HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 XLR ingångar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/20 :  01:12:11  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Säkert en fråga som dykt upp flera gånger tidigare
Hörs det verkligen någon positiv skillnad om man använder de balanserade utgångarna/ingångarna (XLR) istället för de vanliga kontakterna ???? är det så pass stor skillnad att det motiverar en uppgradering i form av ny förstärkare, ny cd spelare, nya XLR kablar ???

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  07:19:34  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ibland ja , ibland inte. Beror på komponenternas konstruktion och också på hur man själv uppfattar 'uppgradering'. Om man redan har alla komponenter som klarar balanserat så borde det åtminstone inte vara negativt att använda XLR.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/07/20 :  08:45:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om apparaterna är balanserade så bör man även koppla ihop dom balanserat, om inte så är det oftast bättre med vanliga kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2011/07/20 :  10:35:37  Show Profile Send PärR a Private Message
En balanserad konstruktion är ju ett arv från professionella inspelningsmiljöer / studios där man inte kan tillåta att någon yttre störning, tex ett magnetfält från en "närliggande" nätkabel, påverkar signalen negativt och ger brum eller brus. En balanserad kabel är ju (oftast) uppbyggd av 2 signalledare, som arbetar 180 grader fasvänt, och 1 skärm, till skillnad från den obalanserade som har 1 signalledare.

Med 2 ledarkonstruktionen (180 grader) så har den balanserade kabeln viss filtreringseffekt på oönskade yttre effekter på kabeln, DOCK ej på en redan dålig och brusig inspelning. I en studio finns det ju "många" olika kablar så därav är det ännu viktigare.

Betänk att ett balanserat försteg omvandlar signalen i ingångasteget till obalanserad och förstärker den och skickar den sedan balanserat (alltså omvandlad igen) till slutsteget som gör precis samma sak! Därav innehåller balanserade produkter betydligt fler komponenter (vilket man inte alltid vill ha) och gör dem oftast betydligt dyrare. Men som någon skrev tidigare, så är det nästan alltid en fördel att köra balanserat om samtliga enheter i set-upen är balanserade, annars inte.

En annan fördel med balanserat är att man kan använda långa kabellängder, tex mellan pre-amp och amp utan att få några låt säga "elektromagnetiska" nackdelar..

Själv kör jag balanserat i alla kopplingar med mkt gott resultat

mvh
/PärR
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/20 :  10:47:07  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Ja, men de flesta balanserade apparaterna har ju också RCA uppkopplings möjligheter. Ska man då anta att om man har XLR på förstärkaren och på signalkällan, blir det då bättre att koppla dessa via XLR än via RCA ? Min förstärkare har XLR ingångar men inte min CD spelare och då är dessa inkopplade via RCA.
Min fråga kommer upp då min dvd spelare visar "ge upp" signaler.
Valet som ersättare blir kanske en BDP Oppo 93 eller 95 som har XLR utgångar och vad jag förstår är Oppo också väldigt bra som CD spelare. Blir ljudet bättre via XLR då ?

Edited by - bibi50 on 2011/07/20 10:51:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/20 :  10:58:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Betänk att ett balanserat försteg omvandlar signalen i ingångasteget till obalanserad och förstärker den och skickar den sedan balanserat (alltså omvandlad igen) till slutsteget som gör precis samma sak!
I så fall är försteget inte alls balanserat!
Ett riktigt balanserat förstärkeri behandlar den positiva och negativa signalen var för sig och någon omvandling sker inte. Det finns flera olika sätt att göra detta

Dock är det rätt vanligt att göra så som du skriver, t.ex ser man ibland i (fina) rörförsteg en trafo på ingången, därefter single end elektronik och sen trafokopplat ut. Eller så kan man ha IC-kretsar som gör om balanserat till single end och tvärtom. De här lösningarna är inte renlärigt balanserade.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/20 :  11:08:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ja, men de flesta balanserade apparaterna har ju också RCA uppkopplings möjligheter. Ska man då anta att om man har XLR på förstärkaren och på signalkällan, blir det då bättre att koppla dessa via XLR än via RCA ?
Man ska nog inte anta någonting här. Det bästa är att prova vilket som funkar bäst.

Ibland tror jag att det sitter XLR-uttag på apparater för att motivera ett högre pris. Jag har t.ex sett en CD där XLR + signalen förstärktes med rör och - signalen förstärktes med en IC för någon krona. RCAutgången var samma som XLR+. Spelaren lät iofs bra men det var en riktigt udda lösning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/07/20 :  13:23:00  Show Profile Send markusA a Private Message
Icke att förglömma, XLR-kontakter är mkt trevliga att använda även om det bara är som kontakt.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/20 :  16:04:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message
OK, ni har berört ämnet utan att riktigt svara på frågan.

