Author |
Topic |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 08:45:15
|
Jag tycker det kunde vara trevligt att testa något annorlunda som dessutom är ganska billigt, nämligen Pro-ject DAC Box FL. Vissa obskyra firmor (läs Zanden) har sålt liknande ideer för astronomiska summor. Det intressanta är att digitalfilter och lågpassfilter saknas. Har någon provlyssnat Project DAC Box FL ? Intryck ? |
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 14:53:23
|
Har inte testat den själv, men sett utförliga mätningar på den tekniska prestandan (från Miller Audio). Det måste nog vara en av de tekniskt sämsta D/A-omvandlarna som någonsin gjorts.
Det är nästan som om de ansträngt sig för att den ska förvränga signalen så mycket som möjligt. |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 17:30:35
|
Tja det vore intressant att se de 'roliga mätningarna' !! Kan du specifiera var du hittade dem om du minns. Saken är alltså så att man väl är medveten om att man får aliasing distorsion och annat skräp på signalen men i vissa avseenden kunde det vara ett sätt att få andra saker mer naturliga än dagens upsamplande räkneverk med 'fina' mätningar. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 18:12:33
|
Det låter som något liknande Pioneers gamla legato link? |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 18:23:57
|
Legato link tror jag att räknas till upsampling och att sampla bredvid samplena. Detta är vad man med denna konstruktion vill undvika - helt tvärtemot vad andra försöker. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 19:58:11
|
quote: Tja det vore intressant att se de 'roliga mätningarna' !! Kan du specifiera var du hittade dem om du minns.
http://www.milleraudioresearch.com/avtech/index.html Det är gratis att registrera sig och få tillgång till 100-tals mätningar. 2009 testade man DAC Box FL.
quote: Saken är alltså så att man väl är medveten om att man får aliasing distorsion och annat skräp på signalen men i vissa avseenden kunde det vara ett sätt att få andra saker mer naturliga än dagens upsamplande räkneverk med 'fina' mätningar.
Det beror på vad man menar med "naturliga". Låter det verkligen mer naturligt att förvränga signalen (även om det görs på ett tilltalande sätt) än att återge den som den faktiskt är? |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/30 : 21:20:39
|
Tackar väldans mycket FalloutBoy.
Nu har jag studerat testdata och tycker att gränserna för 'fail' och testdata är humoristiska.
Nå, nu återstår frågan hur det låter ...
Jag är kanske en idiot som vill testa... |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2011/05/31 : 08:02:11
|
quote: Låter det verkligen mer naturligt att förvränga signalen (även om det görs på ett tilltalande sätt) än att återge den som den faktiskt är?
Att förvränga är inte det viktigaste, man försöker bli av med DEN förvrängningen som dagens upsamplare och översamplare gör - nämligen att förvränga signalen med filter. Denna förvrängning anses OK av de flesta men inte i denna DAC. Som det ofta är så finns ingen gratis lunch - om man vill bli av med filtreringen i dagens 'moderna' dacar så får man annat på köpet.
Mätningar är bara så bra som teorierna om hur en mätning skall se ut. Dagens dacar skulle bli dissade om någon hade en teori och mätningar som kunde visa att all filtrering är av ondo - något som denna dac försöker undvika. |
|
|
FalloutBoy
Member
64 Posts |
Posted - 2011/05/31 : 18:03:03
|
quote: Tackar väldans mycket FalloutBoy.
Varsågod! :)
quote: Nu har jag studerat testdata och tycker att gränserna för 'fail' och testdata är humoristiska.
Håller med om att de är en aning strikta, men de ska väl mer tolkas som en fingervisning än att apparaten är oduglig.
quote: Nå, nu återstår frågan hur det låter ... Jag är kanske en idiot som vill testa...
Nejdå, jag tycker också det skulle vara intressant att testa. Skulle dock inte vilja betala för en.
quote: Att förvränga är inte det viktigaste, man försöker bli av med DEN förvrängningen som dagens upsamplare och översamplare gör - nämligen att förvränga signalen med filter. Denna förvrängning anses OK av de flesta men inte i denna DAC. Som det ofta är så finns ingen gratis lunch - om man vill bli av med filtreringen i dagens 'moderna' dacar så får man annat på köpet.
Det kan ha varit ett vettigt argument för 20-25 år sedan, men knappast i dagsläget. Moderna digitala filter ger i regel inga hörbara effekter överhuvudtaget. Att däremot inte använda översampling, filter eller moderna D/A-kretsar ger i regel stor förvrängning av signalen (både mätbar och hörbar).
Det är väl ungefär som att kapa av sig fötterna för att slippa drabbas av nageltrång.
|
|
|
|
Topic |
|