HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 XTZ 99.36 mkII
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/10 :  14:31:24  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag ska vara testpilot för nya XTZ-golvarna 99.36 mkII. De dyker upp hemma hos mig i morgon så håll ögonen öppna för en recension som kommer i denna tråd. :)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/07/10 :  18:35:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ska bli intressant att läsa.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2011/07/10 :  19:24:36  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag har första utgåvan, men var inte riktigt nöjd med diskanten.
Bytte lite kondingar och då visade dem vad dem kan.
Otroligt vad komponenterna i ett filter påverkar ljudet.
Spelar ju ingen roll vilka element man har om man kör på undermåliga delningsfilter. Visst dem låter bra från början men varför inte gå fullt ut från början om de ändå kostar ett fåtal hundralappar mer.

Lycka till.

PS. Ser att du har ett Creativ kort, blir bättre med ett av märket Asus med all säkerhet.DS

Mvh

Edited by - Leif B on 2011/07/10 19:26:30
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/18 :  12:25:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja delningsfiltren är totalt omarbetade på mkII vilket märks. 24 dB delning nu i.s.f. 12 dB.

HIFI & Musik testar 12 golvhögtalare i 10K-klassen bl.a. 99.36 mkII i senaste numret (fick tidningen i lådan idag)!

Den fick givetvis strålande recensioner... :)

De ansåg, precis som jag, att högtalaren kräver rejält med effekt för att komma till sin rätt. Samt att den är väldigt välljudande och välbyggd.

+ Kraft och finess, flexibel konstruktion
- Kräver effekt!
=Mer påkostade än vad prislappen ger vid handen

Ljud 9
Finish 10
Prisvärdhet 9

Recensenten Thomas Odeltorps absoluta favoriter! :)

PS) Tack Leif för tipset men jag har bara Creative-kortet till att få ut den digitala signalen med.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2011/07/18 :  17:38:55  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Fotnot: Ingen av de andra högtalarna hade ett så högt totalbetyg (28 p). Ingen högtalare fick heller mer än 9 poäng i ljudkvalitet.

Vinnaren på prisvärdhet var AE Aegis Neo Three för 7.500 kr som hade följande poäng:

Ljud 9
Finish 6
Prisvärdhet 10

Om man nu vill ha en högtalare i vinylträ... ;)

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2011/07/18 19:38:42
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2011/07/25 :  23:44:55  Show Profile Send Andrén a Private Message
OM inte TS misstycker så tycker jag att det är väl tänkvärt att visa ett par fina recensioner på lillebror i serien.

http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-and-av-speakers/xtz-99-26-963635/review

http://www.avforums.com/reviews/XTZ-99.26-MkII-Loudspeaker-review.html

Dessa pekar åt samma håll, prisvärda, bra finish o gött ljud =)
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2011/07/26 :  19:03:02  Show Profile Send Leif B a Private Message
Har läst lite om deras Mk II version.
Det roliga var att jag gjort ungefär samma sak, bättre komponenter och mer dämpning i den nedre kammaren.
Men 24 db filter är överkurs.

Kul att dem ville "hotta" upp första versionen för elementen är riktigt bra och det finns mer att få ur dem.

Undra varför dem inte satte in samma bas/mellanregister på båda platserna.
Skulle föredra det övre elementen ggr. 2.

Har faktiskt hört mig för att kunna köpa två av dem övre basarna.
C:a 1100 kr styck vill dem ha, tror Hifikit tar några hundralappar till per styck.
Men kan tänka mig att filtret måste göras om då med.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000