Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 08:37:01
|
Innehållsdeklaration: Inlägg av filosofisk karaktär. Bör konsumeras som sådant.
---
Sannolikt en utopi, men visst vore det behändigt om man klarade sig med en mycket enkel apparatur?
Alltså om det gick att få en mycket god musikupplevelse även av en mycket modest anläggning.
Förvisso kan knappast den enkla plastmakapären från tex Clas Ohlson peta ur sig vare sig "ljudtryck eller bas". Eller ens "diskant".
Men, om man som lyssnare hade en förmåga att kompensera för dessa tekniska tillkortakommanden. Alltså i den grad att upplevelsen bleve mycket bättre än den normalt blir, med en dylik apparatur.
Visst, detta är troligen endast en utopi, och kanske just därför ointressant att diskutera?
Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen? |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 09:23:25
|
Jag tror det är inbyggt i oss människor att söka förbättringar i vad vi än håller på med. Sen må det vara matlagning, bygga finare hus, spela instrument eller träna hunden. Läste någonstans att vi är byggda för att vara nöjda i tre månader, sen strävar vi vidare. Kan tycka att det finns en tröst i det - att vi alltid vill förbättra. Vila på lagrarna en stund, sen vidare! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 10:46:49
|
Jag undrar vad du menar med "enkel" och "modest"? Menar du billig? Eller liten?
Som människa äger vi förmågan att fantisera, drömma och inbilla oss saker, så rent teoretiskt skulle vi kunna kompensera för ett sämre ljud med hjälp av dessa förmågor. Vi skulle kunna inbilla oss att vi hör bättre diskant, ljudtryck, bas och allt det där. Och, vet ni, jag tror nog att en och annan redan gör det...
Men då är det väl inte Hifi längre, High Fidelity tillåter väl inte inbillning.
|
Waf, Waf!
|
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 11:20:13
|
Desto färre komponenter i en mackapär desto mindre är risken för fel. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 11:50:17
|
Jag tänker mig - i mitt filosoferande - ett extremfall som typ en gammal bordsradio, en grammofon mä högtalaren i locket eller liknande. |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 14:03:14
|
quote: Jag tänker mig - i mitt filosoferande - ett extremfall som typ en gammal bordsradio, en grammofon mä högtalaren i locket eller liknande.
quote: Eller finns det ett isolerat självändamål i att förbättra apparaturen?
Ja det var ju verkligen ett extremfall men det finns ju många extremt musikintresserade personer med stora skivsamlingar som njuter av skivorna i lite enklare anläggningar och inte har en tanke på några high-end riggar. Å andra sidan finns det folk med oändligt dyra anläggningar som knappt lyssnar på musik utan mest letar ljudmässiga fel.
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 16:31:46
|
Sen finns det dom som hellre konstruerar och bygger än lyssnar |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 23:49:16
|
- var det någon som sade mitt namn
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
flygarjanne
Member
91 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 08:45:01
|
Ibland sent på kvällen när det är mörkt så kan jag om man jag verkligen koncentrerar mej, låta mej sjunka in helt i musiken / ljudet och på något sätt se förbi apparaterna, dock kanske inte claes ohlsson apparater, men på morgonen låter det långt i från lika bra. kanske en slags förmåga / transtillstånd man kan utveckla ?? |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 13:21:59
|
Flygarjanne: jag upplever ungefär samma sak när jag blundar och lyssnar. Hjärnan kanske fördelar sina resurser lite annorlunda? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2011/07/25 : 14:30:22
|
Mitt system har nog aldrig varit bättre och det blir bara enklare och enklare. Senate steget var aktiva högtalare och det är en välsignelse, bara plugga in och åka
Nu skall bara datorlösningen renodlas så är vi nog imål för ett tag.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/26 : 08:52:02
|
Ju färre lådor desto bättre. Men högtalarna måste vara stora annars blir det pannkaka tycker jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|