Author |
Topic |
|
Lars S
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 23:12:48
|
Just nu har jag ett 5 kanals system med JPW204 som fronthögtalare och matachande JPW för center och surround. Hela paketet med 5 högtalare kostade 9300:- för sex år sedan och de har tjänat mig väl sedan jag köpte dem.
Nu är det emellertid snart dags för uppgradering och jag har tittat på Audiovector Si3 som fronthöhtalare och matchande center och surround av samma märke. Detta kostar 38 000:- inklusive kablage av högre kvalitet än det jag har nu. Dessa pengar kan jag tänka mig att lägga, bara jag vet att ljudet blir betydligt bättre.
Och det är min egentliga fråga. Hur mycket bättre blir det på ett ungefär. Bara så att jag får en uppfattning på ett ungefär.
Finns det kanske bättre alternativ för samma summa? Jag tycker att Audiovector Si3 låter väldigt bra men det är svårt att avgöra hur mycket bättre det blir i verkligheten jämfört med i en HiFi-butik.
Några uppskattningar? Tack på förhand!
//Lars |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 23:38:12
|
Hur bra det kan bli är väldigt svårt att säga. Det kan bli väldigt bra - eller väldigt dåligt. Det beror på vilka grejor man kombinerar. Därför är det viktigt att verkligen lyssna ihop de grejor man köper med dem man redan har.
Min erfarenhet av att provlyssna i hifibutik är, att vid jämförelse mellan olika högtalare i samma butik fungerar det att utgå från intrycken i butiken. Det som låter bäst i butiken låter även bra hemma. De akustiska egenskaperna i butiken och hemma är naturligtvis olika, men det finns absolut ingenting som säger att det är bättre i butiken. (Om den inte har ett superinrett akustikrum förstås.)
Det som kan vara trickigt är att finna elektronik vid provlyssningen som speglar din egen på ett bra sätt. Är det en bra butik kan personalen hjälpa dig. I bra butiker kan du även ta med dig din egen elektronik och provlyssna med, och relativt enkelt jämföra olika högtalaruppsättningar.
Eftersom jag själv inte köpt flerkanalshögtalarsystem på mer än tio år kan jag inte hjälpa dig med konkreta förslag på högtalaruppsättningar att provlyssna.
Ser du mycket på film och uppskattar ljudet från flera kanalar ska du naturligtvis behålla flerkanalsljudet. Lyssnar du å andra sidan mest på musik, kan du överväga att gå över till två kanaler. Då kan du få riktigt bra fronthögtalare som även återger filmljud bra för de pengar som du anger. Jag har själv gjort den resan.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2011/07/01 23:44:36 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 08:46:28
|
Som tidigare sades, det beror på. Helt klart blir det inte sämre, det har jag svårt att tänka mig. Men å andra sidan kan brister tidigare i kedjan avslöjas med bättre högtalare. Jag vill minnas att JPWs housesound är rätt mörkt, lite murrigt men trevligt och förlåtande. Det kan bli en rejäl chock att gå över till audiovector som är dynamiska och detaljerade men som i mina öron kan låta hårt. Du måste prova hemma, absolut, minst en vecka. Skulle tro att det blir bättre men det kommer innebära en uppgradering i hela kedjan i slutänden. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 12:27:25
|
Hur ser resten av anläggningen ut? Vilken musik lyssnar du på? Eller är det bara för film? Beskriv gärna hur du gillar ditt ljud. Ju mer info du ger oss ju bättre svar kan vi ge dig.
Du kan spara många slantar på att handla begagnad hifi |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
shifts
Member
375 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 12:53:22
|
Varför vill du byta - dessutom till en specifik modell - om du inte vet att det låter bättre? Du börjar i helt fel ände som frågar andra om den saken. Du måste iväg och lyssna. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 19:27:49
|
Har du 38000 i reda pengar? Då ska du kolla beg, du får ju högtalare i 60 000 kronorsklassen. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/07/02 : 20:10:17
|
Oj, med en sådan budget har du väldigt många alternativ. Jag skulle åka runt och lyssna ganska mycket innan jag gjorde någon investering och speciellt kring Audiovector. Det dom som gillar dom skarpt men även de som inte tycker särskilt bra om dom. Man behöver känna efter själv.
