HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Starka slutsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2003/01/27 :  20:14:07  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Har för mig att det står ett beggat dynamic precision längst in i källarn på Telehå i götet för undet 20´.
Där stod även nån accuphase 101(någonting) slutsteg.

// Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:19:08  Show Profile Send Flint a Private Message
ekman
Snacka med din elleverantör om spänningsnivån. Så låg
spänning ska det inte vara. Hota med att dra av den procentuella
skillnaden på elräkningen eller att du byter leverantör.
Det lönar sig att klaga.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:22:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Nicklas Nord
Lyssnar du eller tittar du på musik?
Go to Top of Page

Wishmaster
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:44:15  Show Profile Send Wishmaster a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


därför jag ogillar själva idén med att stegen blir jäkligt varma!
så vill jag inte ha det!




Hvis du absolutt ha en kald forsterker, så er eneste alternativet klasse D.

LC Audio selger ZAPPulse som byggesett. Og Acooustic Reality har en som heter Ear Two, som kan være et alternativ.

Mvh.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/01/27 :  22:55:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Köp gnuggbokstäver och "bygg" ett eget Levinsson


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:13:03  Show Profile Send ekman a Private Message
flint jo jag vet jag ska mäta i några dar till tänkte jag sen ska jag ringa och klaga =) 195v är ganska värdelöst
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:18:29  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

flint jo jag vet jag ska mäta i några dar till tänkte jag sen ska jag ringa och klaga =) 195v är ganska värdelöst

195v är så dåligt att mina slutsteg skulle inte ens hoppa igång. Och en del av trafobrummet kan ju komma av den låga spänningen.
Elbolaget har en viss procent det får svänga upp och ner, men 195v är heltklart långt utanför den gränsen.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:20:46  Show Profile Send dole a Private Message
Varför inte ett par Perreaux monoblock P400 eller P750 400w respektive 750w@8ohm (P750 lite fel pris kanske)

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/01/28 09:22:17
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:32:05  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
såg mina gamla perraux monoblock 400P på hifimagasinet.com säljes avdelning.
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2003/01/28 :  09:37:08  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:
Originally posted by Conan

Tycker ändå du ska kolla in Rotel RB-1090 om du jagar en fetingstärkare. Varför har du dissat det märket? De större Rotlarna brukar klara sig bra i F/E-tester och det är väl det bästa kvalitetsstämpeln man kan få. En 1090 väger 40kg så det är ingen liten plutt. Listpriset är 26.000.

http://www.xlfidelity.se/rotel/rb1090r.htm





Förutom att RB-1090 verkar att ha en inbyggd loudnes funktion inbyggd.
Har haft ett själv i tre månader och sen åkte skiten ut. Ett äkta skitsteg från Rotel, Rb 991-steget spelar mer neutralt. Men det har ju inte det som Niklas vill ha.
Men ett par Krell KMA 200 steg skille nog passa, lämnar max 10 000 Watt.
Mvh
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/01/28 :  20:12:43  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Dynamic Precison är ett märke som många anser slår flera av de namnkunniga från t.ex. andra sidan Atlanten. Det har gjorts ganska många modeller genom åren och finns en hel del ute i stugorna. De modeller jag sett tester på har alltid fått mycket bra recensioner.
DP-stegen är väldigt välbyggda och brukar fungera mycket länge, vilket kanske inte alltid gäller för en del andra prestigefyllda märken.

Jag har ett PA4000H, det är ett MOSFET-steg på 2x400W och 46kg. Genom att det har en hög effekt klarar det även basen mycket bra, vilket MOSFET-konstruktioner ofta brukar kritiseras för att inte göra. Det har dock två kylfläktar vilket kan uppfattas störande av vissa. De är dock termostatstyrda vilket gör att hastigheten är låg vid låg belastning. De flesta andra modeller har inte fläktar.
Jag har haft mitt i snart två år och är mycket nöjd, jag tycker det låter otroligt bra. Nypriset runt 1995-97 var drygt 50kkr, begagnatpriset idag brukar vara runt 20kkr.

Mitt steg förmedlades av http://www.stereo-karlstad.se/ , de brukar ha god koll på begagnade DP-steg till salu. De frågade nyligen om jag inte ville köpa ett till.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2003/01/28 20:16:08
Go to Top of Page

TB
Member

122 Posts

Posted - 2003/01/28 :  21:11:49  Show Profile Send TB a Private Message
Hej Niklas.
Levinson, Krell: i all ära, dessa är utmärkta slutsteg.
Frågan är väl hur dina övriga delar ser ut, men ändå..

Mitt tips, enligt följande.
Intg. Roksan Caspian - Spelar allt på ett övertygande sätt.
Intg. SimAudio Moon - likna spelglad, fast med bättre parametrar.

