HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kassettbandarn uppe efter 20 år.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/10/17 :  13:18:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kopplade in min nästan oanvända Nakamichi och började spela lite band. Förvånansvärt bra kvalitet, särskilt inspelningarna från direktsändningar i radio.
Är det någon som har liknande upplevelser?
Finns det fortfarande band att köpa och vilka är det som gäller?
Kan man köpa oinspelade äldre band och ändå få högsta kvalle?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/10/17 :  20:40:54  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Jepp! Lyssnar inte ofta på band, men det händer då och då. Jag tycker min CR3'a levererar på en överaskande nivå, varje gång.
Jag har sett att Ginsa säljer kasettband. TDK, Maxell och Sony.
Amazon har dock kvar SA och SA-X, vilka var mina favoriter.

Men ärligt, vem orkar hålla på och spela in nu för tiden?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/18 :  10:22:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
I ärlighetens namn; Om man orkar hålla på med vinyl så borde man väl orka hålla på med band? Det är ju enklare... ;)

(pst... jag har min vinylspelare framme men mitt kassettdäck i garderoben... än så länge!)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/10/18 :  12:38:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det som förvånade mig är inspelningarnas "slam" och dynamik, trots att kassetter inte har den bästa dylika. Men det inspelade materialet var nog inte så komprimerat som idag. Särskilt inspelningarna från radion är bra. OK, bandet (oftast bra Type I-band) ger en viss slöja, men det kompenseras av dynamik och takt. Måste bara hitta banden jag spelade in runt 1990, på SA-X och liknande.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2011/10/18 12:39:25
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/10/18 :  20:31:26  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag slängde en hel del gamla blandband vid min senaste flytt tyvärr. Men en del har jag kvar och de låter väldigt trevligt. Har kommit över(nästan gratis) ett välljudande Technicsdäck av och en likaledes utmärkt Denonmaskin. Hopkopplade med mitt på senare tid införskaffade system låter det skönt. Gamla blandband och liveinspelningar från radion speciellt. En del skapliga band köpte jag billigt på Lidl för nåt år sedan (Maxell SQ). Jag spelar alltid in helt utan brusreducering, bruset är sällan särskilt störande i mina öron.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/18 :  20:48:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har aldrig spelat in på kassett utan brusreducering. Den enda brusreduceringen för kassettband som är något att ha enligt mig är Dolby S. Men det enda som varit kommersiellt gångbart har ändå varit Dolby B. Det var den tekniken som som krävde minsta precisionen när man snabbkopierade musik till kassett.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/10/22 :  11:00:35  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag har nog några band inplastade till försäljning. för 10 kr st på jobbet. Vi har även diabildshållare i glasramar med.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2011/10/22 :  11:03:31  Show Profile Send poppen a Private Message
fast i stället för blandband kan man ju gjöra egna bland CDs via Roxio. bara att kopier den låt man vill ha.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/10/26 :  15:54:37  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är ju för lätt. Ingen "sport"!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2011/11/03 :  22:32:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag spelar in band. Det går inte att lyssna på musik på iPhone. Så jag kör på mina 3 olika Walkman. Vilken jag väljer får humöret betämma. Den stationära bandaren är en Nakamichi RX-303E. Det finns även band på Kjell & co.

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000