HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 hemlåning i Gbg - del 2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:07:42  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Gott folk,

nu har vi kommit till lördagen och fler butiker stod på listan. Tanken var ju att jag skulle låna hem nåt försteg men till slut hade jag bara integrerat med mig, så kan det gå

Dagen började hos Hifi-stället. Anders försåg mig efter genomgång av sortimentet en Accuphase E-305. In i bagaget med den och hem till lägenheten. För 10 000 skulle den bli min. Anders avslutningsord till mig var att jag var dum i huvudet om jag kom tillbaks med den. "Visst", tänkte jag, vi får väl se. Är kanske inte så sugen på en 13 år gammal stärkare utan fjärr...

Raskt ner till stan igen, letade parkeringsplats i närheten av Radiolagret och Ågrens i evigheter

In på Radiolagret, lyssnade lite på ett Quadsystem med deras stora ESL-paneler. Pga mycket folk blev det dock inga intryck därifrån.
Istället lånade jag hem en favorit, den nya Cyrus 8, 13 800 kronor. Jag tycker alltid det är roligt att besöka Radiolagret, bra butik.

Ner med Cyrusen i väskan - jag bara älskar formatet - och promenera 100 meter till Ågrens.

Samma kille som i fredags hjälper mig lika bra som då. Vi kopplar upp 551 och cd 507 mot ProAc Tablett (10 500 kr). Högtalaren är ingen jag skulle släpa hem i första taget. Den låter helt enkelt väldigt liten, och den är ju också liten, antar att det är svårt att upphäva fysikens lagar.
Skojigt spelade det i alla fall och jag kände igen ljudsignaturen. In med begagnade Meridian monoblock, modell 205 för 4 500 kr. Till detta ett tidsenligt Meridian försteg 201 för 3 900 kronor. Ännu fulare än nya Meridian men ljudet var det fortfarande inget fel på. På kort stund hade jag svårt att avgöra vilket som lät bäst varpå jag kände mig nödd och tvungen att låna hem bägge förstärkerierna.

Fram med bilen, ner med kartongerna i bagaget. Skaka hand med forumets egen Ekman som gjorde genidraget att låna hem cd 507, snabbt brumma hem och packa upp diverse pinaler.

Jag och min lägenhetskamrat började med att lyssna på mina gamla prylar. Sedan kopplade jag med höga förväntningar in Cyrus 8. Dessa kom dock på skam för det lät inte alls så bra som jag ville. Bitvis bättre på lugn musik men när det var mycket som hände blev det grötigt och okontrollerat. Trist. Min gamla vann utan tvekan mot Cyrus 8.

Nästa förstärkare var Accuphase E-305. På med Radioheads Amnesiac igen. Öppningsspåret har en riktig torr bastrumma och djupa baspartier, plus pianon och röster och gitarrer. Denna låt har inte funkat sådär jättebra hos mig tidigare. Nu spred sig ett leende, rättare sagt, mitt ansikte klövs mitt itu av ett fett grin . Jag och kompisen tittade på varandra och vi fattade inte riktigt vad det var som hände. Grym kontroll över basen, ett levande sprudlande mellanregister och och fin diskant. Instrumenten lät som instrument gör, bra driv, bra bra bra!
Nu fattade jag att det inte bara var rummet som ställt till problem för mig innan, taskig matchning mot högtalarna har gjort mycket för att förvärra det problemet.

Jag var överlycklig.

Nästa förstärkare. Meridian 551, ännu en integrerad, dock med alldeles för få watt på pappret för att driva mina tröga Mirageburkar. Gissa om jag blev glad när jag så väl kände igen ljudet från affären. Härliga härliga Meridian. Dock var det svårt att skilja den åt från Accuphasen. Dags för paus alltså.

Två timmar senare satte vi igång igen. Nu jämförde vi bara Meridian 551 och Accuphasen. Faktiskt så är skillnaden väldigt liten. På vissa låtar hade Meridian lite bättre "lyster" i diskanten, klingade lite vackrare, lite mer upplöst än Accuphase. Basen hängde dock inte med lika bra. Det var ingen stor skillnad men på vissa låtar kändes det lite som om Meridian tappade takten jämfört med Accuphase, framför allt om det var många instrument och allra helst brötig rock.
Trots sin ålder så spelar Accuphase precis på det sätt som passar mig på mina högtalare i mitt rum. Meridian 551 förlorade på målfoto men kan varmt rekommenderas som ett budgetalternativ till Accuphase, eller helt enkelt som ett väldigt rätt alternativ vad det än gäller.

Slaget vanns sålunda av Accuphase. De gamla Meridianprylarna blev därmed inte ens inkopplade.

I söndags var det ommöblering bland hifiburkarna. Ut med det gamla, in med det nya (nåja, nytt för mig i alla fall). Jag har tillfälligt uppnått hifinirvana och är väldigt nöjd med hur det låter nu.

Idag ringde jag Anders och tackade för att han sa åt mig att ta hem Accuphasen istället för annat som jag var lite nyfiken på. Han hade rätt när han sade att jag inte skulle komma tillbaka med förstärkaren...

En sista kommentar rör Accuphase estetik. De senaste månaderna har jag blivit mer och mer förtjust i vu-mätare - gissa om det blev en femetta nu. Bra ljud och feta vu-mätare

snyggingen på bild
http://www.accuphase.com/e-305_e.htm

/Jonas - som tackar för uppmärksamheten

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:38:12  Show Profile Send K-man a Private Message
Grattis! Och tack för intressant och kul läsning!

Kul att du till slut "hittade hem"! Så nu sitter du väl där hemma och skakar! (Visst är det underbart!)

...och du som var så bestämd om fjärren!

Accus låter bra! Det är bara så!

Hoppas på en provlyssning ngn dag?

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/01/27 21:39:29
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:45:49  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Du är hemskt välkommen K-man...

Jag får väl lämna in förstärkaren till Harmony Design för installation av en fjärrad volympott

/Jonas
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/01/27 :  21:51:15  Show Profile Send K-man a Private Message
Då är jag på språng! Du har PM!

Jag har en bra lösning på fjärren.... ta en lång bambustav och sätt en sugpropp i ena änden... funkar kalas ;-) (Accu har en i sitt tillbehörsutbud...men den är svindyr!

\\K-man
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:33:28  Show Profile Send dole a Private Message
Snygg, lycka till


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/30 :  15:53:32  Show Profile Send ekman a Private Message
grattis kung och välkommen i A-klubben =)
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/01/30 :  19:44:31  Show Profile Send Nagra a Private Message
Ännu en förvirrad som kommit rätt!!!
Accuphase rockar!!Fast jag brukar slå av vu-mätarna på min dock...
Kan Harmony fixa fjärr till min Luxman c-7 må tro??

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2003/01/30 :  22:57:41  Show Profile Send kungpingvin a Private Message

Va? Brukar du slå av vu-mätarna? Du är inte är värdig Accu-ägare, det hör jag långa vägar, lika bra du ger den till mig

/Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000