HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare/receiver till Wharfedale EM 97
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/28 :  13:08:56  Show Profile Send pellejo a Private Message
Hej

Här kommer en färskings första fråga.

Har ambitionerna att plocka ihop en anläggning, efter att allt sådant legat nere de sista 15 åren. Jag har följt rådet att först satsa på ett par bra högtalare, och därmed förvärvat ett par obetydligt begagnade Wharfedale Emerald 97.

Nästa steg är att skaffa en bättre förstärkare eller receiver, men jag är osäker var jag ska börja leta. Finns det några förstärkare/receivers som man ska undvika tillsammans med Wharfedale? Är dessa högtalare lätt- eller tungdrivna?

I första hand har jag nog siktat in mig på receiver. Vad tror ni om något av följande: Denon DRA-1000R, 455 eller så, HK 3370 el 3470, Yamaha RX-396 eller 496, Onkyo TX-8211 Lägg gärna in aspekter om prisvärde i era kommentarer.

Jag lyssnar mest till klassisk musik, så det är viktigt med transparens och detaljrikedom. Är nog mer anhängare av ett "varmt" ljud än överdriven briljans.

Jag är angelägen om en bra radiodel också, så kommentarer om detta är välkomna. Är det därtill någon som har några idéer om hur man skaffar en bra radiosignal, så är de välkomna.

Högtalarna går att bi-wira, är det något att satsa på att göra?

Tack på förhand för era synpunkter

Mvh

Pelle J


Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/28 :  16:05:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag lyssnade på Emerald 97 med Rotel RA01 (4500:-). Den kombinationen lät väldigt bra.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/29 :  00:03:29  Show Profile Send pellejo a Private Message
Tack för tipset, Stefan!

Men jag ska försöka hålla mig i en lägre prisklass så här till en början. Är Wharfedale EM 97 kända för att vara tungdrivna och i behov av kraftiga förstärkare?

Mvh

Pelle J

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:43:03  Show Profile Send pellejo a Private Message
Det blev en begagnad HK 3470.

Därmed får jag tacka för det engagerade deltagandet i detta mitt första försök att nå de vises kunskap.


Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000