Slutligen det bästa jag kan rekomendera.
B.A.T produkterna.
Där finner i alla fall jag, mest av det mesta
Märket kan tyvärr vara svårt att finna begat i Sverige.
Kanske beror det på lyckliga ägare ??
Byter jag min VK200 blir det mot VK500
Slutmål är deras rör slutsteg VK60 alt VK75, makalöst ljud

Lycka till, en nöjd B.A.T ägare.





Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:26:52  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag är otroligt nöjd med mitt Electrocompaniet AW 250 R. 40kg silkeslen brutalkraft som driver det mesta utan att darra på manchetten. Jag kan tänka mig att byta/uppgradera alla delar i min anläggning utom just mitt slutsteg. Mitt bästa hifi köp. Nypris c:a 36000 och inte helt lätt att hitta R modellen beggad men när den dyker upp så ska den kosta 15-17000 och för den pengen finns det absolut ingenting jag hellre hade köpt. Dessutom är det snyggt

Artphotography
Go to Top of Page

n/a
deleted

162 Posts

Posted - 2003/01/29 :  21:31:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Sök efter krell KSA100 ett sådant ligger ungefär i 15000:- spelar skjortan av de mesta oavsett pris än idag.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/29 :  22:19:09  Show Profile Send DasKapital a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Vad får man för, låt säga 30 000:- i slutstegsväg,
BEGAGNAT dvs,

Levinson, Krell osv..
Jag bryr mig inte om NAD och ROTEL, vincent, adcom etc...

monoblock och eller stereosteg

typ av sorten stora och kraftiga pjäser..




Har du tur kanske du kan lira fram ett mindre Pass-steg ur X-serien. Eller varför inte Aleph 1.2 på 200 watt i 8 ohm. Många kilo slutsteg...
www.passlabs.com

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/01/29 :  23:49:51  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
Originally posted by Dan

Jag är otroligt nöjd med mitt Electrocompaniet AW 250 R. 40kg silkeslen brutalkraft som driver det mesta utan att darra på manchetten. Jag kan tänka mig att byta/uppgradera alla delar i min anläggning utom just mitt slutsteg. Mitt bästa hifi köp. Nypris c:a 36000 och inte helt lätt att hitta R modellen beggad men när den dyker upp så ska den kosta 15-17000 och för den pengen finns det absolut ingenting jag hellre hade köpt. Dessutom är det snyggt

Fasen också jag som sålde mitt för 12000 för ett par år sedan.

Skeptiker
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/01/30 :  00:56:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
LC audio Zapsolute, är helnöjd med detta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  08:25:11  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack för ditt svar! Jag skall kolla opp dessa!


quote:
Originally posted by TB

Hej Niklas.
Levinson, Krell: i all ära, dessa är utmärkta slutsteg.
Frågan är väl hur dina övriga delar ser ut, men ändå..

Mitt tips, enligt följande.
Intg. Roksan Caspian - Spelar allt på ett övertygande sätt.
Intg. SimAudio Moon - likna spelglad, fast med bättre parametrar.

Slutligen det bästa jag kan rekomendera.
B.A.T produkterna.
Där finner i alla fall jag, mest av det mesta
Märket kan tyvärr vara svårt att finna begat i Sverige.
Kanske beror det på lyckliga ägare ??
Byter jag min VK200 blir det mot VK500
Slutmål är deras rör slutsteg VK60 alt VK75, makalöst ljud

Lycka till, en nöjd B.A.T ägare.








Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  08:26:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

De verkar ordentliga, de glömde jag att lista i mitt inledande
inlägg, jag tror jag skulle kunna tnka mig EC också!


quote:
Originally posted by Dan

Jag är otroligt nöjd med mitt Electrocompaniet AW 250 R. 40kg silkeslen brutalkraft som driver det mesta utan att darra på manchetten. Jag kan tänka mig att byta/uppgradera alla delar i min anläggning utom just mitt slutsteg. Mitt bästa hifi köp. Nypris c:a 36000 och inte helt lätt att hitta R modellen beggad men när den dyker upp så ska den kosta 15-17000 och för den pengen finns det absolut ingenting jag hellre hade köpt. Dessutom är det snyggt


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/30 :  10:41:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Hifitrollet

Förutom att RB-1090 verkar att ha en inbyggd loudnes funktion inbyggd.
Har haft ett själv i tre månader och sen åkte skiten ut. Ett äkta skitsteg från Rotel, Rb 991-steget spelar mer neutralt. Men det har ju inte det som Niklas vill ha.
Men ett par Krell KMA 200 steg skille nog passa, lämnar max 10 000 Watt.
Mvh




Jag har gjort omfattande tester på RB-1090 och den saknar det du beskriver som loudness-ljud. Jag har aldrig heller hört om någon annan som tyckt att den låter loudness. Även frekvensresponsen är mycket rak. Man skulle kunna kritisera den hör att den har högpassfiltret vid 3,5 Hz (-3 dB), det kunde höras vid extremt starka nivåer och med basljudrunt 20 Hz. Men det hördes inte, det vara bara vibrationerna i kroppen som blev aningen mindre med 1090. Det var inte heller alla i testpanelen som lyckades höra det. Och det är ju i så fall lite tväörtom mot vad du skriver.