Bernt Jansson "Jag har t.ex sett en CD där XLR + signalen förstärktes med rör och - signalen förstärktes med en IC för någon krona." Tror du att OPPO använder en sådan lösning ? Antagligen medger du att så är knappast fallet.

Åter till min fråga: min förstärkare är Krell kav 400xi med XLR+RCA ingångar. Tror du att ljudet blir bättre om jag kopplar en ny OPPO 95 till Krellen via XLR än det ljudet som jag får idag när Krellen är inkopplat till Moon cd spelaren via RCA ?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2011/07/20 :  17:40:21  Show Profile Send MartinN a Private Message
Är frågan alltså Oppo vs Moon ?

Då röstar jag i alla händelser för Moon.

Om Moon hade balanserade utgångar, då skulle det definitivt vara värt att testa XLR kablar.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/20 :  18:11:35  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message
Det mesta har väl redan sagts, men jag kan ju ge min synpunkt på frågan.

Följande är saxat från Krell KAV 400xi's informationsblad.

"This fully integrated amplifier and preamplifier
has a fully balanced signal path from input to output"

Din förstärkare är uppenbarligen balanserat uppbyggd och att mata den med en obalanserad (RCA) signal innebär ju att signalen måste konverteras från unbal. till bal.

Jag har en Primare PRE30 förförstärkare som även den är balanserat byggd. Om det är Primares lösning att konvertera obalanserad signal till balanserad som inte är bra, det kan jag inte svara på, men enligt mig är det ingen höjdare.

Det är en stor förbättring om jag kör balanserat i förhållande till RCA. Jag har båda alternativen på RIAA, CD och DAC, alla låter bättre med balanserad överföring.

Jag har 5 meter signalkabel mellan för- och slutsteg, så där är det inget att tveka på, det är balanserat som gäller.

Följande är saxat från specen. på OPPO'n

"XLR Balanced Stereo Output - The stereo output offers both XLR balanced and RCA single-ended connectors. The balanced output features a true differential signal path all the way from the DAC to the 3-pin XLR connector."

Etersom den är balanserat byggd borde du vinna på att fortsätta med balanserad överföring.

Jag tror dock att Krells lösning på konverteringen (unbal. till Bal.) är hyfsad, eftersom den bara erbjuder en XLR-ingång.

Hur OPPO'n låter i förhållande till Moon i sig, det har jag inte en susning om.

Har du långa kablar (>2 meter) mellan apparaterna bör du nog överväga XLR.

Det är svårt att ge ett rakt svar på din fråga, jag kan bara ge dig mina erfarenheter.

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/20 :  20:49:35  Show Profile Send bibi50 a Private Message
MartinN : "Är frågan alltså Oppo vs Moon ?"
Inte riktigt så, utan: ska jag ha Oppo tillsammans med Moon eller utan Moon. Om Oppon kopplad via XLR låter bättre på musik blir väl Moon överflödig. Om inte, blir Moon kvar och jag slipper köpa onödiga XLR kablar för Oppo-Krell

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2011/07/21 :  11:39:59  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej

På min Moon SuperNova så tycker jag att det låter klart bättre med XLR än med RCA. Framförallt så är basen mycket mer kontrollerad och väldefinierad.

Linkan

Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2011/07/23 :  17:21:14  Show Profile Send bibi50 a Private Message
linkan: lycklige du ! jag har en Moon CD 1 som inte har XLR utgångar.
Som sagt, har jag inte några klagomål mot cd spelaren men får jag en BDP som har XLR utgångar vill jag veta om det är värt att slopa Moon'en mot BDPn.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/25 :  00:48:35  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är dumt att spekulera.
Gör som jag, skaffa två par identiska kablar med 2 ledare och skärm, ena paret med XLR-kontakter, det andra med RCA-kontakter där ena ledaren är ansluten till mittstiftet (självklart) och den andra ledaren till hylsorna i båda ändar. Skärmen ska bara vara ansluten till hylsan i ena änden. Jag föredrar att ha den anslutna skärmen mot förförstärkaren eftersom den är min jordpunkt.
Då undviker du att bli förvillad av att snarare lyssna på olika kablars inverkan än den verkliga skillnaden mellan balanserad och obalanserad överföring.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000