Author |
Topic |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 10:58:57
|
Nämligen Pro-ject dac box FL som är en dac utan digitalfilter och analogfilter.
Visst är jag nöjd. Har retat mig på min samling med CD:n när jag väl fattade att vinyl passar mig bättre och ger mera väljud på de parametrarna jag värderar. Före aha-upplevelsen hade jag konsumerat ganska mycket CD och det kändes trist att inte kunna njuta av CD-ljud längre. Arrgh så retligt.
Men efter att jag kopplade in den nya dac:en i går så har jag 'återupptäckt' min CD samling. I korthet får dac:en mig att sitta fastklistrad för hela CD:n i 60-70 minuter, något som har blivit allt mer sporadiskt efter vinylerfarenheterna.
Visserligen är konstruktionen på dac:en en aning okonventionell men antagligen just därför så engagerande. Om de andra firomorna som konstruerar dac med översampling och uppsampling bara visste hur 'fel' denna trend är ...
Pro-ject dac:en ger mycket bättre timbre på instrument och röster än min Musical Fidelity X-DACv3. Dessutom verkar diskantinformationen vara riktigare fast mätningar visar en liten avrullning vid de högsta tonerna. Minuset med dacen är att man nog är medveten om att den lägger till distorsion på signalen, men detta är i mitt tycke acceptabelt då det övriga låter så mycket mer äkta. Ljudbilden är koherent in i det sista och njutbart laid-back. Gränserna för yttre kanten på högtalarna har suddats bort .... bara njutning återstår. |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 20:20:38
|
intressant slutledning.. Själv lyssnade jag på en cd där man tagit bort översamplingen och den lät sämre än innan... Måste nog kanske göra ett test igen.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 07:38:38
|
Basen i dac:en är kanske litet luddig så pop-rock entusiaster kanske anser att andra dacar är bättre. Dynamiken är det inget fel på och gränsar till vad man får på vinyl. Mina lyssningspreferenser har varit klassisk och jazz. Detaljer kanske 'sticker ut' bättre på översampling och uppsampling men är detta verkligen viktigare än klangriktighet ? |
Edited by - MartinN on 2011/07/06 07:44:11 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 08:38:15
|
För övrigt tänker jag inte göra mig av med X-DAC:en utan tänker köra båda parallet för olika skivor och på så sätt få en optimal 'tonkontroll'. darTZeel integrerade har 'Pleasure control' vred och nu har jag också ett sådant, fast utan att vara variabelt |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 08:50:24
|
Att sitta fastklistad 60-70 minuter vid en CD som är 45 min då är det sannerligen en bra DAC. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 08:52:39
|
OK |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 17:39:56
|
quote: Om de andra firomorna som konstruerar dac med översampling och uppsampling bara visste hur 'fel' denna trend är ...
Vad är det för fel med att göra D/A-omvandlare som inte lägger till eller tar bort något (hörbart) från signalen?
Om man vill ha ett speciellt "sound" så är det väl bättre att använda DSP/EQ istället för att "hårdkoda" apparaterna till att förvränga signalen på ett visst sätt?
quote: Dessutom verkar diskantinformationen vara riktigare fast mätningar visar en liten avrullning vid de högsta tonerna
-2dB redan vid 12kHz och -3dB vid 15kHz får man väl räkna som ganska kraftig avrullning.
quote: Dynamiken är det inget fel på och gränsar till vad man får på vinyl.
Det får man verkligen hoppas. Tror ingen DAC som någonsin gjorts har sämre dynamikomfång än vinyl. Men hur dynamiken ser ut på ett visst album beror givetvis mer på hur utgåvan är mastrad än på formatet.
quote: Detaljer kanske 'sticker ut' bättre på översampling och uppsampling men är detta verkligen viktigare än klangriktighet ?
Men moderna översamplande D/A-omvandlare är ju i regel bättre på alla tekniska parametrar, och därmed mer "klangriktiga" också. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 19:27:56
|
Om upsampling och översampling passar, så varsogod och lyssna. Mina öron blöder egentligen efter en session klassisik symfonisk musik med upsamplat ljud. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 10:48:35
|
Efter en längre period av lyssnande hit och dit med MusicalFidelity X-DACv3 som referens så har min uppfattning om ProJect Dac box FL inte ändrats märkvärt, snarare har alla intryck förstärkt.
Minus till ProJect är att den inte är riktigt lika detaljerad som MFv3, men till sin fördel mera koherent. Klassik musik genom ProJect är i mitt tycke mera njutbart än med MF. Instrumentens klang är mera trovärdiga jämfört med en konsertsal och ljudbilden större och känns mera riktig. ProJect har en form av harmonisk utveckling av klanger som låter bättre. Diskanten är inte avrullad, istället njutbar och har färger som får MF att låta entonigt. Jag lyssnade i går på Chick Corea, Miroslav Vitous,Roy Haynes: Trio music Live In Europe, från ECM, inspelat 1980-talet!! (borde låta digitalt så in i norden) men det var en av mina bästa Hifi-upplevelser (med tonvikt på cymbaler och hihat). Basen är litet rund och luddig, men ger värme som ofta saknas på ECM inspelningar och ger mina JMLab Micro utopia vad de behöver.
Jag verkligen rekommenderar denna DAC för klassiskt och Jazz.
Edit: skivtitel |
Edited by - MartinN on 2011/08/08 10:52:42 |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 15:48:49
|
Tack för en mycket målande recension! Man blir sugen på att provlyssna! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
|
Topic |
|