HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Visst vore det väl bra om man sluppe avancerade hi
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/07/23 :  08:37:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Innehållsdeklaration:
Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.

---

Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?

Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.

Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".

Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden.
Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.

Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?

Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/07/23 :  09:23:25  Show Profile Send HerrD a Private Message
Jag tror det är inbyggt i oss människor att söka förbättringar i vad vi än håller på med. Sen må det vara matlagning, bygga finare hus, spela instrument eller träna hunden. Läste någonstans att vi är byggda för att vara nöjda i tre månader, sen strävar vi vidare. Kan tycka att det finns en tröst i det - att vi alltid vill förbättra. Vila på lagrarna en stund, sen vidare!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/07/23 :  10:46:49  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag undrar vad du menar med "enkel" och "modest"? Menar du billig? Eller liten?

Som människa äger vi förmågan att fantisera, drömma och inbilla oss saker, så rent teoretiskt skulle vi kunna kompensera för ett sämre ljud med hjälp av dessa förmågor. Vi skulle kunna inbilla oss att vi hör bättre diskant, ljudtryck, bas och allt det där. Och, vet ni, jag tror nog att en och annan redan gör det...

Men då är det väl inte Hifi längre, High Fidelity tillåter väl inte inbillning.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:20:13  Show Profile Send Bardis a Private Message
Desto färre komponenter i en mackapär desto mindre är risken för fel.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:50:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag tänker mig - i mitt filosoferande - ett extremfall som typ en gammal bordsradio, en grammofon mä högtalaren i locket eller liknande.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:52:55  Show Profile Send bearwik a Private Message
Eller en Devialet och ett par högtalare.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2011/07/24 :  14:03:14  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
Jag tänker mig - i mitt filosoferande - ett extremfall som typ en gammal bordsradio, en grammofon mä högtalaren i locket eller liknande.

quote:
Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?

Ja det var ju verkligen ett extremfall men det finns ju många extremt musikintresserade personer med stora skivsamlingar som njuter av skivorna i lite enklare anläggningar och inte har en tanke på några high-end riggar. Å andra sidan finns det folk med oändligt dyra anläggningar som knappt lyssnar på musik utan mest letar ljudmässiga fel.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/24 :  16:31:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Sen finns det dom som hellre konstruerar och bygger än lyssnar

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/07/24 :  23:49:16  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
- var det någon som sade mitt namn

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2011/07/25 :  08:45:01  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ibland sent på kvällen när det är mörkt så kan jag om man jag verkligen koncentrerar mej, låta mej sjunka in helt i musiken / ljudet och på något sätt se förbi apparaterna, dock kanske inte claes ohlsson apparater, men på morgonen låter det långt i från lika bra.
kanske en slags förmåga / transtillstånd man kan utveckla ??
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/25 :  13:21:59  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Flygarjanne: jag upplever ungefär samma sak när jag blundar och lyssnar. Hjärnan kanske fördelar sina resurser lite annorlunda?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/07/25 :  14:30:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt system har nog aldrig varit bättre och det blir bara enklare och enklare. Senate steget var aktiva högtalare och det är en välsignelse, bara plugga in och åka

Nu skall bara datorlösningen renodlas så är vi nog imål för ett tag.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/26 :  08:52:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ju färre lådor desto bättre. Men högtalarna måste vara stora annars blir det pannkaka tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000