst kvalitetsbekymmer med det... funkade ifrån första till sista stund utan bekymmer.... det enda som kunde irritera var att den brummade lätt av olika skräp på nätet.... när jag satte igång kupévärmaren i bilen så lät den som ett svetsaggregat ...så det fick vara is på rutorna tills jag bytte fas...

\\K-man
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:07:53  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej
Hade dessa biampat ett tag för ca 6-7 år sen.
Mina brummade inte,men jag hade som sagt var en separat elsladd från proppskåpet som det pratats om tidigare här i en tråd.

*Tyckte då att det lät svängigt och lättlyssnat....musikaliskt kanske*........det håller jag med om, men även att det finns kraft ock kontroll i botten.Fast det beror ju också på hur det är installerat....tänk på att...

Doxa-slutsteget står på tre spike´s...ta bort dessa och sätt rublocks-dämpfötter där spikse´n har varit.Obs sätt dessa på den svarta mittendelen av bottenplattan,alla tre måste stå på samma platta.Två under nätdelen och den tredje längst bak (nätdelen satt fram om jag minns rätt).

Provade olika sladdar och på den tiden, 6-7 år sen så fungerade Clou´s 310 bi-wire högtalarkabel och Clou´s nätsladd bäst för mig för att få fram det jag sa tidigare.
Lyssna dig också fram till rätt fas....mät inte utan lyssna,det har jag alltid gjort....i detta fall börja att lyssna fram fasen på signalkällan,sen försteg och sist slutsteg..allt i signalens riktning.

Kupe och motorvärmare kan störa ibland,i en av mina två bilar märktes ingenting, men när den andra var ansluten så brummade det en del i slutstegen...och det gjorde det även i mitt icke Doxa-system på den tiden.

OBS,SLÅ ALDRIG AV DOXA-STEGET,låt det stå på hela tiden.Det är som Naim och andra steg,det låter betydligt bättre om ngr dagar.

Hade inte Doxa´s-försteg så där kan jag inte hjälpa dig men hoppas du blivit lite klokare i alla fall...

Lycka till
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:33:00  Show Profile Send K-man a Private Message
Peder47

quote:
Doxa-slutsteget står på tre spike´s...


Hmmm...kan jag inte minnas.... min stod på "gummifötter".... hade du SE? SE var väl den "enkla" modellen?


\\K-man
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/29 :  14:51:54  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej
Jo jag hade den enklare modellen tror jag (2st) ,och det var spike´s eller mer spetsiga koner som satt gängade i bottenplattan men lös bricka under för att skydda underliggande skiva.
Vilken årsmodell hade du,ngn annan ägare kan ju också ha satt dit vanliga gummifötter.
Men det blev en klar skillnad till det bättre med dessa rublocks placerade som jag beskrev tidigare.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:03:17  Show Profile Send K-man a Private Message
Hejdu!

Årsmodell...hmmm... jag köpte det typ när det kom.... kan det ha varit 93? ...jag var förste ägaren så det borde ha varit fabriksmonterat...

Det kan ju tänkas att även Doxa ändrade med åren...

\\K-man
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:06:14  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej igen Peder47

Du vet om du hade den enkla eller dyrare genom vikten.... var steget tungt eller var det SVINTUNGT?

Den stora diffen var trafon... och visst satt den i framkant!

\\K-man
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:48:35  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen K-man
Nej det var nog bara tungt....mina var från 1996-97 så då ändrade dom nog till spike´s senare verkar det som.

Och om jag minns rätt så var det dubbla trafos i den *tyngre*

Dessa rublocks som jag nämnde tidigare är viktanpassade och dämpar från 5 hz och uppåt...kostar 250:- per 3st...det finns säkert bättre som med allt annat, men då också mkt mkt dyrare.
Men som vanligt...lyssna själv

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:41:55  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har haft DOXA ganska länge både 70SE och nu senaste modellen av 70 Signature MK2B och 012 försteg.
Det finns uppgraderade versioner av både 70SE och 70Signature. De kom kring 1999 och det har helt annan elektronik än tidigare, även om principen är samma tidigare med bla helt utan motkoppling. Bara nätdelen och lådan är samma som tidigare.
Skillnaden mellan 70SE och Signature är i princip bara att Signature har två 650VA trafos och 4 RIFA kondingar medan 70SE har en trafo på 750 VA och har två RIFA elektrolyter. Likriktardioderna i båda är 16 st 20A schottky dioder.
Senare kom det också en uppgraderad och anpassad variant av DOXA 012 försteg.
Gamla versioner av förstärkarna är bara att skicka till Knut Lauvland för uppgradering.
Jag har bara lyssnat till den äldre versionen av 70SE och jag tyckte att den lät mycket bra. Den saknade kanske lite kraft i basen, det får man mera av i Signaturen.
Försteget DOXA 012 ger väl inte riktigt rättvisa åt slutsteget men det är svårt att hitta något bättre till 70SE för rimliga pengar.
Vet du om det är uppgraderade versioner?

S
Go to Top of Page

wille
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:15:03  Show Profile Send wille a Private Message
Tack för era svar.
Jag vet inte om dom är uppgraderade eller hur gamla dom är. Försteget har jag hemma nu och spelar med ett zapsolut mk 3 och låter väl ganska trevligt. Det ska bli spännade att höra slutsteget också.

Hur mycket kostar uppgradeingarna?
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:29:57  Show Profile Send SW a Private Message
Jag har för mig att uppgraderingarna av för och slutsteg gick på mellan 3-4000 NKR.
Kom ihåg att DOXA förstärkarna helst skall var igång jämt för bästa ljud. Det tar ganska lång tid innan de låter riktigt bra efter att ha varit frånslagna. Passa dig också för att kortsluta högtalarsladdarna för då kan någon sluttransistor åka. Det finns inga skyddskretsar.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000