HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamiken har försvunnit :-(
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  11:32:39  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Howdy folks,

För ungefär två veckor sedan så flyttade jag runt prylarna lite i mitt lyssningsrum. Detta innebar att försteget kom några meter bort från slutstegen vilket medförde att jag installerade längre kablar mellan försteget och slutsteget. Kablarna är balanserade och har en längd på ca 10 meter. Ljudet kan efter detta ingrepp beskrivas som mindre dynamiskt och näst intill burkigt ... ...

Min teori är att eftersom det det sällan är "maximala" signalnivåer (annat än vid maximal volym) som transiteras i kablarna mellan försteget och slutstegen så agerar kablarna som dynamikbegränsare Har aldrig upplevt detta fenomen tidigare så jag undrar lite om någon råkat ut för samma problem ... och hur man då i så fall löste problemet . Problemet fanns nämligen inte när jag använde kortare kablar (~1 meter) mellan försteget och slutstegen ...

Om man måste använda långa kablar mellan några enheter i ljudanläggningen, är det i så fall ett bättre alternativ att använda långa kablar mellan t ex CD'n och försteget och på så sätt utnyttja "maximala" signlanivåer via signalkablaget

Är det någon som har några synpukter på detta


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/29 :  11:43:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag hör till dom som tror att signalkablars längd är minst lika känsligt eller till och med ännu känsligare än högtalarkablars.
Du har en tes om signalnivåns betydelse. Testa genom att
dra ner volymen på slutstegen, förutsatt att du har volymkontroll på dom, och dra upp på försteget. Det blir ju något av en jämförelse.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:01:27  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag hör till dom som tror att signalkablars längd är minst lika känsligt eller till och med ännu känsligare än högtalarkablars.
Du har en tes om signalnivåns betydelse. Testa genom att
dra ner volymen på slutstegen, förutsatt att du har volymkontroll på dom, och dra upp på försteget. Det blir ju något av en jämförelse.



Flint,

Tack för tipset ! Jag delar din åsikt om signalkablar helt och hållet. Tyvärr har jag inga volymkontroller på slutstegen ... men jag skulle ju alltid kunna löda ihop en volymkontroll med några alps-potar ... Helt klar värt att testa detta ikväll när jag kommer hem från jobbet


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:16:00  Show Profile Send EAR a Private Message
Detta har jag erfarenhet av.Hade först långa högtalarkablar (10m)
Sen bytte jag till långa signalkablar och korta högtalarkablar och det blev bättre.Det stora lyftet kom när jag ändrade utnivån på försteget och sänkte vol på slutstegen.När jag sen gick över till kortare signalkablar och ännu kortare högtalarkablar så blev det ännu bättre och jag har alltså behållt den höga utsignalen från försteget
och vol nerdragen på mina slutsteg.Men detta är hos mig och det är ju inte säkert att det blir lika hos dig du får prova och se
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:22:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Signalkablar tar mindre strömmar och jag tror att förlusterna per meter är försumbara. Ta koax till kabel-tv som exempel.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/29 :  12:23:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Med rörhäckar kan det vara eljest dock.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  13:06:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Neriks!

Vad är det för in- och utimpedanser på dina prylar?

Lågkapacitivt kablage rekommenderas!

Om du kör balanserat, innebär det ofta att det sitter extra elektronik på ut- och ingång. 10 meter är inte så långt så du kan köra obalanserat om du vill.

Obs! Använd skärmade kablar, speciellt om du kör obalanserat.

Själv har jag inga problem med obalacerade signalkablar, mina längsta är nästan 10 meter. Resten av anläggningen är koplade med sammanlagt säkert uppemot totalt 300 meter kablage av alla möjliga olika slag.

Om du skulle få reda på hur det kopplas i radio- och TV-huset samt hos Teracom skulle du säkert börja gråta! Det är normalt inga problem där heller. I och för sig så skickar man inte gärna analoga signaler så jättelångt.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:37:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Knoppen,

Tack för dina synpunkter ! Inimpedansen på slutstegen ligger på 100k ohm balanserat och 50k ohm single-ended. Vad utimpedansen från försteget ligger på vet jag faktiskt inte ... Kapacitansen på signalkablarna ligger på 60pF/m mellan ledare till ledare och 120 pF/m mellan ledare och skärm.

Jag har aldrig tidigare haft problem med detta när jag kopplat på samma sätt i musikstudios eller i PA-sammanhang. Tycker det är lite märkligt ...

