Author |
Topic  |
|
PsYcHoGUN
Member

124 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 18:07:23
|
Hej!
Jag har fått ett mycket bra erbjudande om att få köpa ett par nästan nya focal Utopia Scala högtalare för 60kkr. Är de värda pengarna och hur är de som ljudförmedlare?
Imorrn tänkte jag eventuellt få provlyssna dem, men skulle vilja höra lite omdömen från ägare eller bara de som hört dem och gärna vilken elektronik som ni hört dem med.
De känns väldigt små och för ett nypris på 200kkr så känns det väldigt mycket...eller?? Storebror till den, Maestro ser väldigt bra ut, men sen kostar den "lite" mer. Hoppas på en högtalare som jag kan leva med länge...
Tack
Sebastian
|
S. |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 18:17:10
|
"mycket bra erbjudande" måste vara veckans understatement...
Jag skulle inte tveka om jag hade möjligheten, de är otroligt välbyggda och välljudande högtalare enligt mig. Men, har du inte sett dem i verkligheten? De är inga små skitar till musikförmedlare. Har för mig att emballerade väger de 85Kg per styck. Just ja, jag har hört dem framför allt med Macintosh elektronik, MC-602 som slutsteg.
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 23:12:00
|
Dom skall du absolut inte köpa. Glöm det hela och förmedla kontakten till mig i stället.
Jag har hört dom med två olika förstärkare. Distributörens egna klass A vad dom nu hette och Nelson Pass mindre förstärkare. Ljudet lät helt annorlunda vilket betyder att högtalarna är väldigt avslöjande. Med bra källa så låter dom fantastiskt. Jag skulle gärna vilja ha dom själv pga ljudet med tycker inte att dom är så snygga att ha i vardagsrummet. Jag var på vippen att köpa ett par beg för 120' vilket jag tyckte var prisvärt. |
Edited by - lars on 2011/09/12 08:37:11 |
 |
|
Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 23:42:14
|
Trevliga högtalare som med marginal bör upp en prislapp på 60kkr. Däremot så är de ju inte så små och nätta, de väger nog sina kilon. Som tidigare talare nämnde, det kräver sin förstärkare och källa, men har du det så ser jag inga hinder, lycka till! |
Akustikchef på Sounds of Science
|
 |
|
PsYcHoGUN
Member

124 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 23:58:26
|
Oh crap också! Det var lite för bra för att vara sant och det blir inga scala för dessa pengar :(
Aja, jag får leta vidare
Tack för info |
S. |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2011/09/12 : 08:38:24
|
Styckpris? |
ombud för Intelligent Sound |