Author |
Topic |
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 19:25:48
|
Har ett rör monoblock som efter att varit ned packad då lägenheten genomgått stammbyte. Nu när jag packar upp den börjar lyssna på den surra på vänstra kanalen.
är det ett rör som gått eller är det transformatorn.
Ni som inte kan svara inte. inga gissningar tack.
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 21:09:56
|
Vill du inte ha något svar alls?
Detta är inga gissningar utan hjälp till självhjälp. Vill du ha hjälp tycker jag att du ska tala om exakt vad det gäller för förstärkare, hur gamla de är, när du bytte rör senast mm. Ditt förslag om "transformatorn" vågar jag med stor sannolikhet utesluta. Men till att börja med, ett par grundläggnade tips, speciellt för monoblock.
1. Byt plats med dem, och försäkra dig om att felet verkligen sitter i själva slutsteget och inte på vägen till det som t.ex. glappkontakt i en kabel, även den bäste har nog gått på en sådan mina någon gång .
2. Kolla manualen, finns det en eller flera bias-potentiometrar och inbyggt mätinstrument, eller kanske du behöver ett eget mätinstrument för att mäta spänningen mellan angivna mätpunkter och därefter justera, sedan slutsteget blivit varmt och spänningen håller sig konstant. Jämför även med det felfria slutsteget, när du ändå är i farten. En del slutsteg har autobias, då utgår den här punkten. 3. Byt alla måsignalrör mellan slutstegen. Om felet flyttar sig, prova att byta tillbaka rören ett och ett (givetvis med avstängning emellan) tills du hittat det trasiga röret. Om felet inte flyttat sig, sätt tillbaka småsignalrören på sina ursprungliga platser och gör om proceduren med effektrören. Om felet inte flyttat sig nu heller är det sannolikt en elektrolytkondensator i nätdelen, om slutseget är ganska gammalt. Då brukar "surret" öka gradvis ju längre man spelar, men det behöver inte alltid vara så. Hur är det i ditt fall?
Edit: lagt till komma för bättre läsbarhet. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2011/07/07 23:24:07 |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 23:11:54
|
Precis som lennartj säger skulle jag först testa byta plats på småsignalrören (dvs ej slutrören) och kolla så de verkligen sitter bra i sockeln. Har själv haft problem med rör som börjat ge upp och orsakar brus, sedan hade jag hade även i mitt opera-försteg en rör-sockel som började bli lite "glapp" mot pinnarna på rören, och således blev det lätt småbrusigt ibland. Sedan när du säger inga gissningar, så kommer du aldrig få något annat - är ju som ingen som kan säga exakt vad problemet är, men man kan peka på saker det brukar orsakas av/problem man själv haft. Hur som helst - hoppas det löser sig! |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 23:57:09
|
Det är ju omöjligt att göra något annat än att gissa med de data som givits. Så jag avstår och hänvisar till Lennarts allmäna felsökningsråd. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 07:13:46
|
quote: inga gissningar tack
Det var ironi på hög nivå med tanke på infon du gav oss i ditt inlägg |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 13:56:37
|
"Nu när jag packar upp den börjar lyssna på den surra på vänstra kanalen."
Är det ett mekaniskt "surr" i monoblocket eller kommer "surret" från högtalaren? |
Edited by - Bunkert on 2011/07/09 13:57:05 |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 20:45:24
|
Felet är hittat. det var en signal kabel till suben som var trasig och eftersom den då var ojordad läckte det över till slutsteget. -det finns så många som bara tycker rörförstärkare ä rslit och det var sådana kommentarer jag ville slippa höra. Lås topic snälla. |
Edited by - poppen on 2011/07/09 20:45:44 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/07/09 : 21:47:59
|
Tack för uppdateringen. Det var ju en lyckad slump (fast mest erfarenhet, egentligen) att min första punkt tog felet. Jag använder ju själv rörhäckar (2 försteg, 5 slutsteg och en integrerad, men bara 3 behövs i drift just nu). |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
|
Topic |
|