HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Begagnade kablar lönlöst att köpa...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2011/09/30 :  15:19:59  Show Profile Send Fimax a Private Message
befinner mig i Kina, här finns det en uppsjö av kablar att köpa, Nordost, Audioquest, Kimber osv. Givetvis kopior (finns självklart äkta kablar också....). Om man nu inte är en superexpert är det nog hyfsat svårt att se ngn skillnad.

Hur fasiken skall man våga sig på att köpa ett begagnade hightech kablar nu för tiden? Risken för kopior borde ju vara rätt stor-

/filip

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/09/30 :  18:23:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Seriösa kablar har seriösa serienummer som går att kolla up hos seriösa tillverkare.
Go to Top of Page

patrikcaesar
Member

704 Posts

Posted - 2011/09/30 :  20:30:55  Show Profile Send patrikcaesar a Private Message

Du har rätt, risken är stor.
Jag hoppade av att ta in XLO till Sverige just pga av detta för ett par år sedan.
Till och med hologrammen kopieras.

http://www.xloelectric.com/genuine.html

Men om man ska köpa XLO har de säkert koll på vilket serienummer de kopierat, för det är samma nummer har jag hört.

Men man hade fått höra om att priserna var alldeles för höga eftersom man kan köpa kopiorna för 25% av nypris och lägre i vissa fall.

Det är inte så dumt att ha en bra kontakt med en schysst butik, förhandla fram schysst pris och vara lugn i vetskapen om att man har en kabel som är riktig.

Säljer ju själv Entreq och där finns inte detta problemet.
Ej heller Jorma kablar behöver man vara rädd för, pga av inhemsk produktion.

Generalimportör för HALCRO i Skandinavien
Återförsäljare av High end hifi.
Showroom i Skånes mitt.
Initiativtagare till Highendsociety.se

patrikcaesar@yahoo.com

0737 61 43 83
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/09/30 :  20:32:56  Show Profile Send Figge a Private Message
Varför skulle det inte finnas svensktillverkade kablar som är kopierade?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2011/09/30 :  20:49:42  Show Profile Send jonasz a Private Message
Är det bara utsidan som är kopierad? Annars lär det väl låta sammalika?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/30 :  22:44:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Serienumren är viktiga. Vi har koll på leveransdatum, vart kablarna levererats, mått osv.
Är man (mot förmodan) osäker på om en Jormakabel är äkta kan man alltså kolla upp det med oss.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000