Häng gärna med på en forumträff, de brukar ge väldigt mycket bra tankar och osminkade sanningar.
o läsa Kokboken så klart
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2011/07/04 : 16:00:08
|
Är helt inne på Adagios åsikter här. Dock inte riktigt att du av nöden skall leta efter begagnat. Problemen med det är att det kan vara svårt att få möjlighet att låna hem och provlyssna hemma, eller snarare att det är så gott som utsiktslöst att kunna göra detta när de handlar begagnat.
Men sedan är det som det påpekats här mycket möjligt att resan kan bli rätt så dyr med anledning av att du kan uppmärksamma brister i kedjan som inte märkts tidigare.
Men å andra sidan skall man ju inte bortse ifrån hur kul det är att byta upp sig. MvhKristofer |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/07/04 : 19:04:28
|
Inga konkreta tips här heller men vad det gäller utrustning till stereon så är ju högtalare de som sätter störst prägel på ljudet. Alla har sina egna födelar och nackdelar och det handlar mycket av vad du prioriterar som lyssnare. Dessutom är det ibland inte bara öronen som får bestämma utan även käslan, synintrycket är viktigt. Är du sugen på ett par Audiovector skall du givetvis provlyssna sådana och gärna i olika miljöer (allra helst hemma hos dig själv om det går). Glöm heller inte bort att prova olika placeringar för att verkligen avgöra skillnader. Kontrollera även av med att mellanlyssna med dina egna högtalare.
Rent generellt bör det ju bli ett rejält lyft när man går upp 4gånger pengarna när man köper högtalare. Det som frmför allt brukar förbättras när man går mellan dessa klasser är att distorsionsnivån i hela området ofta blir lite lägre, lite renare och ofärgat ljud samt bättre kvalité och finisch på själva låda och kontakter. Även frekvensspannet brukar breddas något.
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 00:28:19
|
quote: Glöm heller inte bort att prova olika placeringar för att verkligen avgöra skillnader. Kontrollera även av med att mellanlyssna med dina egna högtalare.
Anade att just att det med rummet skulle dka upp annars hade jag nog spytt De som avgör mest nu för tiden tycker jag är. Högtalare har blivit så pass "bra" är just anpassningen till rummet är super viktigt och oftast en avgörande roll om man får en ljudbild som är stor och i 3d och inte en massa muller som grötar till. Just 3D kanske inte är rätta ordet men hoppas ni förstår vad jag menar. Nu har jag prata lite som jag kallar basen "maskerar ljudbilden".... Sedan finns det ju det allra kolaste att jobba med och det är ju de första reflexerna oftast som ger ett jobbigt ljud "man vill sänka volymen på ratten". Ja det är fn så jag menar, det blir först å främst jobbigare för våran hjärna att utskilja och kunna koppla av och få det att kännas narturligare med alla första reflexer. Vill ni veta hur många det är(reflexerna)........ Jo hela 10st, taket 2st golvet 2st sidoväggarna 2st bakväggen 2st front väggen 2st. Ja ni kan ju tänka er vilka fasfel och vad distraherad man kan bli bara av dessa som jag personligen har upplevt och blivit av med så gott som. Jag blir nu avbruten av frugan återkommer sarast |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 09:00:00
|
Rummet är oerhört viktigt, jag håller fullständigt med om detta och det är glädjande att se att så många nu för tiden tar detta på allvar och inte bara ställer in sin dyra utrustning planlöst i ett rum och kör.
Däremot är det som så att en bra/bättre (enligt den egna smaken) högtalare nästan oavsett rum låter bättre än en sämre. Det skiljer en hel del vad det gäller distorsionsnivåer samt frekvensåtergivning och fasgång. Därtill utgör olika högtalare olika hårda laster för en förstärkare. För normala högtalare är det inte ovanligt att det skiljer +/- 3dB mellan olika högtalare i ett givet frekvensspann. Det är klart att detta kommer höras tydligt, speciellt när du lyssnar på dem sida vid sida. Kom dock i håg att rummet påverkar ännu mer, speciellt i basområdet.
Mitt tips för de som är ute efter mest välljud är att ta i alla fall 10% av högtalarkostnaden och lägg på akustiska åtgärder i rummet. Gärna mer om ekonomin tillåter. Sedan om du har möjlighet till parametriska filter för att plocka ner jobbiga basresonanser då har du kommit väldigt långt mot välljud, oavsett vilken högtalare du väljer.
