HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tempo med bass
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/10/14 :  08:32:50  Show Profile Send bibi50 a Private Message


Har lyssnat på Van Morrisons - It's too late to stop now en live dubbel cd och Joni Mitchell - The hissing of summer lawns bägge från 70 talet. Mina högtalare är Audio Physics Tempo 6 drivna av Krell 400xi. Nöjet är minimalt då bassen vägrar komma ut ur dessa inspelningar med flera. Vad beror felet på ? inspelningen ? högtalarna ?
Kommer ett tillägg av en sub att hitta till basen på dessa inspelningar eller ska jag ge upp ? någon som lyssnat på dessa CD ?
Peter Gabriels - UP har däremot bass i överskott

Ingemar
Member

261 Posts

Posted - 2011/10/14 :  08:42:39  Show Profile Send Ingemar a Private Message
Om det finns bas på skivan så borde ju din krell förmedla detta,jag menar det är ju krells främsta "adelsmärke"

Temptation

Edited by - Ingemar on 2011/10/14 08:43:28
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2011/10/14 :  08:43:20  Show Profile Send Sundström a Private Message
Känslighet 89db. Mina tappade horn gav mer kontur i basen än vad köpes-subbaslådor har kunnat ge. Vet inte om det är hornlängd eller känslighet som är nyckeln, bättre bas blev det iallafall.

Edit: Det kan ju också vara rummet som har resonanser som blurrar till konturerna i basregistret.

Edited by - Sundström on 2011/10/14 08:45:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/14 :  09:09:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Utan att känna till den kombination du nämner skriver jag lite allmänt:
Kombinationen högtalare-förstärkare ska passa ihop för att det ska funka.
Att Krell alltid har bra bas är nonsens, det beror på vilken högtalare den kopplas till.

Lite läsning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=78138

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/10/14 :  09:39:18  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om vissa inspelningar har för mycket bas och andra har för lite bas så känns det som om du behöver tonkontroller. Tonkontroller är ju inte populära bland audiofiler men om ens favoritmusik inte ges ut av audiofilskivbolag så kan de vara väldigt användbara. Att byta ut din Krell verkar ju väldigt oekonomiskt men du kan kanske sätta en förförstärkare med tonkontroller mellan den och din CD spelare.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/10/14 :  10:49:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Bass? Det är bas i pratar om antar jag, eller?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000