Krell kan vara lite vanskliga att hålla på med, i och med att de brukar göra så att skyddskretsarna stänger av steget bara vid MYCKET låga impedanser. Här har jag flera gånger hört om folk som råkat kortsluta sina högtalarkabler med följden att slutsteget har gått sönder. Därför är det mycket olämpligt med förstärkare som kan ge 10 000 watt vid impedanser nära kortslutning. Sådant tycker jag inte ska kunna hända med en kvalitetsförstärkare. Om högtalarkablarnas resistans är just över där förstärklare detekterar kortslutning så kan det bli en dyr historia.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

frez
Member

187 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:31:16  Show Profile Send frez a Private Message
Kan, liksom Whishmaster, rekommendera Acoustic Reality. Pulsbreddsmodulerat med kvalitet. Och 2*500W går ju inte av för hackor. Bygger själv förstärkare med dessa moduler och de låter sanslöst fint. Fast jag använder switchande nätdelar och A-R kör med trafo.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/01/30 :  11:59:37  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Niklas!
Jag har förstått av dina förvisso ganska underhållande inlägg att du är en person som lätt låter dig imponeras av hifiprylars utseende. Stort, maffigt och dyrt ska det visst vara. Visst kan sådant vara kul ibland. Men om du, innan du gör dig av med dina surt förvärvade (?) slantar, slås av idén att se mer till parametrar som produktprestanda och prisvärdhet (fin allitteration, eller hur?) kan jag inflika att du får nästan fyra st NAD 208 för 30 000 kronor, vilket ger dig flera kilowatt med mycket hög återgivningskvalitet. Om fabrikatet avskräcker kan jag påminna om att steget inte tillverkades av NAD utan endast såldes under deras namn. Nåväl, en sådan uppsättning räcker som grund för en mycket kvalificerad hifi-anläggning, t ex om du planerar att förverkliga dina subwooferdrömmar. Eller så köper du två och lägger resten av slantarna på akustik eller högtalare...
I all vänlighet,
Pekka

Edited by - pekka.j on 2003/01/30 12:00:31
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:12:41  Show Profile Send JMlab a Private Message
Om du skall ha ngt musikaliskt med kraft&dynamik men ändå mjuk& fin dikant skall du lägga ett öra på AUDIONET antingen AMP1
eller deras fantastiska monoblock AMPllG2
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:13:28  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message
Det är inte precis roligt att läsa vad du skriver P,
låter som du känner mig utan och innan!



Originally posted by pekka.j

Hej Niklas!
Jag har förstått av dina förvisso ganska underhållande inlägg att du är en person som lätt låter dig imponeras av hifiprylars utseende. Stort, maffigt och dyrt ska det visst vara.

FEL, jag gillar välbyggda apparater, samt apparater som känns rätt i
hjärtat, jag gillar inte Rotel, och har aldrig gjort det heller, om
det nu är där som skon klämmer. Jag vet att det är bra pris/kvalité
-förhållande på Rotel, men jag vill inte ha en ROTEL, ok. TJAT!

* Stort, maffigt och dyrt ska det visst vara.
-Det va det värsta!

Visst kan sådant vara kul ibland. Men om du, innan du gör dig av med dina surt förvärvade (?) slantar, slås av idén att se mer till parametrar som produktprestanda och prisvärdhet (fin allitteration, eller hur?) kan jag inflika att du får nästan fyra st NAD 208 för 30 000 kronor, vilket ger dig flera kilowatt med mycket hög återgivningskvalitet. Om fabrikatet avskräcker kan jag påminna om att steget inte tillverkades av NAD utan endast såldes under deras namn. Nåväl, en sådan uppsättning räcker som grund för en mycket kvalificerad hifi-anläggning, t ex om du planerar att förverkliga dina subwooferdrömmar. Eller så köper du två och lägger resten av slantarna på akustik eller högtalare...
I all vänlighet,
Pekka

Visst, men jag har redan två S200, jag skullekunna tänka mig att ha
dessa 208 också.


Vad jag är ute efter, är kraftresurser, igentligen inte en jäkla
massa watt, 8ohm/400 watt är ok, med ordentliga trafo och lagrings-
kapacitet när det behövs.


Vad är det för fel på Mark Levinson och Krell? Föresten, är ett KRELL
-steg speciellt snyggt? Maffigt kanske, men inte snyggt, är ett 208
snyggt, knapast, skolådeslutsteg.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/01/30 12:25:22
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/30 :  12:21:37  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

För övrigt är jag en vänlig människa,
som inte vill bråka här nu!

Pekka Ville bara göra det klart för dig,
att jag inte är nån TYP

Hoppas du tar det på rätt sätt,

jag ska på lunch nu!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000