Oavsett vilken högtalare du väljer så kommer rummet få vissa frekvenser att eka kvar lite extra. Att dämpa första reflexerna framför allt i sidoväggar och bakom högtalare gör stor skillnad. Det städar upp ljudet och ljudbilden blir enorm mycket klarare när dina öron inte blir bombarderad av "samma" ljud 12 gånger om med väldigt kort tidsskillnad och helt olika fas men med nästan samma amplitud. Genom att absorbera får du ner amplituden på dessa "fel" som rummet bidrar med. |
Edited by - mangs on 2011/07/05 12:16:22 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 10:34:21
|
I mitt tycke behöver inte alltid akustikåtgärder betyda specialmaterial. Jag har själv blivit nöjd med matta, hyllor, tavlor, gardiner och skåp med skivor, bokhyllor och möbler. Ju mer desto bättre. Visserligen har jag också några paneler och egenkonstruerade block i hörnen.... |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 12:20:53
|
Givetvis. kan man med hjälp av vanliga möbler etc uppnås samma resultat så varför inte. En helt vanlig bokhylla kan ju fungera diffuserande vid lite smart planering och kommer därmed oftast fungera bättre än en kal vägg. Däremot är en diffusor inte bara slumpvisa avstånd utan matematiskt uträknat så för att få ut mesta möjlig krävs då att böcker och hyllor står exakt rätt i förhållande till varandra och gärna är i rätt material. ;)
Det värsta enligt mig är att låta rummet eka tomt så att stoppa in möbler brukar generellt vara av godo, så länge de inte är i vägen mellan högtalare och öron dvs. För att återknyta till topic känns det ju även viktigt att de högtalare man väljer passar in estetiskt i hemmet. även om de inte låter bättre så bidrar det till totalupplevelsen. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 13:29:01
|
Att dämpa rummet med gardiner, mattor med mera ger inte bara bättre ljud, det ger även bättre trivsel i rummet. Ett dämpat rum är mycket behagligare att leva i |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
mangs
Member
622 Posts |
Posted - 2011/07/05 : 17:05:19
|
Sant, vill bara lägga in brasklappen om att många av de typiska gardinerna etc. dämpar väldigt smalbandigt vilket kan leda till en något skev efterklag. Det bästa är om man kan använda bredbandiga absorbenter för att få till en jämnhet över så stor del av spektrat som möjligt. Däremot, ett helt odämpat rum är verkligen jobbigt att närvara i.
Mitt biorum med hyffsat mycket dämpning är det rum jag helst går in och sätter mig och trivs/läser/surfar etc i bara pga att det är tyst och ger ett lugnande intryck jämfört med resten av huset som mer är av öppen planlösning. |
|
|
Lars S
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 06:45:57
|
Ni ska ha ett stort tack för alla era svar på min fråga! Jag har läst igenom dem alla med stort intresse. Och även jag håller med om att rummets utseende, storlek, form, takhöjd, inredning etc har största betydelse för hur ljudet låter. Problemet är att min sambo är ganska bestämd då det gäller inredning och ingen av oss gillar gardiner så det har vi inga. Och att börja täcka väggar och tak med absorbenter skulle hon inte uppskatta så det får vara.
Butiken där jag lyssnat och tittat på högtalarna verkar inte så pigga på att låna hem högtalarna men jag ska naturligtvis kräva att få göra det. Vid en så pass stor investering är det förstås väldigt viktigt att det blir rätt och att man blir nöjd med ljudet.
Sedan betyder högtalarnas utseende mycket för mig. Väljer man tex ett par högtalare tillverkade i ett visst träslag är det naturligtvis trevligt om detta matchar träslaget som bokhyllan och soffbordet är gjort i. Inte livsviktigt, men det är ett stort plus. Men just Audiovector Si3 finns i lönn och det har vi faktiskt i både soffbord och bokhylla nu.
Sedan är, som någon skrev, själva byggkvaliteten också viktig. Jag brukar kolla hur lådan är ihopsatt, hur stabil den känns, hur tung den är osv.
Tusen tack alla, nu ska jag försöka ordna så att jag får låna hem ett par högtalare över en söndag och provlyssna.
//Lars |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 08:44:14
|
Glöm inte bort att det finns mindre tillverkare där du kan välja faner helt fritt så att du kan få precis det utseende som du vill ha. På det sättet slipper du göra kompromisser med ljudkvaliteten för att få det att matcha hemma. Några har dessutom produkter som vill stå nära vägg så att de inte tar så stor plats i ett vardagsrum.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 12:38:42
|
Om butiken inte vill låta dig låna hem ett par högtalare så brukar det gå att få ta dom på öppet köp och få pengarna tillbaka om du inte är nöjd. Men se till att det skrivs på kvittot i så fall. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
|
Topic |
|