Var hem en sväng på lunchen och flyttade runt bland slutsteg och försteg samt bytte till kortare signalkablar igen. Mycket bättre ljud ... så något problem med kablarna verkar det vara Jag ska prova Flints förslag senare ikväll och jag ska även testa obalanserade kablar som du föreslog ... Har flera hundra meter med RG58 och RG62 kablage som bara ligger och "skräpar"


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/01/29 :  15:49:09  Show Profile Send j.persson a Private Message
Nerik,

har du inte ett Rotelsteg? Om det är rotel du kör via balanserade ingångar kan de förklara skillnaden. Deras balanserade ingångssteg lär vara lite tråkiga, har jag hört både från Stålberg här på forum och från andra mer eller mindre pålitliga källor.

Prova 10m långa icke-balanserade till samma steg! Tror det kan vara stor skillnad! (Eller rättare sagt, den skillnad du beskriver ).

Lycka till...

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/29 :  16:40:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by neriks

Knoppen,

Tack för dina synpunkter ! Inimpedansen på slutstegen ligger på 100k ohm balanserat och 50k ohm single-ended. Vad utimpedansen från försteget ligger på vet jag faktiskt inte ... Kapacitansen på signalkablarna ligger på 60pF/m mellan ledare till ledare och 120 pF/m mellan ledare och skärm.

Jag har aldrig tidigare haft problem med detta när jag kopplat på samma sätt i musikstudios eller i PA-sammanhang. Tycker det är lite märkligt ...

Var hem en sväng på lunchen och flyttade runt bland slutsteg och försteg samt bytte till kortare signalkablar igen. Mycket bättre ljud ... så något problem med kablarna verkar det vara Jag ska prova Flints förslag senare ikväll och jag ska även testa obalanserade kablar som du föreslog ... Har flera hundra meter med RG58 och RG62 kablage som bara ligger och "skräpar"





Det var väldigt höglapacitiva kablar du har. Det är lätt att hitta kablar som har mindre än halva kapacitansen.

Körde du obalanserat förut? (jag är nämligen inne på Jonas Perssons spår)

Det kan ju även vara något med kopplingen, kolla att allt är korrekt lött.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  17:09:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
j.persson,

Jo, jag har ett Rotel RB-991 som driver mina midbas-lådor ... Rotel-steget kör jag dock redan via obalanserade kablar Problemet är mina två Levinson-steg som matas via det kablaget jag tidigare beskrivit i denna tråd ... Jag tror dock det kan vara på sin plats att testa obalanserade kablar till dessa steg åxo ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/29 :  17:15:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Det var väldigt höglapacitiva kablar du har. Det är lätt att hitta kablar som har mindre än halva kapacitansen.

Körde du obalanserat förut? (jag är nämligen inne på Jonas Perssons spår)

Det kan ju även vara något med kopplingen, kolla att allt är korrekt lött.



Knoppen,

Är kablarna höglapacitiva ... ... Då kanske det kan vara det som är problemet . Det kanske är värt att prova med andra typer av kablar ...

Tidigare körde jag oxå balanserat (med samma typ av kabel). Enda skillnaden är att de kablar jag körde med tidigare endast var ca 1 meter långa. Ska kontrollera lödningar och kontakter när jag kommer hem ifrån jobbet ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/02 :  18:56:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Hur gick det med mysteriet med den försnunna dynamiken?
Jag är lite nyfiken eftersom jag tycker att fenomenet är intressant.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:03:12  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Hur gick det med mysteriet med den försnunna dynamiken?
Jag är lite nyfiken eftersom jag tycker att fenomenet är intressant.



Flint,

Håller fortfarande på och testar lite ... Jag provade ditt förslag och fick faktiskt ett bättre ljud (bättre dynamik) . Eftersom dynamiken blev bättre så har jag flyttat fram försteget till slutstegen och har därigenom kunnat korta kablarna mellan försteget och slutsteget från ungefär 10 meter till 1 meter. CD'n står dock kvar där försteget stod förut vilket innebär att jag istället använder ca 10 meter långa kablar mellan CD'n och försteget. Denna konfiguration ger onekligen ett bättre ljud än om jag använder långa kablar mellan försteget och slutstegen. De kablar som jag testat mellan CD'n och försteget är exakt samma typ av kablar som jag tidigare använde mellan försteget och slutstegen. Eftersom min CD ej har balanserade utgångar så använde jag dessutom RCA -> XLR konverterare.

Jag gissar därför på att detta fenomen beror på själva kablarna och att det möjligtvis är "olämpliga" i mitt fall . Att transitera signalen med "maximala" signalnivå verkar dock ge ett bättre resultat. Jag skulle dock vilja prova lite andra varianter av kablar för att se om det är kablarna i sig som är opassande... .

Jag har även provat med obalanserade kablar mellan försteget och slutstegen och märker ingen större skillnad. Jag har dock inte provat att använda låååånga obanaserade kablar ännu. Tänkte försöka testa det under denna vecka för att jämföra dessa mot mina balanserade kablar.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/02/03 :  00:18:37  Show Profile Send Flint a Private Message
Neriks
Intressant. Jag läser din "fortsättning i nästa nummer".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000