HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skumt brus och sprakproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2011/09/29 :  14:51:05  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Har ett märkligt problem med knaster och sprak.

Förstärkare Onkyo TX-876.
Kopplad till den har jag en Tvix och en dvd spelare. Samma problem med båda, men konstigast med Tvix.
Startar musik från Tvix spelare och spelar då i stereo läget.
Då sprakar och knastrar det rätt rejält. Stänger musiken och från samma Tvix-spelare startar jag då en film som spelar upp tex DTS ljud eller annat i surround läge, spelar detta i ett par sekunder. Stänger filmen och spelar upp musik igen. Perfekt ljud utan knaster och sprak.
I båda fallen så används samma hdmi kabel, och inget görs förutom att byta mellan musik och film.
Någon som förstår varför det kan bli så?

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2011/10/21 :  19:55:33  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Nu har jag antagligen lokaliserat problemet.
Verkar som att det är dacen som är dålig.
Kopplade analogt mellan dvd spelaren och förstärkaren, och då är det inget problem längre.

Är det olika dacar i en sådan förstärkare? Eftersom det låter perfekt när jag tittar på film. Och hur kan det helt plötsligt bli bra, om nu dacen är dålig?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/10/21 :  21:02:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har ju eg. ingen aning, men det låter som en stor fet BUGG i mjukvaran...
Kan du "patcha" upp recievern?

Detta är en av anledningarna till att jag inte orkar fumla runt med fler kanaler än två...
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2011/10/21 :  23:20:48  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Läste runt lite om att patcha. Men det verkar jäkligt klyddigt.
Bra tillfälle att köpa en extern DAC också.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000